خانه هوشمند

بررسی تکنولوژی های خانه هوشمند و کاربرد اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تکنولوژی خانه هوشمند یک مفهوم است که در آن سیستم ها و دستگاه های خانگی از طریق اینترنت اشیاء (IoT) به یکدیگر متصل شده و قابل کنترل از راه دور هستند. این تکنولوژی امکان ارتباط بین دستگاه ها را فراهم می کند، که باعث افزایش راحتی، امنیت و کارایی می شود. حال می‌خواهیم در این مقله تکنولوژی های خانه هوشمند را از چندین منظر مختلف بررسی کنیم

تکنولوژی های خانه هوشمند

قبل از هر چیزی باید بدانیم خانه هوشمند خانه ای است که به سیستم هایی تجهیز شده که فرآیندها را خودکار و هوشمند انجام می‌دهند مانند سیستم روشنایی هوشمند،پرده هوشمند، ترموستات هوشمند و سیستم های امنیتی که امنیت جان و مال افراد را تضمین می‌کند.

تکنولوژی‌های خانه هوشمند شامل چند موضوع گسترده هستند که در زیر آنها را لیست می کنیم و سپس در مورد هریک توضیحاتی را رائه می کنیم:

  • تجهیزات خانه هوشمند
  • تکنولوژی های بکار رفته در اجزای خانه هوشمند مانند قابلیت کنترل از راه دور
  • تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی که در انواع خانه هوشمند استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانیم: ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

تجهیزات خانه هوشمند چه هستند؟

خانه هوشمند بواسطه تجهیزاتش هوشمند می شود و این تجهیزات شامل سیستم های زیر هستند:

۱. سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی و حفاظتی یکی از مهم ترین تکنولوژی‌های خانه هوشمند هستند که در ساختمان های مختلف هم کاربرد دارند. دوربین های امنیتی، سیستم های اعلام حریق، قفل های هوشمند، اکسس کنترل ها و سیستم های امنیتی دیگر که قابل کنترل از راه دور هستند.

۲. لوازم خانگی هوشمند

تکنولوژی‌های خانه هوشمند در لوازم خانگی هم وجود دارند. یخچال هوشمند، فر هوشمند، ماشین لباسشویی هوشمند، پرده برقی هوشمند و دستگاه های خانگی دیگر که قابل کنترل از راه دور هستند.

۳. سیستم های روشنایی هوشمند

معروف ترین تکنولوژی‌های خانه هوشمند در ایران مربوط به سیستم های روشنایی هستند. چراغ های LED هوشمند که قابل کنترل از راه دور هستند و می توانند رنگ و شدت نور را تغییر دهند یکی از این نمونه های تکنولوژی های خانه هوشمند رایج در کشور و خارج از کشور است. برای داشتن این سیستم ها به سه دستگاه نیازمند هستید:

  • لامپ هوشمند
  • کلید لمسی چند منظوره
  • دیمر هوشمند

۴. سیستم های کنترل دمای هوشمند

این سیستم ها نیز از اجزای حیاتی تکنولوژی‌های خانه هوشمند هستند. این سیستم ها دمای خانه را بر اساس ترجیحات شما تنظیم می کنند و می توانند به صورت خودکار دمای خانه را تنظیم کنند وقتی شما در خانه یا بیرون از خانه هستید.

  • ترموستات هوشمند یکی از نمودهای تکنولوژی های خانه هوشمند

این دستگاه دما را مرتب اندازه گیری می کند و دمای بهینه را بصورت خودکار تنظیم می نماید. همچنین قابلیت یکپارچگی و هماهنگی با سایر تجهیزات خانه هوشمند را دارد تا بتواند بصورت همزمان کار کند.

بیشتر بخوانیم: تلفنیکا؛ ده سال پیشرو در خدمات مدیریت‌شده اینترنت اشیا

۵. سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند

این سیستم ها به همراه کلید پریز های لمسی باعث می شوند که هم جلوه مدرنی به خانه هایتان بخشیده شود و هم سیستم های گرمایشی و سرمایشی را بتوان از راه دور با کنترلرها مدیریت کرد.

۶. سیستم های سرگرم کننده

منظور از این سیستم ها، سیستم های صوتی و تصویری هوشمند هستند که شامل سیستم صوتی هوشمند، اسپیکرها، موزیک پنل هوشمند، سینمای خانگی هوشمند، ریموت کنترل ها، کلیدهای لمسی مدیا و تجهیزات این چنینی است.

تکنولوژی های خانه هوشمند باعث افزایش راحتی و کارایی در خانه می شوند. با استفاده از این تکنولوژی ها، می توانیم دستگاه های خانگی را از راه دور کنترل کنیم، امنیت خانه را افزایش دهیم و حتی میزان مصرف انرژی را کاهش دهیم. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می رود که تعداد دستگاه های خانه هوشمند افزایش یابد و قابلیت های جدیدی را به خانه ها اضافه کند.

کاربرد اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در تکنولوژی خانه هوشمند

تکنولوژی های اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (AI) دو عامل کلیدی در توسعه تکنولوژی های خانه های هوشمند هستند:

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا به معنی اتصال دستگاه ها و سیستم ها به اینترنت است. این اتصالات امکان ارتباط دستگاه ها با یکدیگر و کنترل از راه دور را فراهم می کنند. برای مثال، یک یخچال هوشمند می تواند به اینترنت متصل شود و اطلاعاتی مانند دما یا موجودی مواد غذایی را به صاحب خانه ارسال کند.

هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی در خانه های هوشمند به معنی استفاده از الگوریتم ها و یادگیری ماشینی برای بهبود تجربه کاربر است. برای مثال، یک سیستم ترموستات هوشمند می تواند الگوریتم های یادگیری ماشین را برای یادگیری الگوهای رفتاری خانواده و تنظیم دمای مناسب بر اساس آنها استفاده کند.

به طور کلی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی با هم کار می کنند تا خانه های هوشمند را امکان پذیر سازند. اینترنت اشیا امکان اتصال و کنترل دستگاه ها را فراهم می کند، در حالی که هوش مصنوعی امکان بهبود تجربه کاربر و افزایش کارایی را فراهم می کند.

جالب ترین تکنولوژی های خانه هوشمند!

در این بخش می خواهیم تکنولوژی های خانه هوشمندی را مطرح کنیم که دانستن آنها شما را به نوعی با مزایای خانه هوشمند هم آشنا می کند و متوجه میشوید که چرا مردم خانه، محل کار، ویلا و ساختمان هایشان را هوشمندسازی می کنند.

  1. هماهنگی تجهیزات با هم و قابلیت سناریو پذیری
  2. قابلیت کنترل از راه دور حتی با یک گوشی تلفن همراه 
  3. قابلیت هماهنگی و یکپارچه شدن اجزای خانه هوشمند با دستیارهای صوتی
  4. یادگیری ماشینی برای مثال یاد گرفتن ترجیحات دمایی و روشنایی ساکنان
  5. تکنولوژی های لمسی، اثر انگشتی، تشخیص چهره و کارتی در اکسس کنترل ها
  6. قابلیت زمان بندی

جمع بندی

تکنولوژی های خانه هوشمند شامل تجهیزاتی که در هوشمندسازی ساختمان از آنها استفاده می‌شود، تکنولوژی های روز مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و قابلیت هایی هستند که فقط در هوشمندسازی خانه می توان از آنها بهره برد.

منبع: آلفا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا