سلامت و پزشکی هوشمند

سلامت دیجیتال در ایران و فاصله‎‌ای که هر روز با دنیا بیشتر می‌شود

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
رضا دفاعی

شاید تعداد سال‌هایی که سلامت دیجیتال در ایران شکل گرفته به تعداد انگشتان دو دست نرسد؛ اما در همین تعداد سال‌های کم، خصوصا در سال‌های اوج‌گیری پاندمی کرونا به شکل قابل ملاحظه‌ای رنگ و بوی پیشرفت و نزدیکی به ردپاهای جهانی به خود گرفت.

در حالی که از حدود یک سال پیش «نسخه الکترونیک» در کشور به یک الزام تبدیل شد، امیدواری به پیشرفت این حوزه با وجود تمام چالش‌هایی که داشته و دارد، بیشتر شد. با این حال، واقعیتی که این روزها همه کسب و کارهای اینترنتی در ایران با آن مواجهند، مشکلات کندی و قطعی اینترنت است. سلامت دیجیتال هم از این موضوع بی‌نصیب نمانده و ترکش‌های کندی اینترنت بر تن سلامت دیجیتال هم خودنمایی می‌کند.

این روزها در کل جهان، تمام حوزه‌های کسب و کارهای اینترنتی خصوصا حوزه سلامت دیجیتال، گام به گام به سمت ترند هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. در حوزه سلامت دیجیتال جهان، به دنبال طراحی سیستم‌های هوشمند پیشگیری و خودمراقبتی‌اند و در تلاشند تا به عنوان دستیار پزشک کمک‌کننده‌ای برای طیِ مسیرِ سلامتی بیماران باشند.

متاسفانه در ایران بنا به دلایل متفاوت، اندر خم کوچه مسائل ابتدایی و در نتیجه در حال درجا زدن هستیم. در حالی که کل دنیا از موضوعاتی چون نسخه آنلاین و پرونده الکترونیک مدت‌هاست عبور کرده‌اند، در ایران همچنان هنوز هم تعریف دقیقی از این آیتم‌ها در دسترس نیست.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

با وجود اینکه در ایران وزارت بهداشت متولی این حوزه است، همچنان شاهد اقدام مفیدی در این مورد نبوده‌ایم و هنوز هم پس از گذشت یک سال از ضرب‌الاجل اجرایی‌شدن نسخه الکترونیک، همچنان شاهد یک سامانه یکپارچه نسخه‌نویسی در این حوزه نیستیم و حتی هم دو بیمه‌گر اصلی در این مورد به اشتراک نرسیده‌اند، چه برسد به سایر مسائل! 

تنها نکته‌ای که شاید جالب توجه باشد این است که تعداد سامانه‌های یکپارچه در کل جهان کم است و از بین این موارد آیتم بسیار قوی و مطرحی وجود ندارد. به اعتقاد نگارنده، شاید ما در ایران با کار روی این حوزه و ارتباط بین بیمارستان‌ها، مطب‌ها، لابراتوارها و آزمایشگاه‌ها به تبادل دیتا و اطلاعات و سینک شدن آنها کمک کنیم و در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم، که بهتر است جدا از بستر سلامت الکترونیک وزارت بهداشت به صورت مستقل این آیتم‌ها را درگیر کرد. 

در بحث مشاوره پزشکی از راه دور، شاید تا دو سه سال آینده رشد خوبی داشته باشیم، که صد البته در دنیا هم شاهد رشد این حوزه هستیم؛ اما واقعیت غیر قابل انکار این است که اگر بهبودی در وضعیت نامساعد اینترنت ایجاد نشود، برای سال‌های آتی حوزه سلامت دیجیتال ایران می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا طی پنج سال آینده سیستم‌های هوشمند جهانی وارد ایران هم خواهند شد و کل حوزه سلامت ایران را به تصرف در خواهند آورد و ما همچنان باید به دنبال انواع فیلترشکن‌ها باشیم!

نباید فراموش کنیم که آخرین واگن قطار مسیر سلامت دیجیتال، متعلق به پلترفم‌های آنلاین سلامت است و اگر مشکلات ریز و درشت مسیر کسب و کارهای اینترنتی کمتر نشود، همیشه با کلی فاصله، از دنیا عقب خواهیم بود. به مرور زمان و با پابرجایی و شدت مشکلات، این فاصله مدام در حال بیشتر شدن خواهد بود و شاید به‌زودی به واگنی جامانده از قطارِ در حال حرکت صنعت سلامت دیجیتال تبدیل شویم.

منبع: اقتصادنیوز

محتوی بیشتر از فناوری در سلامت و پزشکی:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا