انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"مقالات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالی‌سازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

۸ نمونه از دیجیتالی‌سازی در تولید

لوی اولمستد

ترجمه: علیرضا خدائی

تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی در بخش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که یک سازمان شروع به اجرای فناوری‌های دیجیتال جدید برای بهبود تمام جنبه‌های فرآیند تولید کند.

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از whatfix؛ تحول دیجیتال به سرعت در حال دگرگون کردن کل صنعت و تولید است. مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) شرکت‌های تولیدی که درک درستی از بهترین راهکارها برای کسب و کار و مشتریان خود در حال حاضر و آینده نداشته باشند، با چالش‌هایی نظیر درآمد کم، نیروی کار غیرمولد، تجهیزات منسوخ، نرم‌افزارهای قدیمی و فرآیندهای از رده خارج دست و پنجه نرم خواهند کرد.

برای آمادگی برای آینده و حفظ جایگاه در صنعت خود، شرکت‌های تولیدی باید در قابلیت‌های دیجیتال، نرم‌افزار و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند تا در بازاری که از قبل با رقابت شدید روبرو است، به برتری دست یابند.

در قسمت اول این مقاله به حوزه‌های کلیدی تحول دیجیتال در تولید و تاثیر تحول‌دیجیتال در تولید پرداختیم و در ادامه و قسمت دوم به چند نمونه خواهیم پرداخت:

۸ نمونه از دیجیتالی‌سازی در صنعت تولید در سال ۲۰۲۴

با توجه به اینکه تمامی فرایندها و سازمان‌های تولید منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده هستند، نمونه‌های قابل اجرایی برای دیجیتالی‌سازی و نحوه انجام آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. برای کمک به مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO)، مدیران ارشد فناوری (CTO) و سایر رهبران صنعت تولید در راستای آغاز تحول دیجیتال، در اینجا هشت نمونه از دیجیتالی‌سازی در بخش تولید آورده شده است:

۱. حسگرهای صنعتی اینترنت اشیاء (IoT)

این تجهیزات داده‌های فرایندهای صنعتی را اندازه‌گیری و مانیتور می‌کنند. حسگرهای اینترنت اشیاء را می‌توان در محل کار، کارخانه‌های تولید یا سایر مکان‌هایی که نیاز به جمع‌آوری داده در مورد عملکرد تجهیزات مختلف وجود دارد، نصب کرد. این حسگرها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حسگرهای گاز: میزان اکسیژن در یک ناحیه خاص را اندازه‌گیری می‌کنند.
  • حسگرهای دما: دمای یک شیء یا فرایند را پایش می‌کنند.
  • حسگرهای فشار: تغییرات فشار هوا در اطراف یک دستگاه را اندازه‌گیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه مدیریت را برای مدیران بازتعریف خواهد کرد؟

کاربردهای رایج برای حسگرهای صنعتی اینترنت اشیاء عبارتند از:

  • پایش عملیات و تجهیزات کارخانه
  • مانیتورینگ مصرف انرژی
  • مدیریت موجودی انبار
  • ردیابی تعمیر و نگهداری تجهیزات
  • اندازه‌گیری شرایط محیطی مانند رطوبت یا دما

۲. کلان داده و تحلیل داده‌ها

کلان داده به حجم، سرعت و تنوع رو به رشد داده‌هایی اشاره دارد که شرکت‌ها تولید و جمع‌آوری می‌کنند. کلان داده به دلیل امکان اندازه‌گیری عملکرد و بهبود کلی کارایی، به بخش مهمی از عملیات کسب و کار تبدیل شده است.

استفاده از کلان داده به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا روندهای کسب و کار خود را شناسایی کرده و بر اساس آن‌ها اقدام کنند. آنها می‌توانند در مورد توسعه محصول، مدیریت زنجیره تأمین و سایر جنبه‌های مهم اداره یک کسب و کار تولیدی، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

۳. هوش مصنوعی، اتوماسیون و یادگیری ماشین

تحول دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت‌های تولیدی را به سازمان‌هایی هوشمندتر، بهینه‌تر و ایمن‌تر تبدیل می‌کند. یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های هوش مصنوعی (AI)، اتوماسیون و یادگیری ماشین این است که می‌توانند با خودکار کردن کارهای خسته‌کننده مختلف برای کارکنان، باعث افزایش کارایی شرکت‌های تولیدی شوند. همچنین، این فناوری‌ها تولیدکنندگان را قادر می‌سازند تا روندها را بهتر پیش‌بینی کرده و کنترل کیفیت را بهبود بخشند و در نتیجه، سرعت تولید محصولات را افزایش دهند و ضایعات را کاهش دهند.

شرکت‌های تولیدی در حال حاضر از این فناوری‌ها به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال، یک شرکت ممکن است از فناوری هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از سفارشات مشتریان خود استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که مشتریان در زمان سفارش، کالای مورد نظر خود را دریافت می‌کنند. شرکت دیگری ممکن است از یادگیری ماشین برای یافتن الگوهایی در داده‌های مشتریان خود استفاده کند تا پیش‌بینی کند که مشتریان دفعه بعد به خرید چه محصولاتی علاقه‌مند خواهند بود.

۳. هوش مصنوعی، اتوماسیون و یادگیری ماشین

۴. نرم‌افزار ابری ERP و سایر نرم‌افزارهای تولید

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) مبتنی بر ابر و سایر نرم‌افزارهای تولید، برنامه‌هایی هستند که ابزارهایی را برای مدیریت عملیات کسب و کار ارائه می‌دهند. یک سیستم ابری ERP می‌تواند به صورت ایمن داده‌های شرکت شما را در فضای ابری ذخیره کند و به شما امکان دهد از هر جایی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اجرای یک ERP جدید، همکاری کارمندان روی پروژه‌ها یا دسترسی به اطلاعات را در زمانی که در محل کار خود نیستند، آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید از نرم‌افزار ابری ERP برای مدیریت موجودی انبار، تولید، ارتباط با مشتری و موارد دیگر استفاده کنید.

تولیدکنندگان به طور فزاینده‌ای در حال روی آوردن به سیستم‌های ابری ERP هستند که به طور خاص برای شرکت‌های تولیدی طراحی شده‌اند تا عملیات خود را ساده‌سازی کنند. این سیستم‌ها به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا به همان ابزارهایی که در دفاتر خود استفاده می‌کنند دسترسی داشته باشند و در نتیجه زمان کمتری را صرف کارهای اداری کنند و زمان بیشتری را صرف تمرکز روی کاری که بهترین انجام می‌دهند، یعنی خلق محصولات جدید، نمایند.

با استفاده از این پلتفرم‌های جدید، تولیدکنندگان می‌توانند موجودی انبار خود را به صورت لحظه‌ای ردیابی کنند، بنابراین هرگز نگران تمام شدن موجودی نخواهند بود. همچنین، این پلتفرم‌ها برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان با مشتریان و شرکا را آسان‌تر می‌کنند، که به معنای فروش بیشتر و دردسر کمتر برای همه طرف‌های درگیر است.

۴. نرم‌افزار ابری ERP و سایر نرم‌افزارهای تولید

بیشتر بخوانید: تولید تطبیقی (Adaptive Manufacturing) چیست؟

۵. تولید هوشمند

تولید هوشمند اصطلاحی است که برای توصیف استفاده از فناوری دیجیتال و اتوماسیون برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها یا سیستم‌ها و جمع‌آوری داده در مورد عملکرد سیستم به کار می‌رود. تولید هوشمند را می‌توان در تمام جنبه‌های تولید، از جمله مدیریت تولید، کنترل کیفیت و مدیریت زنجیره تامین، به کار گرفت.

هدف از تولید هوشمند، بهره‌مندی از فناوری‌های جدید برای کارآمدتر و پربازده‌تر کردن فرآیندها است. مزایای کلیدی تولید هوشمند عبارتند از:

  • بهبود کنترل کیفیت و زمان‌بندی تولید
  • برنامه‌ریزی بهتر موجودی انبار
  • حل سریع‌تر مشکلات
  • کاهش کلی هزینه‌ها
۵. تولید هوشمند

۶. چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی یکی از تحول‌آفرین‌ترین فناوری‌های تولید در سال‌های اخیر است و سایر صنایع از قبل از آن برای نوآوری در محصولات جدید استفاده کرده‌اند. چاپ سه بعدی فرآیندی است که اشیاء را از داده‌های دیجیتال ایجاد می‌کند. این فناوری از لیزر برای قرار دادن لایه‌های مواد بر روی هم استفاده می‌کند که با سفت شدن، شیء نهایی را شکل می‌دهند. از این فناوری می‌توان برای ساخت کل اشیاء یا قطعات تشکیل دهنده آنها استفاده کرد.

۶. چاپ سه بعدی

۷. نگهداری پیش‌‌گیرانه

نگهداری پیش‌‌گیرانه روشی است که به تولیدکنندگان در پایش تجهیزات و ماشین‌آلات برای تشخیص علائم فرسودگی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند پیش‌بینی کند که چه زمانی قطعات نیاز به تعویض دارند یا قبل از خرابی نیاز به تعمیر است.

از این نظر، نگهداری پیش‌‌گیرانه شبیه نگهداری پیشگیرانه است؛ زیرا از بروز مشکلات در وهله اول جلوگیری می‌کند. با این حال، نگهداری پیش‌بینی‌کننده در نرم‌افزارهای صدور دستور کار، بینشی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاهش زمان توقف و افزایش بهره‌وری عملیاتی کمک کند.

سیستم‌های نگهداری پیش‌‌گیرانه توسط صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نفت و گاز، ساخت و ساز و نگهداری ساختمان، داروسازی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌های نگهداری پیش‌‌گیرانه به طور مداوم سلامت تجهیزات شما را کنترل کرده و در صورت نیاز تنظیماتی را انجام می‌دهند. این بدان معناست که حتی زمانی که به تجهیزات خود نگاه نمی‌کنید، سیستم در حال کار برای حفظ عملکرد بهینه آن‌ها است.

این نوع سیستم همچنین مزیت اضافی صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به همراه دارد زیرا به شما امکان می‌دهد قبل از بروز مشکلات، از آن‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: صنعت ۵.۰: آینده نگهداری و تعمیرات

۸. واقعیت افزوده و مجازی

واقعیت افزوده و مجازی دو اصطلاح هستند که اغلب به جای هم به کار می‌روند، اما کاملاً متفاوت‌اند.

  • واقعیت افزوده (AR): زمانی است که محیط اطراف کاربر با اطلاعات تولید شده توسط رایانه تقویت می‌شود. نمونه‌ای از این را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. [تصویر واقعیت افزوده را در اینجا قرار دهید]
  • واقعیت مجازی (VR): زمانی است که کاربر کاملاً در یک محیط دیجیتال غوطه‌ور می‌شود.

در بخش تولید، از هر دو فناوری برای کمک به کسب‌وکارها برای بهبود فرآیندها و افزایش کارایی استفاده شده است. برای مثال، یک شرکت ممکن است از واقعیت افزوده برای نمایش دستورالعمل‌های مونتاژ یک قطعه بر روی صفحه نمایش کارکنان خود استفاده کند یا شبیه‌سازی از خط تولید خود را در یک فضای مجازی ایجاد کند تا کارگران قبل از شروع تولید، ببینند که محصول نهایی چگونه به نظر می‌رسد.

۸. واقعیت افزوده و مجازی

۴ چالش تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی، در تولید

تحول دیجیتال در صنعت و تولید در حال پیشرفت است و هر پیشرفتی با چالش‌های منحصر به فردی همراه است. تولیدکنندگان امروزی باید با سرعت بالای تغییر همگام شوند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که رشد کسب و کار خود را تسهیل می‌کنند.

در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های تحول دیجیتال در تولید که سازندگان هنگام پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال جدید باید بر آنها غلبه کنند، اشاره می‌کنیم:

۱. سرمایه‌گذاری روی فناوری مناسب

در صنعت تولید و دیجیتالی‌سازی، یکی از بزرگترین چالش‌ها، سرمایه‌گذاری روی فناوری مناسب است. توانایی نوآوری و پیشی گرفتن از رقبا ضروری است، اما کافی نیست. موفقیت یک شرکت تولیدی به داشتن ابزارهای مناسب برای کار بستگی دارد. این ابزارها باید انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر باشند تا بتوانند با رشد کسب‌وکار شما، همگام شوند.

۲. مدیریت مؤثر تغییر

مدیریت مؤثر تغییر، یکی از بزرگترین موانع برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی را در بخش تولید اجرا کنند. با حرکت شرکت‌ها به سمت اتوماسیون، توجه به نحوه‌ی تکامل فرآیندها با فناوری، ضروری است. این امر با توجه به اینکه بسیاری از فرآیندهای سنتی تولید بر اساس تعامل انسان ساخته شده‌اند و ممکن است به راحتی یا به سرعت قابل تطبیق نباشند، می‌تواند دشوار باشد. با این حال، برای کسانی که مایل به نگاهی تازه به سیستم‌های فعلی خود هستند، امیدواری وجود دارد و استخدام یک مشاور تحول دیجیتال می‌تواند کارها را آسان‌تر کند. در حالی که تغییر اجتناب‌ناپذیر است، شرکت‌ها باید قبل از اجرای سیستم‌های جدید، به درک درستی از نیازهای خود از این سیستم‌ها برسند.

بیشتر بخوانید: پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق

۳. جذب، آموزش و بازآموزی کارکنان

یکی دیگر از چالش‌های تحول دیجیتال ودیجیتالی‌سازی در تولید که نیاز به برنامه‌ریزی قابل توجهی دارد، ایجاد یک «طرح اجرا» است که به سازمان‌ها در جذب و آموزش کارکنان در مورد نحوه استفاده از این ابزارهای جدید کمک می‌کند. این کار همچنین ممکن است تحت «استراتژی پذیرش دیجیتال» یک سازمان برای فناوری‌های جدید قرار گیرد.

بسیاری از فناوری‌های جدید نیاز به «بازآموزی» در مهارت‌ها و فرآیندهای جدید دارند، بنابراین همراه کردن همه افراد با این تغییرات همیشه آسان نیست و چالش دشواری است که همه سازمان‌هایی که فناوری‌های جدید را اجرا می‌کنند، با آن روبرو هستند.

برای مثال، اگر از نرم‌افزار جدید یا دستگاه رباتیک استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به آموزش تخصصی باشد تا مطمئن شوید همه کارگران با کار خود آشنا هستند. در حالی که برخی از شرکت‌ها برنامه‌هایی برای کمک به این فرآیند دارند، برخی دیگر این برنامه‌ها را ندارند، به این معنی که ممکن است زمان بیشتری برای عقب نماندن از سایر شرکت‌هایی که عملیات خود را ساده‌سازی کرده‌اند، نیاز باشد.

جذب و آموزش کارکنان تولید در مورد این سیستم‌های جدید، اعضای تیم را قادر می‌سازد تا ارزش کامل این فناوری‌های جدید را به دست آورند. این امر «پذیرش دیجیتال» را هدایت می‌کند و به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد تا بازده سرمایه‌گذاری (ROI) خود در فناوری را به حداکثر برسانند.

۴. مقیاس‌گذاری در کل سازمان برای جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن

در محیط تولید، «جزیره‌ای عمل کردن» (Silos) یک چالش عمده است. به همین دلیل، تحول دیجیتال اغلب به دلیل عدم امکان مقیاس‌پذیری از سطح فردی به سطح کل سازمان، با شکست مواجه می‌شود.

دلیل این امر ساده است: سازمان‌ها اهداف تجاری متفاوتی دارند و این اهداف باید توسط همه کارکنان درون سازمان درک و به آن‌ها منتقل شود.

اگر در یک سازمان فرهنگ به اشتراک گذاشتن آزادانه‌ی ایده‌ها وجود نداشته باشد، یا اگر کارمندانی باشند که تمایلی به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود نداشته باشند، آنگاه تحول دیجیتال با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند به طور مؤثر به عنوان یک تیم با هم کار کند.

جهت مطالعه قسمت اول مقاله اینجا کلیک کنید: تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت اول)

بیشتر بخوانید: تولید دیجیتال؛ تعریف و نمونه‌ها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا