هوش مصنوعی

چشم‌انداز رقابتی هوش مصنوعی در بازار فینتک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

حمیدرضا سلطانعلی زاده، کارشناس ارشد داده‌کاوی در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت

بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری همواره مدل‌های خاص و فراز و فرودهای منحصر به خود را داشته‌اند و از این منظر شاید بتوان آن‌ها را شبیه به مسیرهای غیرمنتظره‌ای دانست که تصمیم‌گیری‌های آنی را از صاحبان سرمایه و کسب‌وکار طلب می‌کنند. با این اوصاف، اگرچه مدیریت مالی درگیر چالش‌های همیشگی خود بوده، اما ظهور فناوری‌های مدرن تا امروز نویدبخش راه‌حل‌ها و تغییرات بزرگی به همگان بوده است.

اما پرسش اینجاست که این فناوری‌ها چطور می‌توانند فرایندهای حاضر را بهبود بخشند؟ هوش مصنوعی با به کارگیری روش‌هایی که از روی توانایی‌های هوش انسانی شبیه‌سازی شده آموزش دیده، اما فراتر از مقیاس انسانی قادر به انجام وظایف است و تا امروز نیز توانسته فرایندها را به بهترین شکل بهبود بخشد. رقابت محاسباتی که با فناوری‌های هوشمند و علوم کامپیوتر از چند سال گذشته آغاز شده، تاکنون انقلابی بزرگ در شرکت‌های فناوری و فینتک جهان ایجاد کرده است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت دارایی‌ها

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت دارایی به مدل‌سازی دارایی و ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری و نیز دیجیتالی کردن فرایندهای بانکی، مدیریت صدور و نگهداری اسناد مالی انجامیده و به مجموعه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کمک کرده تا سناریوی موفقیت‌های تجاری خود را بازنویسی کنند. ارزش هوش مصنوعی در بازار جهانی فینتک ۷.۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ تخمین زده شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به ۲۶.۶۷ میلیارد دلار برسد. همچنین انتظار می‌رود این بازار در طول دوره پیش‌بینی‌شده (۲۰۲۱ – ۲۰۲۶) شاهد رشد مرکب سالانه (CAGR) به میزان ۲۳.۱۷ درصد باشد. (منبع: گلوب نیوزوایر)

با این تفاسیر، طبیعتاً موسسات مالی و بانک‌ها درصدد سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی هستند، تا بتوانند به مشتریان بالقوه خود در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری کمک کنند. بخشی از راهکارهای هوش مصنوعی برای این صنایع شامل پشتیبانی مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به همه مشتریان حتی در حجم بالا درخواست‌ها خدمات‌رسانی کند و راه‌حل‌هایی را برای مشکلات و سوالات آن‌ها ارائه دهد. این دستیارهای مجازی که عموما به عنوان چت‌بات‌های هوشمند شناخته می‌شوند، می‌توانند تا ۱۱.۷ سهم بازار را به خود اختصاص دهند و طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۶ با بیشترین رشد مرکب سالانه (CAGR) تا ۴۴.۸ درصد رشد کنند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

صنایع مالی با هوش مصنوعی بازتعریف می‌شوند

در صنایع مالی، هوش مصنوعی برای بررسی حساب‌های نقدی، حساب‌های اعتباری و حساب‌های سرمایه‌گذاری، تحلیل وضعیت مالی کلی فرد، ایجاد تغییرات در حساب‌های مالی به صورت آنلاین، مشاوره‌های سفارشی بر اساس داده‌های ورودی جدید استفاده می‌شود. استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از هر جهت به سوددهی صنایع مالی و فینتک‌ها کمک کرده است، چراکه با تکیه بر قدرت پردازش بالا امکان مدیریت حجم وسیعی از اطلاعات را فراهم کرده است.

اتوماسیون فرایندها یکی دیگر از محرک‌های مهم هوش مصنوعی در موسسات مالی و بانک‌هاست. جایی که سیستم‌های هوشمند می‌توانند فرایندهای اتوماسیون پیچیده‌تری را انجام دهند. بدین ترتیب، هوش مصنوعی می‌تواند برای شناسایی و احراز هویت افراد و نیز صدور گواهی امضای دیجیتال را با دقت و امنیت بیشتری عهده‌دار شود و زمان لازم برای بررسی قوانین و مقررات تراکنش‌ها و احراز هویت افراد را به‌شدت کاهش دهد. بنابراین در جایی که اشتباهاتی کوچک می‌تواند نتایجی پرهزینه و وقت‌گیر داشته باشد، تکنولوژی به کمک انسان آمده تا راستی‌آزمایی و دقت و امنیت را بازتعریف کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی در جریان فرایندهای احراز هویت و تراکنش‌های مالی، هرگونه کلاهبرداری و جعل هویت را نیز تشخیص دهد. این راه‌حل‌ها با استفاده از فناوری یادگیری ماشین خودکار توسعه داده می‌شوند و با ادغام در نرم‌افزارهای معاملات مالی، اعمال متقلبانه را با دقتی بالا تشخیص می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود منجر به بهبود قابل توجه امنیت اطلاعات کاربران و درنتیجه اعتماد بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های امن‌تر در فضای آنلاین می‌شود.

هوش مصنوعی و تغییرات صنعت فینتک در آینده

ورود فناوری هوش مصنوعی به دنیای فینتک، به معنای ظهور قدرت محاسباتی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق در فناوری مالی است. سطح بعدی که به واسطه این فناوری دستخوش تغییرات شگرفی خواهد شد، تجهیز سازمان‌ها و نهادها به عنصر چابکی در تصمیم‌گیری‌هاست. پشتیبانی خودکار از مشتریان در زمان واقعی، تجارت و مدیریت قابل اعتماد و سریع و گردش کار موفق با کمک هوش مصنوعی دستاورد دیگری است که از این تحول منتج می‌شود.

هوش مصنوعی در حال حاضر در سراسر دنیا با فناوری‌های مالی در حال گره‌خوردن است. تشخیص کلاهبرداری و جلوگیری از جعل اسناد و هویت حقیقی و حقوقی افراد، بررسی ریسک معاملات و تحلیل تراکنش‌ها و تعاملات، برخی از بخش‌های بسیار مهمی هستند که با فناوری هوش مصنوعی در حال پیوندخوردن‌اند و عملیات سنتی را به شیوه‌ای مدرن بازآفرینی کرده‌اند. در حال حاضر، افزایش نیاز موسسات مالی و بانک‌ها به فناوری‌های مجازی و هوش مصنوعی برای پشتیبانی مشتریان در بخش‌های مختلف مالی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین عمیق برای مدیریت دارایی، یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد این بازار است. همچنین به دلیل نرخ بالای پذیرش خدمات مبتنی بر ابر در SME‌ های مالی، استقرار سرویس‌های ابری به احتمال زیاد بیش از پیش رشد خواهد داشت و روند این تحولات در آینده نیز چه بسا با سرعتی بیشتر ادامه خواهد داشت.

جایگاه هوش مصنوعی در فینتک ایران

راهکارهای هوش مصنوعی در صنایع فینتک ایران نیز همگام با تحولات روز دنیا در حال پیشرفت مداوم و تحول چشم‌انداز مدیریت سرمایه‌گذاری است، تا جایی که به جرئت می‌توان فناوری‌های بومی هوش مصنوعی را یکی از پایه‌های قدرتمند برای توسعه زیرساخت‌های فناوری در سطح کلان، ارزآوری و نجات از اقتصاد تک‌محصولی برشمرد.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و اتخاذ راه‌حل‌های چابک، دورنمایی رقابتی برای فعالان این حوزه‌ها پدید آورده است. راهکارهای هوشمندانه‌ای همچون استفاده از کلان‌داده‌ها، سرویس‌های هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های مبتنی بر یادگیری ماشین (ML) که مجموعه‌های دانش‌بنیان در حال ارائه آن هستند، به کمک کسب‌وکارها آمده تا در ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری خود و کاهش ریسک‌های مرتبط با مدیریت مالی، راهبردهایی پربازده و سودآوری پیش روی خود بیابند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا