تحول دیجیتال در صنعت و معدن

اینترنت پرسرعت برای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم در کشور ضروری است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رییس دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برخورداری از شبکه اینترنت پرسرعت، امنیت اطلاعات و فرهنگ‌سازی بمنظور پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم در کشور ضروری است.

پیمان مصدق در مدرسه زمستانی ” نسل چهار صنعت ” (Industry ۴) در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تامین و دستیابی به این موارد برای پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم، کاری زمانبر است اما باید هرچه زودتر در این زمینه اقدام کنیم در غیر این صورت، از دنیا عقب می افتیم.

وی ادامه داد: اگر در زمینه انقلاب صنعتی چهارم از دنیا عقب بمانیم، در تولیدات مختلف نمی توانیم به ارزش افزوده بالا دست پیدا کنیم بعنوان مثال نمی توانیم نفت را با ارزش افزوده استخراج کنیم یا هزینه خودروهای تولیدی ما گرانتر از تولیدات خارجی تمام می‌شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما باید امروز، چالش های موجود برای پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم را ببینیم، درباره آنها تفکر داشته باشیم و بمنظور رفع آنها برنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: ما باید در این مسیر گام برداریم تا فرزندانمان در ۱۰ سال آینده ما را بدلیل فراهم نکردن بسترهای لازم، سرزنش نکنند.

مصدق با اشاره به اینکه انقلاب صنعتی چهارم بدلیل توسعه شبکه های ارتباطی بویژه اینترنت شکل گرفته است، افزود: در این انقلاب، هر شیء دارای هویت می شود و می تواند دیتا را دریافت و ارسال کند.

وی با بیان اینکه همه تجهیزات و سیستم ها در انقلاب صنعتی چهارم با یکدیگر از طریق شبکه‌های ارتباطی متصل می شود، گفت: انقلاب صنعتی چهارم، عنوان و فلسفه ای برای گرایش سیستم های تولیدی به اتوماسیون و مبادله اطلاعات در مقیاس وسیع است.

مصدق با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در دنیا آغاز شده است، تصریح کرد: پیاده سازی این نسل از صنعت به سرمایه گذاری آنچنانی نیاز ندارد بلکه باید درباره آن فرهنگ‌سازی کرد و آموزش داد.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمان حاضر در کشورمان با چالش هایی ماننند اینترنت قوی و پر سرعت، امنیت شبکه و فرهنگ‌سازی برای پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم زیرا در این نسل جدید، “کلان داده ها” (big data) باید با سرعت بالا منتقل شود و از طرفی، امنیت شبکه اطلاعات بالا باشد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: ما همچنین باید فرهنگ تولید نسل چهارم صنعت را آرام آرام و با آموزش بین سطوح مختلف مردم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای این کار لازم است که دوره های آموزشی متعدد برای سطوح مختلف کارکنان از مهندسان و کارشناسان گرفته تا مدیران برگزار شود تا بتوان این نسل جدید را در سیستم یکپارچه ای پیاده سازی کرد.

مصدق از جمله مزیت های پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم در صنایع را کاهش هزینه ها، بهره وری بیشتر و مدیریت دانش، مستندسازی و مدیریت بهینه کارخانه ها عنوان و تصریح کرد: خودروسازی بی ام و و برخی از صنایع فولادسازی در دنیا از جمله شرکت های پیشرو در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه انقلاب صنعتی اول شامل تغییرات تولیدات دستی به ماشینی با بهره‌مندی از ماشین بخار و آب بود، گفت: انقلاب صنعتی دوم به انقلاب فناوری شناخته می شود و در انقلاب صنعتی سوم، رایانه ها نقش اساسی در انقلاب دیجیتال داشتند.

وی ادامه داد: در واقع انقلاب صنعتی چهارم شامل سیستمی از اشیاء در ارتباط با اینترنت با قابلیت جمع آوری و انتقال داده و بدون دخالت انسان است.

مدرسه زمستانی نسل چهارم صنعت (Industry ۴) امروز سه‌شنبه با حضور نمایندگانی از صنایع بزرگ و دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

صنعت نسل چهارم بر اساس زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند تولید محصول را از سفارش تا تولید و سپس خدمات پس از فروش و مشکلات قطعات و ماشین آلات را در یک مجموعه بهم پیوسته، سازمان می دهد.

منبع: ایرنا

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

  • اینترنت پرسرعت برای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی چهارم در کشور ضروری است
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا