پیشنهاد سردبیرگزارش

تجارت اطلاعات مهم ترین و پردرآمدترین کسب و کار در دنیا است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تبلیغات هوشمند؛ حربه ای برای ترویج مصرف گرایی در فضای مجازی

روح الله مومن نسب گفت: پشت هرکدام از نرم افزار ها در آمد بسیار سنگین چندین میلیارد دلاری است به گونه ای که برخی از آنها بیش از ۱۰ یا ۲۰ و یا حتی بیش از ۳۰ برابر درآمد نفتی ما درآمد داشته اند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از تیتریک؛ کارشناس فضای مجازی درباره تجارت های میلیاردی در اینستاگرام این گونه بیان کرد: طبیعتاً اینستاگرام با فروش و تولید پهنای باندی که ما ایرانی ها خریداری می کنیم ارزش برندش را به شدت افزایش داده، طوری که هر یک کاربر که به اینستاگرام و امثال این نرم افزارها اضافه می شود، بیش از ۲۵۶ دلار به ارزش آن شرکت اضافه می کند. در تالار بورس امریکا ارزش این شرکت، به صورت لحظه ای افزایش پیدا می کند. امثال این شرکت مثل واتس اپ که برای فیس بوک هستند یا شرکت های دیگری که سهامی هستند و سهام آن ها عرضه شده است، به نسبت تعداد کاربرانشان ارزش بالاتری پیدا می کنند.

روح الله مومن نسب ادامه داد: پس پشت هرکدام از این نرم افزار ها در آمد بسیار سنگین چندین میلیارد دلاری است؛ طوری که بعضی از این نرم افزارها بیش از ۱۰ یا ۲۰ و یا حتی بیش از ۳۰ برابر درآمد نفتی ما درآمد داشته اند و این نشان می دهد که تجارت اطلاعات یکی از مهم ترین تجارت ها در دنیاست. ضمن اینکه وقتی شما برای اینترنت خود پول پرداخت می کنید، بخشی از این پول به شرکتی که تولید ترافیک انجام داده است تعلق می گیرد، مثل همین اینستاگرام ، شما پول را به وزارت ارتباطات پرداخت می کنید و وزارت ارتباطات هم از طریق شرکت هایی مثل جی تی تی پوا را به دیتا سنتر نرم افزار هایی مثل گوگل، اینستاگرام و… پرداخت می کنند.

وی افزود: یک تجارت میلیاردی اطلاعات وجود دارد که این رقم بسیار سنگین هم بوده و بعضاً برای ما قابل محاسبه نیست، ولی می بینیم که ارزش شرکت ها هر ساله ۳-۲ برابر افزوده شده است.به دلیل اینکه کاربران آنها تولید ترافیک بیشتری می کنند و کاربران فعال شان افزایش یافته است.

رییس مرکز آموزش سواد فضای مجازی کشور تصریح کرد: بلاگرها یعنی کسانی که وبلاگ دارند، معمولاً وبلاگ درآمد زیادی ندارد، مگر آن کسانی که در پیام رسان ها فعال هستند یا بلاگ سرویس ها که همان سرویس دهنده وبلاگ هستند از طریق تولید ترافیک، فروش ترافیک و تبلیغات درآمدزایی می کنند، که رقمش می تواند نسبت به تعداد کاربرانشان و میزان استفاده کاربرها افزایش پیدا کند.

این یک نکته است که قاعدتاً اعضای این شبکه ها با فعالیتشان اطلاعات خود و اطرافیان را جمع و به شبکه های اجتماعی ارسال می کنند، نکته بعدی اینکه این اطلاعات را نرم افزار جمع می کند و به قیمت های بسیار گزاف به کشور های مختلف می فروشد چون اطلاعات همه مردم یا بخش عمده مردم یک کشور برای کشورهای دشمن ارزش زیادی دارد. از سوی دیگر از طریق تولید ترافیک و پولی که شما بابت اینترنت می پردازید با چند واسطه به دست این نرم افزارها می رسد و تبلیغات هم موضوع مهمی است؛ به خصوص تبلیغات هوشمند.

وی ادامه داد: ما دو نوع تبلیغات داریم تبلیغات هوشمند(اسمارت ادس) و دیگری تبلیغات( ادس)، تبلیغات معمول همان بنر یا چیزی که به شما نمایش داده می شود،در واقع کسی که تبلیغات داده است، به نرم افزار پول پرداخت می کند که رقم سنگینی هم هست. منتهی تبلیغات هوشمند جدی تر از تبلیغات سنتی فضای مجازی است. برای مثال فرض کنید شما در طول یک روز ۵ تا عکس لواشک ببینید، هوس لواشک می کنید، کافیست در همان موقع کسی بگوید لواشک دارم از او می خرید.در ابتدا او به صورت هوشمند نیاز شما را می فهمد، از چه چیزی خوشتان می آید، وقتی چند لباس ببینید هوس می کنید آن لباس را بخرید اول می گردند تا ببینند شما از چه چیزی خوشتان می آید بعد متناسب با آن چیزهایی که علایق شماست تبلیغاتی را برایتان ارسال می کنند که به این تبلیغات، تبلیغات هوشمند می گویند.

مومن نسب گفت: در مراحل بعدی برای شما نیاز سازی و ذائقه سازی می کنند، شما نمی دانید چرا بعضی چیزها را انتخاب می کنید، از بعضی رنگ ها و تیپ ها خوشتان می آید و برخی موسیقی ها را ذهنتان می طلبد و… چون این ذائقه سازی در شما شکل گرفته که البته در حال حاضر پیشرفته ترین نوع تبلیغات همین نوع است و درآمد سنگین و سرسام آوری را به وجود می آورد. برای مثال وقتی نزدیک ولنتاین می شود، می بینید که فضای تمام شبکه های اجتماعی یک مدل عروسک می شود با یک رنگ خاص، این مدل از تبلیغات ممکن است مستقیم نباشد ولی شما هوس می کنید که آن ها را از هر جا شده تهیه کنید یا کسی برایتان از آن چیز ها تهیه کند. نهایتاً خواهیم دید که یکسری شرکت های بزرگ میلیاردها میلیارد دلار کاسبی می کنند.

دبیرکل جبهه انقلاب‌ اسلامی در فضای‌ مجازی افزود: کسب و کارهای فضای مجازی انواع مختلفی دارند سطح بالای آن شرکت هایی هستند که خدمات مجازی می دهند مثل همین نرم افزارهایی که نمونه اش گفته شد و سطح پایین تر آن شرکت هایی هستند که شرکت ها بر بستر آن نرم افزارها خدمات می دهند مثلاً عکس جنسی را قرار می دهند، مشتری خود را پیدا می کنند، برایش می فرستند و آن را می فروشند.این ها در واقع شکل سنتی را در فضای مجازی دنبال می کنند و اتفاق جدیدی نیفتاده است. برخی هم خدمات مجازی را انجام می دهند مثل افزایش ممبر، تبلیغات کالا و …

وی تاکید کرد: روش های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد، اگر بستر پیام رسان و نرم افزار داخل کشور نباشد و از قوانین ما تبعیت نکند، یکسری مشاغل کاذب و غیر قانونی هم در آن ها به وجود می آید مانند: فروش اسلحه، مشروبات الکلی، خرید و فروش آبروی مردم، عکس های نوامیس مردم و هک … که طبیعتاً در آن هم اقتصاد بزرگی نهفته است که بحث مفصلی دارد. پس همه این ها روش های مختلفی داشته و بستگی دارد به کسب و کار چطور نگاه کنیم. به کسب و کار های غیر مجاز نمی توان اعتماد کرد؛ چون اگر بخواهند کلاهبرداری کنند شما نمی توانید در جایی شکایت کنید چون خود شما هم مجرم یا حداقل متهم هستید و از کسب و کار غیر قانونی چیزی غیر قانونی می خواستید بخرید. قانوناً باید کسب و کارها نماد داشته باشند که نماد اعتماد الکترونیک در وزارت اقتصاد است و به کسب و کارهای دارای مجوز و به اصطلاح مجاز داده می شود.

وی خاطر نشان کرد: ۱- باید حواستان جمع باشد از جاهایی که قانوناً ثبت شده و به اصطلاح نماد دارند،خرید کنید و پرداخت الکترونیک هم داشته باشند.

۲-از جاهای مجاز کالاهای مجاز بخرید. فکر کنید سوپرمارکتیست که اول باید پروانه کسب داشته باشد و مجاز بوده و از راه های مشروع هم از شما پول دریافت کند؛ دوم اینکه چیزهایی که در آن وجود دارند هم باید سالم بوده و تاریخ گذشته نباشند و… در نتیجه این هم مسئله مهمی است.

این کارشناس گفت: بسیاری از کسب و کارهای مشروع که در نرم افزار های خارجی هست می تواند در داخل هم باشد، مثلا آنجا عکس جنس را می گذارد، اینجا هم همینطور. پس در خیلی از کسب و کارها در نرم افزارهای داخلی هم می توانند به همان شکل حضور و بروز پیدا کنند. ضمن اینکه در نرم افزار های خارجی پرداخت الکترونیک وجود نداشته، ولی در نرم افزار های داخلی مثل ایتا، عکس جنس را قرار داده و با انگشت تاچ کرده و بعد گزینه پرداخت را انتخاب و آن را به عنوان یک کالا در کانالمان درج می کنیم .

وقتی درج شد هرکسی که آن کالا را بخرد همان لحظه پول به حساب شما می آید، یک همچین چیزی در هیچ نرم افزار خارجی وجود ندارد و یا در گپ پان قسمت کسب و کار در سایت گپ آی ار ، آنجا می توانید در آن قسمت ، فروشگاه بسازید و پرداخت الکترونیک هم ریالی و هم ارزی داشته باشید و هم از طریق پول مجازی خود گپ که این هم یک روش است.

در نرم افزار “بله” که مخصوص بانک ملی است شما می توانید شماره کارت خودتان را تنظیم و ریجستر کنید، بعد بیایید در کانال و صفحه تان اجناس را قرار داده و وقتی خرید را انجام دادید مستقیم و بدون کارمزد به کارت شما پرداخت و واریز می گردد و همانجا می تواند آدرس بدهید و شما جنس را ارسال کنید این چند نمونه بود. در نرم افزار سروش هم این امکان وجود دارد. منتهی پرداخت اینترنتی برای همه فعال نیست، باید درخواست پشتیبانی بدهند و نرم افزارهای دیگر هم کمابیش در هر کدام مثل آی گپ هم این امکان را فراهم ساخته است ؛ پس می توانیم از نرم افزار های ایرانی برای این کار استفاده کنیم.

مومن نسب ادامه داد: در شبکه های داخلی مثل نرم افزار های گپ، ایتا، آی گپ و بله می توانند با توجه به روش هایی که گفته شد، فروشگاه های خود را ایجاد، صفحه ای در نرم افزار ساخته، تبلیغ کنند، مخاطب را جذب و جنس را فروخته و پولش را بگیرند.

دوباره تبلیغ کنند و به همین شکل بعد از مدت کوتاهی می توانند کسب و کار خود را راه بیندازند. در نرم افزار های داخلی اگر کسب و کاری خلاف قانون باشد یا محصولی خلاف قانون بفروشد و بخواهد از شما کلاهبرداری کند، شما به راحتی می توانید شکایت کنید، در این صورت هم کانالش مسدود می شود و هم آن فرد کلاهبردار تحت تعقیب قرار می گیرد و شناسایی می شود؛ در نتیجه عموماً کسانی که می خواهند کار خلاف قانون انجام دهند از نرم افزار های داخلی استفاده نمی کنند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: پیشنهاد من این است که به طور کل به جای نرم افزار های خارجی از نرم افزار های داخلی استفاده شود و در نرم افزار های داخلی هم مراقب باشیم که دچار مشکل نشویم و کلاهبرداری صورت نگیرد ولی اگر این اتفاق هم افتاد قابل رصد و پیگیری بوده و آن کسی که کلاهبرداری را انجام داده است، می شود تحت تعقیب قرار داد.

الهه ملاحسینی-تیتریک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا