اینترنت اشیافناوری و کسب‌وکار

نقش اینترنت اشیاء در کسب‌وکارها چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استفاده از اینترنت اشیاء در کسب‌وکارها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و شناخت رفتار کاربران برای ارائه خدمات بهتر شود. چراکه با اینترنت اشیا داده‌ها بدون خطا ارزیابی می‌شوند.

اینترنت اشیاء در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته است و استفاده از این فناوری در کسب‌وکارهای اینترنتی می‌تواند به توسعه محصولات و تجربه کاربری آن‌ها کمک بسزایی کند.

امروزه، سازمان‌ها در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون، به‌‌شکلی فزاینده‌ از قابلیت‌های اینترنت اشیاء بهره می‌گیرند تا کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنند؛ آنها با بهره‌مندی از دستاوردهای اینترنت اشیاء، به درکی بهتر و شایسته‌تر از مشتریان‌شان دست می‌یابند و می‌توانند خدماتی بهینه‌تر به آنها ارائه کنند.

اینترنتِ اشیاء  ‪(IoT)‬ فناوری کاربردی است که در آن هر چیزی (اعم از انسان، سیستم های کامپیوتری، ماشین های مکانیکی، اشیا و حیوانات) شناسه‌های منحصر به فردی دارند و میتوانند بر یک شبکه اینترنتی بدون نیاز به رابطه انسان با انسان و یا انسان با کامپیوتر، داده‌ها را منتقل کنند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه مورد نظر یک شناسه‌ یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌ مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.‬‬

کاربرد اینترنت اشیاء در کسب و کارهای اینترنتی

استفاده از اینترنت اشیاء در کسب‌وکارها می‌تواند باعث بهبود عملکرد کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای نوآور و خلاق شود. چراکه با اینترنت اشیاء می‌توان به رفتار کاربران را تجزیه و تحلیل کرد و در نهایت خروجی قابل قبولی را دریافت کرد.

به کارگیری داده‌های بزرگ: با استفاده از اینترنت اشیا، بازاریابان و کارآفرینان متوجه می‌شوند که مردم در هنگام خرید، به چه عواملی اهمیت می‌دهند، در واقع نسبت به این اطلاعات بینش ذهنی به دست می‌آورند، الگوهای رفتاری مصرف کننده را تجزیه و تحلیل می‌کنند و روش‌های جدید برای فروش بیشتر را کشف خواهند کرد که فرایند فروش را تسریع می‌کند.

رفع نیاز جدید مصرف‌کنندگان: مصرف کنندگان با استفاده از فناوری IoT به راحتی می‌توانند محصولات خود را سفارش دهند، در واقع مصرف‌ کننده می‌تواند به راحتی و از طریق این فناوری محصول مورد نظر را در خانه و بدون هیچ محدودیتی پیدا کند و با استفاده از چند دستورالعمل ساده سفارش خود را ثبت کند، این روش فرایند خرید را تسریع می‌کند و مدت زمان آن را کاهش می‌دهد.

مدیریت موجودی انبار: IoT به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا موجودی‌های انبار خود را کنترل کنند و در مواقع لزوم و قبل از اینکه مشکلی رخ دهد برای تکمیل آن اقدام کنند. با این روش خطاهای انسانی به حداقل می‌رسد و می‌توان از توانایی نیرو کار در راستا فعالیت‌های چالش برانگیزتری استفاده کنند.

مدیریت کارآمد: فناوری IoT تنها در مورد بهره‌وری نیست، تاثیر این فناوری در محیط کسب‌وکار و مدیریتی به اندازه بخش تولید است. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از این فناوری باعث می‌شود مدیر و کارکنان بدون از دست دادن کیفیت و دقت، تمام وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

محتوی بیشتر از فناوری در کسب‌وکار:

بازار اینترنت اشیاء در چند سال گذشته

اینترنت اشیاء در چند دهه گذشته در اقتصاد جهان نیز تاثیر بسزایی داشته است، چراکه کسب‌وکارها توانسته‌اند با استفاده از آن به تولید و بهره‌وری قابل توجهی دست یابند.

بازار اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ به ۳۸۹ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار برسد. همچنین، طبق گزارش McKinsey، برنامه های کاربردی اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۵ تأثیر اقتصادی ۳.۹ تا ۱۱.۱ تریلیون دلار در سال خواهند داشت.

بر اساس تحقیقات مشتری از Inmarsat، مشاغل در تمام صنایع به طور متوسط ۷ درصد از بودجه فناوری اطلاعات خود را صرف پروژه‌های اینترنت اشیاء کرده‌اند و آنها قصد دارند این امتیاز را به ۱۰ درصد افزایش دهند.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

انتظار می‌رود نرخ رشد بازار با محصولات هوشمند در صنعت مراقبت‌های بهداشتی تا سال ۲۰۲۳ به ۸.۸۴ درصد برسد. این امر باعث افزایش سرمایه بازار از ۳۱.۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۷.۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

انتظار می‌رود بازار جهانی اینترنت اشیاء خودرو با CAGR 16.4 درصد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ رشد کند و تا سال ۲۰۲۵ به ۵۴۱.۷۳ میلیارد دلار برسد.

براساس گزارش «سهم اینترنت اشیاء در رشد اقتصادی» که توسط هوش GSM در سال ۲۰۱۸ انجام شده است، اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۸ به لطف دستاوردهای بهره‌وری که کسب‌وکارها از استفاده از اینترنت اشیا کسب کرده‌اند، ۱۷۵ میلیارد دلار سود برده است.

این درحالیست که افزایش بهره‌وری در صنایع مختلف بر میزان مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم به دولت نیز تأثیر می‌گذارد. شرکت‌هایی که فناوری اینترنت اشیاء را پیاده‌سازی کرده‌اند، هزینه‌های عملیاتی خود را به طور متوسط بین ۴ تا ۶ درصد کاهش می‌دهند.

منبع: تجارت نیوز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

محتوی بیشتر از اینترنت اشیا:

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا