انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"مقالات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت اول)

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
لوی اولمستد

ترجمه: علیرضا خدائی

تحول دیجیتال در بخش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که یک سازمان شروع به اجرای فناوری‌های دیجیتال جدید برای بهبود تمام جنبه‌های فرآیند تولید کند.

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از whatfix؛ تحول دیجیتال به سرعت در حال دگرگون کردن کل صنعت و تولید است. مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) شرکت‌های تولیدی که درک درستی از بهترین راهکارها برای کسب و کار و مشتریان خود در حال حاضر و آینده نداشته باشند، با چالش‌هایی نظیر درآمد کم، نیروی کار غیرمولد، تجهیزات منسوخ، نرم‌افزارهای قدیمی و فرآیندهای از رده خارج دست و پنجه نرم خواهند کرد.

برای آمادگی برای آینده و حفظ جایگاه در صنعت خود، شرکت‌های تولیدی باید در قابلیت‌های دیجیتال، نرم‌افزار و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند تا در بازاری که از قبل با رقابت شدید روبرو است، به برتری دست یابند.

لازم به توضیح است که این مقاله در دو بخش تنظیم شده است و در بخش دوم: تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالی‌سازی با ۸ نمونه از دیجیتالی‌سازی در تولید و ۴ چالش تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی، در تولید آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: تولید تطبیقی (Adaptive Manufacturing) چیست؟

تحول دیجیتال در تولید چیست؟

تحول دیجیتال در بخش تولید زمانی اتفاق می‌افتد که یک سازمان شروع به اجرای فناوری‌های دیجیتال جدید برای بهبود تمام جنبه‌های فرآیند تولید کند که می‌تواند یک رویکرد جامع و کلی یا یک پیاده‌سازی مرحله به مرحله باشد که در آن، برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار و دیجیتالی‌سازی مهم‌ترین محرک‌های آن هستند.

حوزه‌های کلیدی دیجیتالی‌سازی در تولید، بهبود عملیات، ارائه تجارب بهتر به مشتری و استفاده از کلان‌داده‌ها است. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

  • اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA): این فناوری وظایف تکراری و مبتنی بر قوانین را به صورت خودکار انجام می‌دهد و باعث افزایش کارایی و کاهش خطا می‌شود.
  • برنامه‌های تلفن همراه برای مدیریت کارکنان در خطوط اصلی: این برنامه‌ها امکان دسترسی آسان کارکنان به اطلاعات مورد نیاز، ارتباط بهتر با سرپرستان و انجام بهینه‌تر وظایف را فراهم می‌کنند.
  • چاپ سه بعدی: این فناوری انقلابی در طراحی و تولید ایجاد کرده است و امکان ساخت قطعات پیچیده و سفارشی با سرعت و هزینه کمتر را فراهم می‌کند.
  • سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP): این سیستم‌ها یکپارچه‌سازی و مدیریت کل فرآیندهای کسب‌وکار، از جمله تولید، تدارکات، مالی و منابع انسانی را تسهیل می‌کنند.
  • اتوماسیون کارهای دانش‌محور: با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشین، می‌توان بسیاری از کارهای تکراری و مبتنی بر دانش را به صورت خودکار انجام داد و زمان و انرژی کارکنان را آزاد کرد.

با سرمایه‌گذاری در این فناوری‌های جدید و تغییر نگرش به سمت دیجیتال‌سازی، شرکت‌های تولیدی می‌توانند به طور قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، بهره‌وری را افزایش دهند، کیفیت محصولات را بهبود بخشند، رضایت مشتری را بالا ببرند و در نهایت در دنیای رقابتی امروز موفق‌تر عمل کنند.

بیشتر بخوانید: صنعت ۵.۰: آینده نگهداری و تعمیرات

تاثیر تحول‌دیجیتال در تولید

تحول دیجیتال در تولید، انقلابی گسترده ایجاد کرده است و منجر به بهبود در زمینه‌های ایمنی، کیفیت، خروجی، کارایی، درآمد و پایداری شده است و همزمان با کاهش هزینه‌ها، به رقابت‌پذیری شرکت‌ها در بازار کمک کرده است. این تاثیرات بسیار گسترده هستند و برای همگام شدن با نیازهای در حال تغییر مشتریان و رقابت شدید، این تحول امری ضروری است.

در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین مزایای دیجیتالی‌سازی شرکت‌های تولیدی اشاره می‌کنیم:

  • ایمنی بالاتر: با ارائه راه‌حل‌های دیجیتال برای بهبود ایمنی، شاهد کاهش حوادث و مصدومیت‌ها در محیط کار خواهیم بود.
  • کیفیت بهتر محصولات: بهبود کیفیت خروجی به معنای کاهش دوباره کاری، کاهش نیاز به خدمات گارانتی و افزایش رضایت مشتری است.
  • بهره‌وری بالاتر: بهبود کارایی فرآیندها تاثیر مثبتی بر بهره‌وری کارکنان و در نهایت سود خالص شما دارد. سودآوری مناسب به شما امکان می‌دهد در راستای نوآوری و پایداری در بازار خود گام بردارید و همزمان ارزش سهام شرکت، سهامداران و مشتریان را افزایش دهید.
  • داده‌های لحظه‌ای و تحلیل پیش‌بینی‌کننده: تحول دیجیتال منجر به دسترسی به داده‌های لحظه‌ای در بخش تولید می‌شود. این فرآیندهای دیجیتال به شما امکان می‌دهند تا داده‌ها را به صورت لحظه‌ای جمع‌آوری کنید و بر اساس آن، سازمان بتواند تصمیمات سریع‌تری بگیرد. این داده‌ها نه تنها برای واکنش به مشکلات، بلکه برای تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده جهت بهبود فرآیندها و محصولات آتی نیز کاربرد دارد. این امر، رویکرد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را برای تمام جنبه‌های کسب‌وکار به امری عادی تبدیل می‌کند.
  • توانمندسازی نیروی کار: با تحول دیجیتال در تولید، نیروی کار نیز توانمند می‌شود. این توانمندسازی به معنای داشتن حق اظهارنظر و مشارکت در بهبود فرآیندها، مسئولیت‌پذیری خود و دیگران برای عملکرد بهتر و داشتن ذهنیتی مبتنی بر بهبود مستمر در کسب‌وکار است.
  • تراز با چشم‌انداز سازمان: این توانمندسازی به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد، اما زمانی قدرتمندتر خواهد بود که با چشم‌انداز آینده سازمان همسو شده و به طور مؤثر با نیروی کار ارتباط برقرار شود.

قسمت دوم :
به زودی

بیشتر بخوانید:
پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق
افزایش بهره‌وری کسب‌وکار با دوقلوهای دیجیتال سازمانی (DTO)

جهت مطالعه قسمت دوم مقاله اینجا کلیک کنید: تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالی‌سازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا