انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیاصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"

ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سازمان‌ها با پیاده‌سازی IIoT می‌توانند عملکرد خود را در مدیریت زنجیره تامین بهبود بخشند و زمان توقف کار و مشکلات برنامه‌ریزی نشده را کاهش دهند

مصرف داده تنها در حال افزایش نیست، بلکه به معنای واقعی کلمه در حال انفجار است. تحلیلگران در حال حاضر پیش بینی می کنند که مصرف داده از ۷۴ زتابایت در سال ۲۰۲۱ به ۱۴۹ زتابایت در سال ۲۰۲۴ برسد. مطمئنا عامل اصلی این افزایش عظیم دیتا، استریم‌های نتفلیکس و ویدیوهای تیک تاک نیست.

با در نظر گرفتن حجم محصول مصرفی توسط مردم جهان، فراتر از انبوه داده‌های مصرف کننده، مشخص می شود که زنجیره تامین نیز حجم عظیمی از داده تولید می کند و دلیل آن، خودکارسازی ماشین آلات است.

به گزارش فناوری هوشمند به نقل از IIOTWorld ظهور صنعت ۴.۰ با ادغام فناوری های جدید از جمله اینترنت اشیا (IoT)، رایانش ابری و تجزیه و تحلیل داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، قرار است شیوه تولید، بهبود و توزیع محصولات شرکت ها را متحول کند. با این حال، نیاز به تطبیق با الگوی صنعت ۴.۰، اکثر تولیدکنندگان را با کمبود داده واقعی مواجه کرده است. کهکشان های قابل مشاهده داده های ما در حال تبدیل شدن به سیاهچاله های بی انتها هستند.

مشکل اصلی این است که تجهیزات آنالوگ و قدیمی به فرآیندهای دستی وابسته هستند که منجر به ۵۰ تا ۷۵ درصد نقاط کور در سراسر تاسیسات و عملیات می شود.

حلقه مفقوده در عملیات صنعتی

امروزه نزدیک به ۳۱ میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد. این افزایش مداوم در استفاده از اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) کمکی به تولیدکنندگان نکرده است. هر دستگاه، روز به روز بیش از حد معمول داده تولید می کند. با تنگ‌تر شدن حاشیه سود، نیاز به تغییر روند سریع‌تر و رقابت شدیدتر از همیشه شده است. تضمین شفافیت داده در تمام مراحل زنجیره تامین برای تصمیم‌گیری‌های مدرن در زمینه تدارکات و تولید و همچنین برای موفقیت در ابتکارات هوش مصنوعی ضروری است.

بنا بر تخمین‌ها، عدم کارایی زنجیره تامین هزینه‌ای نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت، مگر اینکه تولیدکنندگان بلافاصله مدل‌های عملیاتی زنجیره تامین سنتی را متحول کنند. مدیران کارخانه و زنجیره تامین برای از بین بردن اصطکاک و اتلاف نیروی کار به شفافیت عملیاتی بیشتر و دسترسی به داده نیاز دارند. سنسورهای IIoT که روی ابزار و قطعات قرار می گیرند، با استفاده از یک “مدل دوقلو دیجیتال” دید و بینش عملیاتی ایجاد می کنند. با وجود ضرورت این ابزار، رهبران زنجیره تامین به طور کامل از پتانسیل آن بهره نمی برند. یک نظرسنجی اخیر گارتنر نشان داد که تنها ۲۷ درصد از مدیران ارشد زنجیره تامین قصد اجرای یک مدل دوقلو دیجیتال را دارند.

ارزش داده‌های صنعتی IIoT در تصمیم‌گیری تولید

سازمان‌ها با پیاده‌سازی IIoT می‌توانند عملکرد خود را بهبود بخشند و زمان توقف کار ناشی از تعمیر و نگهداری یا تعویض‌های برنامه‌ریزی نشده را کاهش دهند. به عنوان مثال، جنرال الکتریک اعلام کرده است که قابلیت‌های نظارت لحظه‌ای آن‌ها با استفاده از مدل‌های دوقلو دیجیتال برای کاهش زمان توقف کار و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای مشتریان صرفه‌جویی داشته است. هشدارهای مربوط به خرابی‌های قریب الوقوع مکانیکی حتی می‌تواند از دست رفتن مواد به دلیل این اتفاقات پیش‌بینی نشده جلوگیری کند.

ردیابی دیجیتال دارایی، داده‌های مکان‌یابی دقیقی را برای دارایی‌ها در سطح جهانی ارائه می‌دهد، که مسئولیت‌پذیری، همکاری و رویکرد تجاری مشتری‌محور را برای سهولت در یافتن دارایی‌ها به صورت لحظه‌ای و صرفه‌جویی در هزینه با استفاده از بینش‌های ارزشمند موقعیت مکانی، تقویت می‌کند. سنسورهای در قفسه‌، سطوح پایین موجودی را تشخیص داده و درخواست سفارش مجدد را ارسال می‌کنند. دستگاه‌های تله‌ماتیک روی وسایل نقلیه نصب می‌شوند تا سرعت، موقعیت، شتاب، تعمیر و نگهداری و زمان تردد در جاده را ردیابی کنند. حتی زمان بیکاری نیز برای کاهش آلایندگی ثبت می‌شود. کل ناوگان ردیابی می‌شوند تا کسب‌وکارها و حتی مصرف‌کنندگان بتوانند به صورت لحظه‌ای ببینند که مواد و کالاها در کجا قرار دارند.

علاوه بر این، هماهنگی ضعیف بین شرکای زنجیره تامین سالانه ۳۰ میلیارد دلار در صنایع غذایی ایالات متحده هزینه دارد. صنعت مواد غذایی و آشامیدنی از نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر IIoT در زنجیره تامین برای بهبود کیفیت و کارایی جهت برآوردن الزامات قانونی بدون خدشه دار کردن ایمنی استفاده می کند. سازمان ها با نصب سنسور روی ظروف مواد اولیه، امکان نظارت لحظه‌ای بر عوامل محیطی را فراهم می آورند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل خطرات به صورت بلادرنگ برای کاهش رویدادهای بالقوه فاجعه بار قابل انجام است. همان وسایل نقلیه ای که توسط تله‌ماتیک ردیابی می شوند، می توانند شامل سنسورهایی برای ردیابی دما، سطح CO2، رطوبت و موارد دیگر نیز باشند – که همه اینها عوامل کلیدی برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات، فراخوان کالاها و آسیب به شهرت ناشی از چنین رویدادی هستند.

ردیابی غیرقابل ردیابی را انجام دهید

داشتن دید مداوم و مبتنی بر محتوا در نقاط کور موجود، سنگ بنای ابتکارات تحول دیجیتال در بخش‌های تولید تجاری و طبقه‌بندی‌شده را تشکیل می‌دهد. با ادغام یک راه‌حل ردیابی دارایی IIoT و مدل دوقلو دیجیتال، می‌توانید بازده، سودآوری و انطباق را افزایش دهید، در حالی که ضایعات، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مصرف انرژی را کاهش دهید.

تهیه شده رسانه فناوری هوشمند

  • ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا