تجهیزات هوشمندواقعیت مجازی

ارزیابی سیستم‌ VR برای هدست‌های واقعیت مجازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان دانشگاه شهر بیرمنگام در مطالعات قبلی خود دریافتند که تکنیک‌های هندزفری می‌توانند تعامل کاربر با سیستم‌ های VR را ساده‌تر کنند و ورود متن را بصری‌تر کنند.

نمایشگرهای مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به کاربران امکان می‌دهند محتوای دیجیتال را به روش‌های فراگیرتر و جذاب‌تری تجربه کنند. برای اینکه کاربران تا حد امکان در محتوا غوطه ور شوند، دانشمندان کامپیوتر سعی کرده اند رابط های ناوبری و انتخاب متن را توسعه دهند که نیازی به استفاده از دست آنها نداشته باشد. این رابط‌ها به‌جای فشار دادن دکمه‌های کنترل‌کننده دستی، به کاربران اجازه می‌دهند متن‌ها را انتخاب کنند یا دستورات را به سادگی با حرکت دادن سر یا پلک زدن چشمان خود انجام دهند. علیرغم وعده این رویکردها، امروزه اکثر نمایشگرهای نصب شده روی سر هنوز به شدت به کنترلرهای دستی یا حرکات دست و انگشتان متکی هستند.

محققان دانشگاه شهر بیرمنگام اخیراً مطالعه ای را با هدف بررسی رویکردهای مختلف انتخاب متن بدون دست برای هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام داده اند. یافته‌های آن‌ها که در مقاله‌ای از پیش منتشر شده در arXiv منتشر شده است، مزایای برخی از این رویکردها را برجسته می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که تعاملات را از طریق پلک زدن امکان‌پذیر می‌کنند. های-نینگ لیانگ، یکی از محققانی که این مطالعه را انجام داده است، گفت: گروه من در شش سال گذشته درگیر بهبود ورود متن برای VR/AR بوده است. “ورود متن یک عنصر مهم در اکوسیستم  ویرایش متن است.”

  ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مطالعه اخیر لیانگ و همکارانش بر روی برخی از تحقیقات قبلی آنها متمرکز شده است که بر تکنیک‌های وارد کردن متن بدون کمک دست برای VR تمرکز دارد. این تیم در مطالعات قبلی خود دریافتند که تکنیک‌های هندزفری می‌توانند تعامل کاربر با سیستم‌ های VR را ساده‌تر کنند و ورود متن را بصری‌تر کنند. لیانگ توضیح داد: “هدف اصلی کار ما این است که بررسی کنیم چه نوع ویژگی هایی برای انتخاب متن  هندزفری در VR مناسب است.” “در این مطالعه جدید، ما پتانسیل رویکردهای انتخاب متن بدون دست را در یک آزمایش آزمایشگاهی کنترل‌شده با ۲۴ شرکت‌کننده با استفاده از یک طرح آزمایشی درون آزمودنی (یعنی جایی که شرکت‌کنندگان تمام شرایط آزمون را تجربه کردند) بررسی کردیم.

محتوی بیشتر از واقعیت مجازی:

لیانگ و همکارانش در آزمایش‌های خود از شرکت‌کنندگان خواستند روش‌های مختلف انتخاب متن را در حین انجام یک کار خاص آزمایش کنند. این کار از آنچه که کاربران ممکن است در تنظیمات دنیای واقعی هنگام استفاده از VR با آن مواجه شوند تقلید می‌کند و به سه شرایط تقسیم می‌شود که بر اساس طول متن ارائه‌شده به کاربران متفاوت است (یعنی کوتاه: تک کلمه؛ متوسط: ۲ تا ۳ خط متن. ؛ طولانی: ۶-۸ خط متن). سه تکنیک انتخاب متن بدون دست که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، با سه مکانیسم انتخاب گروه‌بندی شده‌اند: (۱) ساکن، (۲) چشمک زدن و (۳) صدا.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا از روش‌های مختلف انتخاب متن بدون کمک دست در محیط خواندن واقعیت مجازی که تیم به‌طور خاص برای آزمایش ایجاد کرده بود استفاده کنند. پس از تکمیل این آزمون ها، از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مورد تجربیات خود بازخورد ارائه کنند. لیانگ گفت: «انتخاب متن، مانند بسیاری از تعاملات دیگر در VR، به مکانیزم اشاره‌ای برای شناسایی اشیا قبل از تعامل با آنها و سپس مکانیسم دیگری برای نشان دادن انتخاب نیاز دارد. “در این مطالعه، ما نقطه‌گذاری مبتنی بر سر را به عنوان مکانیسم اشاره‌مان انتخاب کردیم، به این معنی که مکان‌نما حرکات سر کاربر را دنبال می‌کند.”

لیانگ و همکارانش تصمیم گرفتند به طور خاص پتانسیل سه روش مختلف انتخاب متن را ارزیابی کنند که به آنها «سکون»، «چشمک زدن» و «صدا» گفته می‌شود. حالت سکون از کاربران می‌خواهد تا نشانگر را روی ناحیه‌ای که متن را  می‌خواهند انتخاب کنند برای یک زمان خاص (مثلاً ۱ ثانیه) نگه دارند. هنگام استفاده از چشمک زدن برای انتخاب، از کاربران خواسته شد که عمداً چشمان خود را برای انتخاب یک متن خاص پلک بزنند. سیستم آنها این پلک زدن های عمدی چشم را تشخیص می دهد زیرا معمولاً طولانی تر از پلک های طبیعی هستند (تقریباً ۴۰۰ میلی ثانیه به جای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی ثانیه).

در نهایت، رویکرد صدا کاربران را ملزم به تولید صدایی بیش از ۶۰db کرد. در آزمایش‌های خود، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند وقتی می‌خواهند قطعه متنی را انتخاب کنند، صدای زمزمه تولید کنند. لیانگ توضیح داد: «این مکانیسم‌های انتخاب، از جمله پارامترهای آن‌ها، بر اساس یافته‌های ادبیات و مجموعه‌ای از آزمایش‌های آزمایشی که ما انجام دادیم انتخاب شدند. “یافته‌های جمع‌آوری‌شده در آزمایش ما بار دیگر تأیید کرد که رویکردهای هندزفری می‌توانند برای انتخاب متن در VR مناسب باشند. علاوه بر این، ما نشان دادیم که پلک زدن چشم یک مکانیسم انتخاب بسیار کارآمد و مفید برای تعامل بدون هندز است.”

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کار اخیر لیانگ و همکارانش پتانسیل عظیم تکنیک‌های انتخاب متن بدون دست را برای ساختن سیستم‌ های VR بصری‌تر و راحت‌تر برای استفاده برجسته می‌کند. در آینده، یافته‌های آنها می‌تواند تیم‌های تحقیقاتی بیشتری را برای توسعه و ارزیابی تکنیک‌های مبتنی بر چشمک زدن برای انتخاب متن و سایر انواع تعاملات الهام بخشد. لیانگ افزود: “برنامه ما برای تحقیقات آینده در این زمینه تمرکز بر روی کارآمدتر و قابل استفاده تر کردن انتخاب متن و ادغام آن در اکوسیستم برای ویرایش متن و ایجاد سند در VR/AR خواهد بود.” ما همچنین روش‌های انتخاب متنی را طراحی خواهیم کرد که می‌تواند توسط انواع مختلف کاربران آسیب دیده استفاده شود و روش‌های دیگری از جمله نگاه چشم برای حرکت مکان‌نما به جای حرکات سر را بررسی می‌کنیم.»

منبع: ثریا

  • ارزیابی سیستم‌ VR برای هدست‌های واقعیت مجازی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا