اینترنت و شبکه اطلاعاتپیشنهاد سردبیر

تفاوت‌های WLAN و Wi-Fi چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
حمیدرضا تائبی

اصطلاحات WLAN و Wi-Fi اغلب با یکدیگر عجین شده‌اند و حتا گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، هرچند یکسان نیستند.

WLAN یک شبکه محلی است که از فناوری رادیویی به جای سیم‌کشی برای اتصال گره‌های شبکه استفاده می‌کند. برای بررسی ساختار شبکه محلی بی‎سیم عمومی، ابتدا باید معنی شبکه محلی را بررسی کنیم. شبکه محلی عموما شبکه‌ای است که داخل یک ساختمان یا محوطه دانشگاهی قرار دارد و محدوده جغرافیایی مشخصی را پوشش می‌دهد که تجهیزات درون آن از طریق کابل‌کشی به یک‌دیگر متصل می‌شوند.

هنگامی که یک W به LAN اضافه می‌کنید، آن‌گاه به WLAN یا همان شبکه محلی بی سیم می‌رسید که محدودیت‌های پیرامون شبکه محلی را بر می‌دارد و در برخی شرکت‌ها جایگزین آن می‌شود یا گاهی اوقات هر دو شبکه به شکل همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصطلاحات WLAN و Wi-Fi اغلب با یکدیگر عجین شده‌اند و حتا گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، هرچند یکسان نیستند. یک WLAN را می‌توان بر روی فناوری‌های مختلف بی سیم مثل وای‌فای، سلولی، بلوتوث و غیره ایجاد کرد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

برای نشان دادن تفاوت بین WLAN و Wi-Fi، اجازه دهید به یک تجربه شخصی اشاره کنم. در یکی از پروژه‌ها از من درخواست شد درباره گزینه‌های موجود در ارتباط با شبکه‌های مورد استفاده برای سیستم کنترل روشنایی و سیستم‌های هشدار یک مجتمع تجاری مشاوره تخصصی ارائه دهم. پیشنهاد من این بود که هر کدام WLAN مخصوص به خود را داشته باشند. برخی تصور می‌کنند این کار ضرورتی ندارد یا چرا نباید از همان وای‌فای برای این منظور استفاده کنیم؟

اما، اگر کمی عمیق‌تر فکر کنید، متوجه می‌شوید که این WLANها از فناوری‌های مختلف رادیویی استفاده می‌کنند که فراتر از وای‌فای است. در پروژه فوق از روتر‌هایی بین شبکه LAN و گیرنده‌های بی‌سیم اختصاصی استفاده می‌کنیم تا تجهیزات توانایی برقراری ارتباط با شبکه را داشته باشند. هنگامی که از دو WLAN برای این سیستم‌ها استفاده کنید، اگر یکی از کار افتد، دیگری هنوز پابرجاست و عملکرد تجهیزات مهم ساختمان به طور کامل متوقف نمی‌شود.

اگر کارشناس شبکه هستید به این نکته دقت کنید که یک WLAN از فناوری رادیویی برای اتصال گره‌ها در یک LAN استفاده می‌کند، اما ممکن است لزوما از Wi-Fi استفاده نکند.

محتوی بیشتر:

چگونه یک WLAN ایجاد کنیم؟

افرادی که شبکه‌های ارتباطی را برای خود پیاده‌سازی می‌کنند، می‌دانند که شبکه را برای چه منظوری توسعه داده‌اند. هنگامی که یک WLAN الگوی مناسبی را برای دستیابی به اهداف خاص ارائه می‌دهد، یک مهندس یا معمار شبکه تصمیم می‌گیرد کدام مولفه‌ها و فناوری‌ها  برای یک موقعیت خاص بهترین عملکرد را دارند.

ایجاد یک WLAN شخصی با هدف یادگیری مباحث فنی، انتخاب محصول، فناوری و پیاده‌سازی آن می‌تواند طیف وسیعی از توپولوژی‌ها را شامل شود.

مراحل اولیه ساخت یک WLAN به شرح زیر است:

  1.  الزامات را تعیین کنید. قرار است چه مشکلی حل شود؟ چه برنامه‌هایی قرار است از این شبکه استفاده کنند؟
  2.  شناسایی دستگاه‌های کلاینت مورد استفاده و نیازهای عملیاتی آن‌ها. به عنوان مثال، حسگرهای ساختمان نسبت به لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، قدرت، امنیت و پهنای باند متفاوتی دارند.
  3.  محصولات WLAN مناسب را شناسایی کنید و ارزیابی کنید که مولفه‌های اصلی شبکه به کدام یک از اتصالات LAN و سیم‌کشی‌های پایه نیاز دارد؟
  4.  طرح WLAN را ترسیم کنید. به طور معمول، این‌کار باید توسط یک متخصص بی سیم انجام شود.
  5.  مولفه‌های WLAN را نصب کنید.
  6.  پوشش و عملکرد بی سیم را بررسی کنید.
  7.  بررسی کنید که طرح با الزامات عملیاتی مطابقت دارد یا خیر.
  8.  فردی که مسئولیت به‌روز‌رسانی، عیب‌یابی و جایگزینی تجهیزات است را شناسایی کنید.

مزایای WLAN چیست؟

به طور کلی، استفاده از فناوری‌های بی سیم قدرت مانور شرکت‌ها و کارمندان شرکت‌ها را بیشتر می‌کند. WLAN به دلایل زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کاهش سیم‌‌کشی فیزیکی که صرفه‌جویی در هزینه‌های شبکه را به همراه دارد.
  • مهندسان شبکه می‌توانند از فناوری WLAN در هر مکانی استفاده کنند و حتا این امکان وجود دارد تا بخش‌های از شبکه یک سازمان را به طور کامل بی‌سیم طراحی کرد، در حالی که بخش‌های دیگر بر مبنای شبکه محلی پیاده‌سازی شوند.
  • قابلیت جابجایی دستگاه‌های کلاینت را بیشتر می‌کند و کارمندان مجبور نیستند همواره در مکان ثابتی باشند.
  • تیم‌های شبکه می‌توانند به راحتی نیازهای کوتاه مدت و موقت شبکه را برطرف کنند.
  • جابجایی‌ها، افزودن‌ها و تغییرات در سیستم‌ها ساده‌تر از اتصالات سیمی است.

چالش‌های WLAN چیست؟

تمامی فناوری‌هایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مزایا و معایب خاص خود را دارند. با وجود مزایای WLAN، تیم‌های شبکه باید در شراطی زیر از شبکه‌های محلی بی‌سیم استفاده کنند:

  • طراحی و پیاده‌سازی درست WLAN به مهارت‌های خاصی نیاز دارد.
  • فناوری‌های بی سیم از هر نوع در معرض تداخل امواج رادیویی قرار دارند.
  • متاسفانه، امروزه فناوری‌های اختصاصی و غیراستاندارد در دسترس هستند که پشتیبانی از آن‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد.
  • شبکه WLAN و دستگاه‌های سرویس‌گیرنده می‌توانند مجموعه ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند.

Wi-Fi چیست و چگونه کار می‌کند؟

Wi-Fi یک فناوری LAN بی سیم است که از استانداردهای IEEE 802.11 استفاده می‌کند و چیزی فراتر از آن نیست. در طول سال‌ها، پیشرفت‌های مختلفی در وای‌فای پدید آمده‌اند که استاندارد ۸۰۲.۱۱ax جدیدترین و پیشرفته‌ترین آن‌ها است.

هر نسخه از استاندارد ۸۰۲.۱۱ برای سازگاری با اترنت ۸۰۲.۳ – رایج‌ترین نوع LAN – توسعه پیدا کرده است، زیرا Wi-Fi معمولا لبه یک شبکه سیمی را گسترش می‌دهد. Wi-Fi همتا به همتا نیز در زیرمجموعه استانداردهای ۸۰۲.۱۱ قرار دارد و اغلب به شکل موازی با WLAN یک شبکه ارتباطی تمام عیار را ارائه می‌دهد. چاپگرهای بی‌سیم یکی از مشتریان اصلی شبکه‌های وای فای همتا به همتا هستند.

اکسس پوینت‌های (نقاط دسترسی) بی سیم که اغلب WAP یا به شکل مختصرتر AP نامیده می‌شود به عنوان پل لایه ۲ بین استانداردهای ۸۰۲.۱۱ و ۸۰۲.۳ در شبکه‌های سازمانی عمل می‌کنند. روترهای بی‌سیم در یک شبکه خانگی دارای به شکل خاصی نقش یک اکسس پوینت را نیز بازی می‌کنند. در این حالت، یک دستگاه کلاینت به شکل بی سیم از طریق اکسس پوینت که روتر است به شبکه متصل می‌شود.

در شبکه‌های سازمانی، دستگاه‌های کلاینت بی‌سیم از طریق اکسس پوینت‌ها که یک دستگاه سخت‌افزاری هستند به شبکه سازمانی متصل می‌شوند. لازم به توضیح است که اکسس پوینت‌ها خودشان از طریق کابل شبکه به سوییچ یا روتر سازمانی متصل می‌شوند و فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات را انجام می‌دهند.

آیا Wi-Fi یک شبکه محلی بی‌سیم است؟

شبکه‌های Wi-Fi به طور کامل WLAN هستند، اما نکته مهم این است که Wi-Fi تنها نوع WLAN نیست.

پروژه کنترل روشنایی که پیش‌تر به آن اشاره کردم را تصور کنید. در سناریو فوق، این شرکت از فرکانس‌هایی در حدود ۴۳۰ مگاهرتز برای اتصال سوئیچ‌ها، چراغ‌ها و کنترل‌کننده‌ها برای تشکیل یک WLAN در یک فضای معین استفاده می‌کرد. در حالی که یک اکسس پوینت وای‌فای (Wi-Fi AP) استاندارد ۸۰۲.۱۱ را به استاندارد ۸۰۲.۳ متصل می‌کند. در این مورد، سیستم از هاب خود برای اتصال مجدد به LAN استفاده می‌کند. سیستم دزدگیر دارای WLAN مخصوص به خود نیز با استفاده از طول طیف موج مخصوص به خود به شبکه متصل می‌شود.

Wi-Fi تقریبا تنها WLAN است که مستقیما به کاربران سرویس‌دهی می‌کند، هرچند شبکه‌های سلولی نیز ممکن است، چنین سرویس‌هایی را ارائه دهند. سایر شبکه‌های WLAN ضمن ارائه خدمات به کاربران به دستگاه‌ها آنلاین نیز سرویس‌دهی می‌کنند.

نکته دیگری که باید در این زمینه به آن اشاره کنیم، WLANهای چندگانه و همزمان و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر است. به طور مثال، در یک مجتمع تجاری بزرگ، ابزارهای Wi-Fi تجاری را روشن کنیم، هر یک به WLANهای مخصوص به خود متصل می‌شوند و در نتیجه اگر شبکه سیستم روشنایی قطع شود، زنگ هشدار مشکلی پیدا نمی‌کند، زیرا هر یک در محدوده فرکانس متفاوتی کار می‌کنند. به یاد داشته باشید، Wi-Fi از زمان ظهور Wi-Fi 6E در فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و اکنون ۶ گیگاهرتز قابل استفاده است.

اما، اگر بخواهم همزمان دو WLAN از نوع‌های مختلف را پیاده‌سازی کنیم باید به چه صورتی عمل کنیم؟ درست همان‌طور که دو شبکه Wi-Fi در یک فضا می‌توانند عملکرد یکدیگر را با مشکل روبرو کنند، همین موضوع در مورد دو WLAN مرتبط با سیستم روشنایی، دو WLAN مرتبط با سیستم هشدار یا دو نوع دیگر از WLAN که ممکن است از فرکانس‌های مشابهی استفاده کنند صادق است. هر WLAN نیاز به طراحی مناسب دارد و باید در هنگام طراحی به فرکانس‌های مورد استفاده WLAN در یک مکان دقت کرد.

کدام‌یک بهتر است: WLAN یا Wi-Fi؟

در ظاهر، ممکن است نابخردانه به نظر برسد که بپرسیم WLAN یا Wi-Fi، کدامیک بهتر هستند، با توجه به این‌که Wi-Fi خود در زیرمجموعه WLAN قرار دارد.

با توجه به این‌که Wi-Fi همه جا حضور دارد، تیم‌های شبکه Wi-Fi را بهترین انتخاب برای زمانی که به WLAN نیازی نیست، در نظر می‌گیرند. برای آن‌که کاربران بتوانند به شکل همه منظوره به شبکه متصل شوند، Wi-Fi همچنان استاندارد عملی است. اما، در مورد رشد فزاینده‌ اینترنت اشیا و دستگاه‌های متصل به شبکه، تیم‌های خبره شبکه به سراغ WLAN می‌روند.

منبع: شبکه

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا