هوش مصنوعی

رویکردهای استراتژیک ۲۰۲۱ در ارتباط با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

گزارشی جامع بر اساس بررسی روند روبه‌رشد هوش مصنوعی و رویکردهای استراتژیک مربوط به آن در سال ۲۰۲۱ انتشار یافت. این گزارش چگونگی پیشبرد اهداف این فناوری در کشورهای سرآمد این حوزه در سال میلادی گذشته را همراه با نگاهی به وضعیت چالش‌هایی که این فناوری در مسیر خود با آن روبه‌رو بوده است، مد نظر قرار داده است.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

گزارش هوش مصنوعی و رویکردهای استراتژیک ۲۰۲۱ دارای هشت سرفصل اصلی تحت عناوین «تحقیق و توسعه»، «عملکرد فنی»، «ابعاد اقتصادی»، «چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی»، «تنوع در هوش مصنوعی»، «آموزش هوش مصنوعی»، «سیاست‌گذاری در هوش مصنوعی و راهبرد دولت‌ها» و «هوش مصنوعی در کشورهای مختلف» است و البته در هر سرفصل، شاخه‌های فرعی مختلفی طراحی و تدوین شده تا به ابعاد کامل هر یک از سرفصل‌ها به‌طور دقیق توجه شود.

در سرفصل «تحقیق و توسعه» ارتباط مستقیم پژوهش با گسترش این فناوری مطرح شده که بیشتر مرتبط با نیروی انسانی فعال در این حوزه است. در سرفصل نخست این گزارش، یعنی «عملکرد فنی»، علاوه بر بررسی فعالیت نیروی انسانی به کارآمدی ابزارهای به‌ کار گرفته شده در این زمینه توجه شده است. در سرفصل «ابعاد اقتصادی»، با تکیه بر سوددهی و گردش‌های مالی مترتب بر دستاوردهای هوش مصنوعی گزارشی تهیه شده است.

در سرفصل «چالش‌های اخلاقی هوش مصنوعی»، به دغدغه‌های اخلاقی که ممکن است در ارتباط با استفاده از این فناوری ایجاد شود پاسخی بر اساس بررسی عملکردها داده شده است. گزارشگران در سرفصل «تنوع در هوش مصنوعی»، به زیرشاخه‌های متعدد و گوناگونی که از ارتقای سطح کیفی این فناوری به دست می‌آید پرداخته‌اند. همچنین آنان در سرفصل «آموزش هوش مصنوعی»، نقش تعلیم و تربیت نیرو و منابع انسانی نسل جدید را در پیشبرد اهداف توسعه در حوزه فناوری هوش مصنوعی بررسی کرده‌اند. سرفصل «سیاست‌گذاری در هوش مصنوعی و راهبرد دولت‌ها» نیز مربوط به بررسی روش‌های کلی اتخاذشده توسط دولت‌ها برای نیل به مقصودشان در زمینه هوش مصنوعی است. و سرانجام در هشتمین و آخرین سرفصل این گزارش جامع تحت عنوان «هوش مصنوعی در کشورهای مختلف» نتایج و برآیند کلی استفاده از این فناوری، با نگاهی به چند کشور مطرح و نیز چند کشور مناسب برای موردنگاری، مورد بررسی قرار گرفته است.

با بررسی این هشت سرفصل مرتبط با هوش مصنوعی در بازه زمانی یک‌ساله و حوزه جغرافیایی فراگیر بین چند کشور مطرح، کوشیده شده تا شرایط هوش مصنوعی در جهان به‌خوبی بررسی و توصیف شود تا دستیابی به دیدگاهی جامع در این حوزه با مطالعه این گزارش جامع میسر گردد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا