محتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

مسیر ناهموار و مشکلات متعدد؛ نیاز به فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بیشتر

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر در اینترنت ” اقتصاد دیجیتال ” را جستجو کنید تعاریف مختلفی از آن پیدا می‌کنید ولی آنچه استنباط کلی از آن است، هر نوع عملکرد اقتصادی که به هر نحوی با فناوری ارتباط دارد را می‌توان در زیرمجموعه آن قرار داد. البته بسیاری آن را به اینترنت و برخی به فناوری دیجیتال محدود کرده‌اند.


قصد نداریم تا تعریف خاصی از اقتصاد دیجیتال ارایه بدهیم اما امروز اقتصاد دیجیتال نقش اساسی در اقتصاد دنیا دارد جدای از مشاغل انحصاری در حوزه اینترنت، بسیاری از شغل‌های سنتی نیز به آن وابسته شده‌اند. مزایای متعدد این حوزه اکثر مشاغل را در آن درگیر کرده است، در برخی موارد شاهد توسعه خوب بخش خصوصی هستیم. شاید بزرگ‌ترین مانع توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور بخش دولتی و حکومتی است که از یک‌طرف توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مستقیم یا غیرمستقیم به آن‌ها وابسته است و سبب کاستی‌های بسیاری شده است و مهم‌تر از آن قوانین غیر کارشناسانه و بعضا یک‌شبه که منافع کسب‌وکارها در این حوزه را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.


البته تازه و ناشناخته بودن، توسعه پیوسته و سریع اقتصاد دیجیتال، عامه مردم و بخصوص بخش کسب‌وکار را ناچار می‌کند تا با مباحث جدید و کاربرد آن‌ها آشنا شوند. فرهنگ‌سازی هر دانش و تکنولوژی هم جای خود دارد.
مهم‌ترین محرکه و تسهیل‌کننده اقتصاد دیجیتال حداقل در کشور ما بخش دولتی است و از طرف دیگر اگر دولت الکترونیکی را مکمل یا زیرمجموعه‌ای از اقتصاد دیجیتال در نظر بگیریم می‌تواند تاثیر مثبتی در بالا بردن کارایی، انجام سریع کار، دقت، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، ذخیره زمان و … داشته باشد و در نقطه مقابل چنانچه این موارد ضعیف انجام شود نه‌تنها باعث سردرگمی کاربر (ارباب‌رجوع) می‌شود بلکه یک دید منفی هم به‌کل اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی ایجاد می‌کند که در کشور همواره با آن روبرو بوده‌ایم.
یکی از مشکلات اساسی تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی عدم اطمینان کاربران است و ناکارآمدی عملکرد دولت الکترونیکی یکی از دلایل اصلی آن است در بسیاری موارد تاثیر منفی بر ذهن کاربران و ارباب‌رجوع داشته است.


شاهد هستیم در ایران و دنیا در چند ماه اخیر همواره تاکید می‌شود که کارها به‌صورت الکترونیکی و دورکاری انجام شود، اکثر افرادی که پیش از این خیلی به انجام دادن کارها به‌صورت الکترونیکی و آنلاین اعتماد نداشتند به سمت این بخش حرکت کرده‌اند و شاهد جنب‌وجوش زیادی در این حوزه هستیم؛ اما ضعف قوانین کشور نظیر استخدامی، تامین اجتماعی، مالیاتی و… باعث مشکلاتی در این بخش شده است که این روزها بیشتر به چشم می‌آید. از طرف دیگر ضعف زیرساخت‌ها، عدم توجه به کاربردی و سادگی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها (User Friendly) و جزیره‌ای عمل کردن بخصوص در طرف دولتی در بسیاری موارد مشکلات را افزایش داده است.


یکی از معضلات مهم و اصلی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی کشور عدم اعتماد و به‌کارگیری کارشناسان حرفه‌ای IT در سطوح مدیریتی طراز اول کشور چه در بحث قانون‌گذاری و چه در بحث نظارت و اجرا می‌باشد.

لذا با توجه به خلاصه‌ای که از مشکلات اقتصاد دیجیتال مطرح شد لازم است تا رسانه‌های مختلف در این حوزه فعالیت داشته باشند.


دوستان و همکاران بسیاری در رسانه‌های مختلف چه رسانه‌های عمومی و اقتصادی و چه رسانه‌های تخصصی به اقتصاد دیجیتال می‌پردازند البته تعداد کمی رسانه تخصصی به این حوزه می‌پردازد هرچند که رسانه‌های تخصصی یا فقط یکی از زیرشاخه‌ها آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند یا بیشتر به مسایل فنی در حوزه IT می‌پردازند.


محتوی خوبی در رسانه‌های مختلف نشر داده می‌شود که چون خیلی با این حوزه مرتبط نیستند دیده نمی‌شوند و بد نبود در برخی موارد به‌صورت دسته‌بندی تخصصی منتشر شوند.

با همکاری گروهی از متخصصان رسانه و IT تصمیم گرفتیم تا رسانه‌ای اختصاصی در حوزه اقتصاد دیجیتال تاسیس نماییم؛ ابتدا پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی را ایجاد کردیم و با توجه به اینکه مناسب دیدیم تا برخی محتوی ماندگار دسته‌بندی شده و در نشریه‌ای که قابلیت ماندگاری بیشتر و ارزش آرشیو شدن را دارد گردآوری نماییم پس شروع به چاپ ماهنامه اقتصاد دیجیتال نمودیم.


بنده و همکاران در ماهنامه اقتصاد دیجیتال و پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی امیدوار هستیم تا بتوانیم گامی اساسی در این حوزه برداریم هرچند که با مشکلاتی که این روزها رسانه‌های مختلف و بخصوص مطبوعات مکتوب دارند مسیر بسیار سخت است. امیدواریم که با کمک‌های فکری شما کارشناسان و دست‌اندرکاران محترم در تمام زیرشاخه‌های اقتصاد دیجیتال بتوانیم به راه خود ادامه دهیم و همچنین با پشتیبانی مادی خود این امکان را ایجاد نمایید تا بتوانیم از نویسندگان متخصص و درجه اول کمک بگیریم و بهترین محتوی در این حوزه را چاپ و نشر دهیم.


ماهنامه اقتصاد دیجیتال به دو صورت الکترونیکی و چاپی توزیع می‌گردد که نشریه الکترونیکی تمام‌رنگی و نشریه چاپی تک‌رنگ است. این شماره عملا شماره یک اقتصاد دیجیتال است اما این نشریه عمری طولانی (نسبت به میانگین عمر مطبوعات ایران) در این عرصه دارد و اولین شماره است که با این نام چاپ می‌شود.


علیرضا خدایی
مدیرمسئول ماهنامه”اقتصاد دیجیتال” و پایگاه خبری” اقتصاد الکترونیکی”

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ماهنامه " اقتصاد دیجیتال" شماره 1، مرداد و شهریور 1399 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" به‌تنهایی قادر است کلیه مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را حل کند؟ : پایگاه خبری اقتصاد ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا