پنج خطای معمول حوزه تحول دیجیتال که راهبران ارشد باید بدانند
حول دیجیتال باید بیش از یک ایده نوآورانه باشد؛ بلکه باید اجرای یک فرآیند تجاری جدید و اندیشیدهشده باشد که نحوه عملکرد کسبوکار شما را به روشی مؤثر تغییر دهد. اگر این روند در یک سازمان یا شرکت بزرگ راه خود را گم کند، میتواند منجر به هرجومرج و ایجاد خطای تحول دیجیتال شود.
هنگامی که یک شرکت تغییر از روشهای سنتی به یک روش کارآمدتر و دیجیتالی را آغاز میکند، تحولات زیادی رخ میدهد. این تغییر دربرگیرنده نیازهای پولی، زمانی، رشد پرسنل و تغییرات رویهای میشود.
تحول دیجیتال، اگر بهدرستی به اجرا درآید، میتواند نحوه عملکرد یک کسبوکار را بهطور اساسی تغییر دهد و دستاوردهای مالی و عملیاتی قابلتوجهی بههمراه داشته باشد. اما تغییر روشهای سنتی کار به فرآیندهای جدید و مبتنیبر فناوری، کار بزرگی است که احتمال بروز خطا را در پی دارد: خرجکردن بیش از حد پول، برعهدهگرفتن وظایف بیش از حد، و وجود شکاف بین نوآوری و اجرا، مشکلات رایج در این فرایند هستند که میتوانند نتایج منفی بهدنبال داشته باشند.
اساساً تحول دیجیتال باید بیش از یک ایده نوآورانه باشد؛ بلکه باید اجرای یک فرآیند تجاری جدید و اندیشیدهشده باشد که نحوه عملکرد کسبوکار شما را به روشی مؤثر تغییر دهد. اگر این روند در یک سازمان یا شرکت بزرگ راه خود را گم کند، میتواند منجر به هرجومرج ایجاد خطای تحول دیجیتال شود. در این مطلب چند اقدام که میتواند برای بازگشت به مسیر درست به اجرا درآید ذکر شده است.
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم
۱. ریشه مشکل را شناسایی کنید و برنامهای برای رفع اشکال تدوین کنید
هنگامی که یک شرکت تغییر از روشهای سنتی به یک روش کارآمدتر و دیجیتالی را آغاز میکند، تحولات زیادی رخ میدهد. این تغییر دربرگیرنده نیازهای پولی، زمانی، رشد پرسنل و تغییرات رویهای میشود.
با توجه به اینکه اجزای متغیر بسیاری در هر روند وجود دارد، تعیین دقیق منشأ مسئله که میتواند از انواع این تغییرات سازمانی ناشی شود، بسیار مهم است. هنگامی که مشکل را مشخص کردید، سریع یک برنامه اصلاحی تدوین کنید.
۲. در تعریفتان از معنای «تحول دیجیتال» برای کسبوکارتان تجدیدنظر کنید
هیچ طرح جامع و واحدی برای چگونگی اجرای تحول دیجیتال در یک کسبوکار وجود ندارد. تحول دیجیتال میتواند برای شرکتها، صنایع مختلف و پروژهای که برای آن اعمال میشود معانی مختلفی داشته باشد. این تحول میتواند هر چیزی را از رایانش ابری گرفته تا اینترنت اشیا و دادههای بزرگ، هوش مصنوعی و اتوماسیون را دربربگیرد. به این ترتیب، ایده یک شرکت درباره تحول دیجیتال ممکن است کاملاً متفاوت با دیگری باشد، هم از نظر کاربرد و هم از نظر اجرا.
نتیجتاً به این نکته کلیدی توجه کنید که اگر متوجه شدید که کجای کار اشتباه بوده است، مجدداً ارزیابی کنید که آیا تیم شما درباره معنای دقیق تحول دیجیتال برای شرکت همعقیده هستند یا نه.
۳. مطمئن شوید که تغییرات در محدوده کاری است که کسبوکار شما میتواند انجام دهد
اگرچه ممکن است وسوسهانگیز باشد که همه جنبههای کسبوکار را به یکباره بهینهسازی نمایید؛ اما همیشه لازم نیست چنین فشاری به خود وارد کنید. تلاش برای چنین کاری باعث شود که از کسب وکارها بیش از ظرفیت تواناییشان کار کشیده شود.
اهدافی را که در ابتدای کار تعریف کردید دوباره بررسی کنید و ببینید کدام راهکارها شما را به آنها میرساند. میتوانید با تغییرات کوچک شروع کنید و بهتدریج سراغ کارهای بزرگتر بروید.
” اقتصادالکترونیکی“ آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال
۴. اطمینان حاصل کنید که تیم مناسبی برای زندهکردن تحول دیجیتال دارید
هنگام شروع هر پروژه کسبوکار، باید تیم مناسبی را پشتسر داشته باشید. این شامل چیزی بیش از صرفاً مهندسان و کسانی میشود که مهارتهایی را در کنار هم قرار دادن قطعات فنی پروژه دارند.
سیلورگلیت میگوید که داشتن رهبری که کارکنان به او اعتماد میکنند و از آن حمایت میکنند نیز بسیار ارزشمند است: «درون شرکتتان ستارهها و حافظان فرهنگ را که واقعاً میتوانند به ایجاد تغییر کمک کنند بیابید، و آنها را در برنامه یا پروژه مشارکت دهید. وقتی افراد واقعاً ارزشمندی را انتخاب کردهاید و آنها را در پروژهای قرار میدهید، سیگنال بسیار بزرگی به شرکت میدهد.»
۵. فضایی برای گفتوگوی باز ایجاد کنید
وقتی اشتباهی رخ داده باشد، مهم است که فضایی داشته باشید که در آن مدیران و کارکنان احساس راحتی کنند و دغدغههای خود را به اشتراک بگذارند. بدون ارتباط مناسب، کارمندان یا تسلیم میشوند یا مداماً احساس سردرگمی میکنند. هنگامی که یک پروژه با شکست مواجه میشود، تنها شرکت نیست که این ضرر را تجربه میکند ـ احتمالاً کارکنان نیز شخصاً احساس شکستخوردن میکنند.
ساختن جامعهای که در آن همه اعضا فضای امنی داشته باشند و در آن احساس راحتی کنند و افکارشان را به اشتراک بگذارند، به شرکت کمک میکند از اشتباهاتش درس بگیرد، به جلو حرکت کند و خروج از چالهای را که در آن افتاده است آسانتر کند.
در حال حاضر با توجه به ماهیت فناورانه مقوله تحول دیجیتال، اپراتورهای ارتباطی کشور در این عرصه سردمداری میکنند و حتی همراه اول بهعنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور مأموریت خود را در این حوزه با عنوان تحقق رؤیای دیجیتال تعریف کرده و سعی در توسعه زیرساختهای فناورانه مبتنیبر آخرین نسل تکنولوژیهای دنیا داشته که با توجه به اهمیت این مقوله، باید نسبت به این موارد آگاه باشند تا در راهبری کشور در این عرصه با مشکلی مواجه نشوند.
منبع: قرن نو
- پنج خطای معمول حوزه تحول دیجیتال که راهبران ارشد باید بدانند