بازسازی برند با بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام
نویسنده : هلیز مازوری – کارشناس بازاریابی دیجیتال مترجم : علی آل علی
ویدئو در طول سال های اخیر در کانون توجه بازاریاب ها قرار داشته است. این امر برای بسیاری از برندها به معنای سرمایه گذاری حرفه ای بر روی تولید محتوای ویدئویی بوده است. هرچه باشد در طول سال های اخیر سلیقه کاربران در پیوند مستقیم با تماشای محتوای ویدئویی قرار دارد. بنابراین برندهایی که فعالیت مناسبی در این راستا داشته باشند، در کانون توجه مشتریان قرار می گیرند. در این میان اینستاگرام نیز به عنوان یکی از پلتفرم های محبوب برای کاربران نقش مهمی در جلب نظر مشتریان دارد. این امر به بازاریاب ها امکان تعامل با مشتریان در پلتفرم مورد علاقه شان را می دهد. بنابراین اگر شما هم به دنبال تعامل با مشتریان هستید، باید اینستاگرام را مدنظر قرار دهید.
بازاریابی در اینستاگرام تنها تمرکز بازاریاب ها نیست. بسیاری از برندها برای بازسازی برندشان نیز از این پلتفرم مهم سود می برند. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان امکان سرمایه گذاری بر روی اینستاگرام و محتوای ویدئویی آن را دارید. چنین امری جلوه ای تازه از برندتان را پیش روی مشتریان قرار می دهد. برندهایی که تجربه های ناموفقی از تعامل با مشتریان داشته اند، اغلب اوقات بازسازی شهرت شان در اینستاگرام را بسیار جذاب ارزیابی می کنند. درست به همین خاطر شما هم باید در این راستا حضور قابل ملاحظه ای داشته باشید.
دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰
اینستاگرام در طول سال های اخیر یکی از قدرتمندترین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا بوده است. همین امر درآمد تبلیغاتی بسیار زیادی برای مدیران این پلتفرم به همراه داشته است. اگرچه شما همیشه امکان همکاری تبلیغاتی با اینستاگرام را دارید، اما در صورت امکان باید بازاریابی ارگانیک را در کانون توجه تان قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا می کند.
تغیرات اخیر اینستاگرام راه را برای بازاریاب ها به منظور سرمایه گذاری بر روی این پلتفرم بسیار هموار کرده است. اکنون دیگر کسب و کارها نیازی برای بارگذاری صرف ویدئوهای کوتاه در این شبکه اجتماعی ندارند. بلکه ویدئوهای طولانی نیز در بخش IGTV در دسترس قرار دارد. این به روز رسانی جذاب اینستاگرام به عنوان نشانه ای از رقابت مستقیم با یوتیوب ارزیابی می شود. بنابراین شما از نظر بارگذاری ویدئوهای طولانی نیز در اینستاگرام مشکلی نخواهید داشت.
مهمترین مسئله در زمینه استفاده از امکانات اینستاگرام در زمینه بازاریابی ویدئویی و بازسازی وجهه برند مربوط به استفاده از یک مجموعه درست و کاربردی از ایده های بازاریابی است. اگر شما این نکته مهم را مدنظر قرار ندهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین باید همیشه این نکته مهم را مدنظر قرار دهید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین تکنیک ها و توصیه ها برای بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام است و این امر با هدف بازسازی وجهه برند صورت می گیرد. بنابراین اگر شما هم برای ایجاد برندی جذاب برای مشتریان با مشکلات زیادی رو به رو هستید، نکات مورد بحث در این مقاله به شدت برای تان کاربردی خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد ارزیابی قرار می دهیم. با این حال پیش از هر کاری باید اندکی درباره اهمیت بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام و وجهه منحصر به فردش صحبت کنیم.
جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
چرا بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام اینقدر مهم است؟
بی تردید چند دهه پلتفرم اجتماعی به طور همزمان در حال رقابت برای جلب نظر کاربران در دنیای آنلاین هستند. با این حساب بد نیست اندکی درباره دلیل اهمیت فزاینده اینستاگرام با هم صحبت کنیم. به راستی چرا بازاریابی در اینستاگرام تا این اندازه مهم و کاربردی است؟ پاسخگویی به این سوال کار چندان ساده ای نیست. با این حال توجه به برخی از موارد ذیل در رابطه با این موضوع مفید خواهد بود.
بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام و امکان رقابت با برندهای بزرگ
یکی از ویژگی های جذاب اینستاگرام برای برندها امکان رقابت تمام کسب و کارها در آن است. هیچ برندی در اینستاگرام به خاطر حوزه کاری اش با محدودیتی در این رابطه مواجه نیست. درست به همین خاطر شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت رقابت با بزرگ ترین برندهای دنیا را خوهید داشت.
کاربران در اینستاگرام به طور معمول واکنش مثبتی به اکانت رسمی برندها دارند. بنابراین شما لازم نیست خودتان را برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به دردسر زیادی بیندازید. همین امر بسیاری از برندها را نسبت به بازاریابی در اینستاگرام در مقایسه با دیگر پلتفرم های رقیب ترغیب کرده است. اگر شما به دنبال پلتفرمی مناسب برای رقابت منصفانه با دیگر برندها هستید، اینستاگرام بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. این پلتفرم امکانات بسیار زیادی در دسترس بازاریاب ها قرار می دهد.
بازاریابی با بودجه اندک
شما برای بازاریابی در اینستاگرام همیشه نیاز به بودجه های کلان ندارید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت برند شما خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها در طول سال های اخیر تمام تمرکزشان بر روی استفاده از اینستاگرام با بودجه های کلان بوده است. این امر در رابطه با بازاریابی ارگانیک شاید در گام های نخست مزیت مهمی محسوب شود، اما در بلندمدت کیفیت ویدئوها تفاوت میان برندهای موفق و شکست خورده را تعیین خواهد کرد. شما در عرصه بازاریابی در اینستاگرام چاره ای به غیر از تولید محتوای باکیفیت ندارید، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت.
بودجه اندک موردنیاز برای بازاریابی در اینستاگرام و بازسازی برند اغلب اوقات به چشم کسب و کارهایی که تازه شکست خورده یا شرایط مالی بدی را تجربه می کنند، مزیت بسیار مهمی به حساب می آید. درست به همین خاطر طرفدارهای بازاریابی در اینستاگرام بسیار زیاد هستند. اگر شما هم عملکرد مشابهی برای برندتان در این پلتفرم در نظر بگیرید، به سادگی هرچه تمام تر شانس موفقیت در اینستاگرام و تبدیل شدن به یک برند حرفه ای را خواهید داشت.
ایده هایی برای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در اینستاگرام
شما برای ایجاد تغییرات اساسی در برندتان باید اول از همه ویدئوهای کوتاه را مدنظر قرار دهید. متاسفانه بسیاری از برندها با مشاهده به روز رسانی های مداوم اینستاگرام به دنبال بارگذاری ویدئوهای طولانی در بخش IGTV میروند. این امر بدون تمرین مداوم و موفقیت در زمینه جلب نظر مشتریان با ویدئوهای کوتاه اغلب اوقات با شکست همراه خواهد شد. هدف اصلی در این بخش بررسی برخی از تکنیک ها و توصیه های کاربردی برای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه خواهد بود. این امر هم وضعیت برند شما در بازار را تغییر می دهد، هم اینکه آمادگی تان برای کار با ویدئوهای طولانی را نیز افزایش می دهد.
نمایش نحوه استفاده از محصولات
بسیاری از مشتریان در زمینه خرید آنلاین همیشه نگرانی هایی بابت نحوه استفاده از محصولات دارند. شاید یکی از مهمترین مزایای خرده فروشی های حضوری در مقایسه با فرآیند فروش آنلاین نیز همین امر باشد. شما به هنگام خرید حضوری امکان مشاهده عینی محصولات و تجربه کوتاه کار با آنها را خواهید داشت. با این حال درباره خرید آنلاین چنین امری هرگز به چشم نمی خورد. درست به همین خاطر شما باید عملکرد حرفه ای در رابطه با استفاده از اینستاگرام در راستای فروش محصولات تان داشته باشید.
اگر برند شما تا به حال در اینستاگرام موفقیت چندانی کسب نکرده است، به احتمال زیاد شما شرایط بسیار دشواری در زمینه نمایش محصولات تان به مشتریان داشته اید. این امر شامل نمایش جلوه های اشتباه از محصولات است. توصیه ما تمرکز بر روی نشان دادن محصولات در یک ویدئوی کوتاه و آموزش کار با آنهاست. این امر شاید بسیار ساده به نظر برسد، اما شانس شما برای جلب نظر مشتریان در کوتاه مدت را افزایش می دهد.
بسیاری از مشتریان به هنگام خرید همیشه دوست دارند اندکی با محصول مورد نظرشان کار کنند. بنابراین اگر شما چنین امکانی را پیش روی مشتریان تان قرار دهید، به خوبی امکان جلب نظرشان را پیدا خواهید کرد. ویدئوی شما برای جلب نظر مشتریان باید کاملا واضح و روشن باشد، در غیر این صورت همیشه شک و تردید در مشتریان باقی خواهد ماند.
تهیه ویدئوهای آموزشی
مشتریان در رابطه با اینستاگرام فقط به دنبال برخی از ایده های جذاب و سرگرم کننده نیستند. اگر شما نکته ای برای آموزش به مشتریان دارید، این امر باید در قالب ویدئوهای کوتاه بدل به واقعیت شود. چنین نکته ای می تواند برند شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار دهد.
نکته اساسی در این رابطه استفاده از ویدئوهای حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. چنین امری برندتان را به بهترین شکل ممکن برندتان را در میان کسب و کارهای بزرگ در اینستاگرام قرار می دهد. آموزش های مرتبط با حوزه کاری تان اغلب اوقات تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مشتریان به همراه دارد. بنابراین یادتان باشد آموزش هایی که ارتباط مستقیمی با حوزه فعالیت تان ندارند، هیج مزیتی برای برند شما محسوب نمی شود. درست به همین خاطر باید به سادگی هرچه تمام تر دور آنها را خط بکشید.
نمایش چالش های جذاب به مشتریان
اغلب اوقات کاربران عادی در اینستاگرام در چالش های مختلفی شرکت می کنند. این امر در صورتی که از سوی برندها نیز به بهترین شکل ممکن دنبال شود، جذابیت زیادی خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه آمادگی لازم برای شرکت در چالش های مختلف را داشته باشید، در غیر این صورت مشتریان خیلی راحت به دیگر برندها جذب شده و شما در نهایت تنها خواهید ماند.
استفاده از چالش های مختلف بیانگر اهمیت وضعیت بازار و ترندهای تازه آن برای برند شما خواهد بود. این امر نقش مهمی در جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن خواهد داشت. با این حساب شما همیشه یک برند جذاب برای مشتریان باقی می مانید. اگر شما به دنبال بازآفرینی برندتان و تاثیرگذاری دوباره بر روی مشتریان هستید، این نکته طلایی نقش مهمی در جلب نظرتان خواهد داشت.
گاهی اوقات برند شما یک چهره مشخص از خودش در میان مشتریان ایجاد کرده است. این چهره می تواند مدیرعامل یا مسئول فروش برندتان باشد. چنین نکته ای کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار خواهد داد. استفاده از چهره موردنظر برای شرکت در چالش های روز اغلب ایده بسیار جذابی خواهد بود. بنابراین شما باید تمرکزتان را بر روی این نکته جذاب قرار دهید، در غیر این صورت هرگز برندی جذاب و مطابق سلیقه مشتریان نخواهید داشت.
امروزه مشتریان برای تعامل با برندها نیاز به درکی خودمانی از آنها دارند. همین امر برندها را به سوی انتخاب یک چهره انسانی برای بازنمایی برندشان سوق داده است. نکته مهم در این میان استفاده از فردی به عنوان چهره برند است که ماندگاری طولانی در کسب و کارتان داشته باشد. درست به همین خاطر اغلب اوقات رئیس شرکت یا مدیرعامل آن به عنوان چهره اصلی مورد شناسایی قرار می گیرد.
یکی از نکات مهم برای درک اهمیت بازنمایی چهره ای انسانی و شرکت در چالش های مختلف اینستاگرام مشاهده اهمیت و محبوبیت استوری در میان کاربران است. تقریبا هر روز استوری های جذابی از نمایش پشت صحنه یا شرکت اعضای شرکت در چالش های مختلف در سطح اینستاگرام بارگذاری می شود. همین امر به شما برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.
برگزاری جلسه پرسش و پاسخ
برگزاری جلسات پرسش و پاسخ یکی دیگر از راهکارهای جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان شرایط بسیار دشواری را پشت سر می گذارند. با این حساب شما باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای جلب نظر مشتریان تان باشید. این امر به شما اعتماد به نفس بسیار زیادی برای ادامه مسیر بازسازی برندتان خواهد داد. همچنین آگاهی از نظرات مشتریان نیز نقش مهمی در این میان خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه در این رابطه عملکرد بهینه ای از خودتان نشان دهید، در غیر این صورت خیلی زود رقبای تان شما را از میدان خارج خواهند کرد.
پاسخگویی به سوالات پرتکرار یا نمونه های تازه ای که به ذهن مشتریان می رسد، همیشه آنها را ذوق زده خواهد کرد. اگر شما در این میان از ویدئوهای زنده یا لایو برای پاسخگویی به سوالات مشتریان استفاده نمایید، میزان تاثیرگذاری آن ویدئو به شدت افزایش پیدا می کند. یادتان باشد ویدئوهای موردنظر باید بسیار کوتاه باشد، در غیر این صورت شاید توجه کاربران به شدت کاهش پیدا کند.
درخواست از کاربران برای تولید ویدئو
استفاده از ویدئوهای تولیدی کاربران ایده ای تازه و منحصر به فرد برای بازسازی برند محسوب می شود. این امر مورد توجه بسیاری از برندها در سراسر دنیا قرار دارد. با این حساب اگر شما از این تکنیک برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان سود نبرید، به سرعت جایگاه تان در بازار با خطر رو به رو خواهد شد.
یکی از برندهای موفق در زمینه استفاده از ویدئوهای تولیدشده از سوی کاربرانش شرکت تولید لوازم فیلم برداری گو پرو است. این برند به طور معمول در اینستاگرام کلیپ های کوتاه تهیه شده از سوی مشتریانش را بازنشر می کند. نکته جالب اینکه چنین امری برای مشتریان این برند نیز جذابیت زیادی دارد. به هر حال آنها فرصت مشاهده ویدئوهای شان در یکی از پرطرفدارترین صفحات اینستاگرام را پیدا می کنند.
ایده هایی برای بازاریابی در اینستاگرام با ویدئوهای طولانی
بازاریابی و بازسازی وضعیت برند در اینستاگرام همیشه با ویدئوهای کوتاه امکان پذیر نیست. گاهی اوقات شما به ویدئوهای بلند نیز نیاز پیدا خواهید کرد. درست به همین خاطر ما در این بخش به سراغ برخی از ایده های مناسب برای بازاریابی با ویدئوهای طولانی نیز رفته ایم. در ادامه برخی از این ایده و نکات را مورد بررسی قرار می دهیم.
طراحی ویدئوهای سریالی
همانطور که یک سریال جذاب از قسمت های متعددی تشکیل می شود، شما هم برای تاثیرگذاری بر روی کاربران و جلب نظرشان امکان استفاده از محتوای ویدئویی در قالب یک مجموعه چند قسمتی را دارید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داد. نکته مهم اینکه ویدئوی شما باید موضوعی قابل توجه داشته باشد و بتوانید نسبت به تهیه چندین قسمت از ویدئوتان اقدام نمایید، در غیر این صورت شرایط تان به طور قابل ملاحظه ای وخیم تر خواهد شد.
امروزه بسیاری از اکانت های مربوط به آشپزی در اینستاگرام از ویدئوهای دنباله دار یا سریالی استفاده می کنند. این امر تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی کاربران دارد. همچنین اکانت رسمی نرم افزار لایت روم نیز از چنین ویدئوهایی برای آموزش نحوه کار با نرم افزار مشهور شرکت ادوبی استفاده می کند. بنابراین اگر شما ایده ای جذاب برای بازاریابی و استفاده از ویدئوعی موردنظر دارید، باید همین حالا دست به کار شوید، در غیر این صورت فرصت بسیار خوبی برای جلب نظر مشتریان تان را از دست خواهید داد.
ویدئوهای آموزشی عمیق
آموزش های کوتاه به طور معمول در رابطه با هک های زندگی یا راهکارهایی برای انجام دادن کارهای ساده است. با این حال اگر شما قصد طراحی یک بازی رایانه ای یا انیمیشن را داشته باشید، کارتان به شدت سخت خواهد شد. این امر اهمیت بارگذاری ویدئوهای آموزشی عمیق را نشان می دهد. درست به همین خاطر اینستاگرام در طول سال های اخیر قابلیت IGTV را به طور مداوم توسعه داده است. اگر برند شما در این میان عملکرد خوبی از خودش نشان دهید، شمار بسیار زیادی از کاربران در اینستاگرام نسبت به تعامل با شما جلب می شوند. نکته مهم اینکه شما در این فرآیند باید از کارشناس های متخصص استفاده نمایید، در غیر این صورت ویدئوی تان تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی کاربران خواهد داشت.
امروزه بسیاری از برندها برای آموزش مهارت های حرفه ای از روی محتوای برندهای بزرگ تر کپی برداری می کنند. این امر دیر یا زود اعتبار یک برند را به طور کامل از بین می برد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید از کارشناس های حرفه ای استفاده کنید. مزیت این امر مطرح کردن برندتان به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم در بازار است. چنین نکته ای دامنه وسیعی از مشتریان را به برندتان علاقه مند خواهد کرد.
نمایش پشت صحنه کسب و کار
پشت صحنه کسب و کارها همیشه برای مشتریان و کاربران اینستاگرام جذابیت دارد. درست به همین خاطر شما باید عملکرد ویژه ای در رابطه با نمایش پشت صحنه برندتان به طور مداوم داشته باشید. یکی از برندهای موفق در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کارش، لگو است. این برند دوست داشتی همیشه فرآیند تولید اسباب بازی های مختلفش را در اینستاگرام نشان می دهد. همچنین فعالیت چهره های برجسته در سراسر دنیا برای ساختن انواع مجسمه ها با لگو نیز جای ویژه ای در اکانت اینستاگرامی این برند دارد.
بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان به طور مداوم دنبال ایده های تازه هستند. اگر شما در این میان استفاده از ویدئوهای طولانی در اینستاگرام برای نمایش پشت صحنه کسب و کارتان را مدنظر قرار دهید، دیگر مشکلی در این رابطه نخواهید داشت. این امر صرفه جویی قابل ملاحظه ای در رابطه با بودجه بازاریابی شما خواهد داشت.
متاسفانه بسیاری از برندها برای نمایش پشت صحنه برندشان از ویدئوهای کوتاه استفاده می کنند. شاید این امر ایده بسیار ساده ای به نظر برسد، اما در بلندمدت تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت. نمایش جزییات پشت صحنه برند بدون ویدئوهای طولانی امری غیرممکن است. درست به همین خاطر شما باید همیشه توجه تان به این نکته باشد.
پوشش زنده مراسم برند
امروزه مراسم های بسیار زیادی در ارتباط با برندها اجرا می شود. نکته مهم اینکه بسیاری از برندها نسبت به پوشش مراسم های موردنظر عملکرد ناموفقی دارند. اگر شما در این میان تمام مراسم های برندتان را به طور زنده پوشش دهید، شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر جلوه ویژه ای به برندتان خواهد داد. به علاوه امکان آشنایی مشتریان با برندتان را نیز خواهد داشت.
مهمترین مسئله در رابطه با پوشش زنده مراسم های مربوط به برند اطلاع رسانی دقیق از قبل است. این امر می تواند تاثیر بسیار مهمی بر روی شرایط برند شما داشته باشد، در غیر این صورت به احتمال زیاد شما مخاطب چندانی برای پوشش مراسم تان به دست نخواهید آورد. این امر از نقطه نظر بازاریابی و بازسازی برند فاجعه ای تمام عیار برای شما خواهد بود.
انتشار مصاحبه های جذاب
مصاحبه با افراد تاثیرگذار در بازار یا مدیرعامل برندتان ایده ای ساده و کاربردی است. این امر به مشتریان امکان آشنایی با کسب و کار شما و همچنین تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را می دهد. بنابراین اگر شما در این رابطه عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، همیشه در کانون توجه مشتریان قرار خواهید داشت.
یکی از نکات مهم در رابطه با تعامل با مشتریان مربوط به انتخاب موضوعات جذاب برای مصاحبه هاست. فقط در این صورت شما شانس کافی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را خواهید داشت، در غیر این صورت کمتر کسی به برندتان توجه نشان خواهد داد. شما برای انتخاب موضوعات جذاب همیشه امکان استفاده از ایده های مشتریان را خواهید داشت.
منبع: فرصت امروز