فناوری و کسب‌وکارهنر و فناوری

چالش ها و خطرات تولید محتوا با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اخیراً، به کمک هوش مصنوعی می توانید با سرعت بالاتری محتوای خود را ایجاد کنید. با این حال، به ندرت در خصوص خطرات تولید محتوا با هوش مصنوعی صحبت شده است. هنگامی که شرکت‌هایی مانند Open AI، اقدام به تجاری سازی تولید محتوا با سیستم هوش مصنوعی کردند، احتمال ایجاد اینگونه خطرات بیشتر شد. سیستم هوش مصنوعی می تواند فرصت های مناسبی برای بازاریابی محتوا فراهم کند اما ممکن است خطرات زیادی به همراه خود داشته باشد. در هر فناوری جدید، دو گروه از افراد واکنش های متفاوتی دارند:

  1. افرادی که بدون توجه به خطرات، از سیستم هوش مصنوعی استفاده می کنند. 
  2. افرادی که به دلیل ترس از تغییر، با به کارگیری سیستم هوش مصنوعی در بازاریابی مخالف هستند.

تولید محتوا با هوش مصنوعی (AI) چیست؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی یا AI به معنای استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای نوشتن متن است. 

۸ خطر تولید محتوا با هوش مصنوعی

۱. خطر ادعای بی اساس 

اگر بدون داشتن شواهد قابل قبول، ادعای بی اساسی را در خصوص کالای خود بیان کنید، ممکن است در صنایع تحت نظارت، با مجازات و جریمه‌های سنگینی مواجه شوید. به عنوان مثال، اگر مدعی شوید که محصول شما می‌تواند سرطان را درمان کند و نتوانید این ادعا را با شواهد قابل قبولی اثبات کنید، با پیگرد قانونی مواجه خواهید شد و باید جرایم سنگینی پرداخت نمایید.

اگر برای نوشتن تبلیغات از سیستم هوش مصنوعی استفاده می کنید، باید قبل از انتشار تبلیغ، متن آن را بررسی کرده و از صحت اطلاعات درج شده مطمئن شوید.    

۲. خطر تضعیف صدای برند (brand voice)

صدای برند، مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک کسب و کار برای ارتباط با مخاطبان هدف خود از طریق رسانه‌های مختلف، ایجاد می کند. این صدا سبب تمایز شرکت شما در بین سایر رقبا و شرکت ها خواهد شد. استفاده از متن هوش مصنوعی بدون ویرایش، می‌تواند منجر به تولید محتوایی گردد که نه تنها با صدای برند شما سازگار نیست بلکه باعث تضعیف یا از بین رفتن آن شود. اگر نتایج تولید شده توسط سیستم‌های هوش مصنوعی را به دقت بررسی نکنید، محتوای تولید شده ممکن است اشتباهاتی به همراه خود داشته باشد.

۳. خطر سرقت ادبی غیر عمد

ممکن است هنگام تولید محتوا با هوش مصنوعی، سرقت ادبی رخ دهد. بر اساس گزارشات، در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعداد ۲۲۷۸ مورد سرقت ادبی مشاهده شده است. البته با افزایش تعداد ابزارهای هوش مصنوعی، انتظار می‌رود که سرقت ادبی بیشتر رخ دهد. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار پایدار، شرکت‌هایی که این ابزارها را ارائه می‌کنند، باید به کاربران خود در مورد خطرات و اخلاقیات مربوط به استفاده از آنها، آموزش دهند.

هر مدل هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های مختلفی است. در مدل‌های زبانی مانند GPT-3 و ChatGPT، متن اصلی توسط هوش مصنوعی آنها ایجاد می شود اما بعضاً ممکن است از منابع خارجی مانند اینترنت، اطلاعات را به صورت کلمه به کلمه جمع‌آوری نمایند.

۴.خطر شهرت برند

هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند موضوعات سخت مانند ریاضیات و منطق را یاد بگیرد اما چون بر اساس الگوریتم‌های منطقی عمل می‌کند، درک احساسات و همدردی برای آنها دشوار است. انسان ها احساسات پیچیده ای دارند و با استفاده از مراحل منطقی قابل توضیح نیستند.

ممکن است به دلیل عدم درک هوش مصنوعی از همدلی و احساسات، محتوای تولید شده حساسیت کمتری نسبت به چنین موضوعاتی داشته باشد. بنابراین، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در شرایطی که احساس همدلی بسیار مهم است، تصمیم درستی نیست.

۵. خطر جریمه گوگل 

 گوگل به صراحت اعلام کرده است که تیم Webspam که یکی از تیم‌های گوگل می باشد، مسئولیت نظارت بر کیفیت صفحات وب را بر عهده دارد تا مغایر با قوانین نباشند. علاوه بر این، تیم Webspam می تواند محتوایی که به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است را کشف کرده و اقدامات لازم جهت کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو را انجام دهد. 

۶. خطر عدم صحت اطلاعات 

تایید صحت اطلاعات، چه در حال استفاده از سیستم هوش مصنوعی باشید یا خیر، باید به عنوان بخشی از مراحل تولید محتوا، مورد توجه قرار گیرد. به کارگیری هوش مصنوعی در تولید محتوا بسیار مهم و مفید است، با این حال، استفاده نادرست از آن می‌تواند منجر به ایجاد خطراتی شود. حتی بهترین مدل‌های زبان هوش مصنوعی، مانند GPT-3، دارای اشتباهاتی هستند. به دلیل اینکه معمولاً این خطاها در بین پاراگراف‌ها و درون محتوا رخ می دهند، تشخیص آنها بسیار دشوار است. 

۷. خطر تبعیض

هوش مصنوعی به اندازه داده‌هایی که بر اساس آن آموزش دیده است، کار می‌کند. اکثر مدل های هوش مصنوعی دارای مکانیزم هایی هستند که سبب جلوگیری از سوگیری و جانبداری می شوند. با این حال، باز هم در خروجی کار، سوگیری و تبعیض رخ خواهد داد. بنابراین، همواره بهتر است قبل از انتشار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، یک ناظر انسانی آن را بررسی کند. 

۸. عدم ارائه ایده های جدید

هوش مصنوعی قادر به تولید ایده ها یا مفاهیم جدید نیست. بلکه صرفا بر اساس داده های آموزشی، می تواند الگوها را شناسایی و به آنها پاسخ دهد. بنابراین، اگر برای تولید محتوا کاملاً به هوش مصنوعی متکی باشید، با خطر کمبود ایده مواجه خواهید شد. 

برای تولید ایده‌های مناسب به موارد زیر نیاز است:

  • تجزیه و تحلیل 
  • استدلال
  • ارزیابی مجدد وضع موجود بر اساس اطلاعات جدید
  • تجربه شخصی
  • داستان سرایی
  • نظرات

هوش مصنوعی نمی‌تواند ایده‌های مناسبی را تولید کند. بنابراین، برای تولید محتوای تفکر برانگیز و به چالش کشیدن وضعیت موجود، بهتر است از هوش مصنوعی استفاده نکنید.

جمع بندی

اگر برای تولید محتوای خود کاملاً به هوش مصنوعی متکی باشید، در نهایت با متن هایی مواجه خواهید شد که فاقد ارزش هستند. با این حال، تولید محتوا با هوش مصنوعی (AI) می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای بازاریابان محتوا باشد. البته به شرطی که همراه با تخصص انسانی به کار گرفته شود.

منبع: میهن‌وب‌هاست

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا