اینترنت اشیاسلامت و پزشکی هوشمند

کاربرد اینترنت اشیاء برای امنیت بیماران سالمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندان کشور ما به ۳۳ درصد برسد و به بیان دیگر؛ از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. از این رو، مبحث اینترنت اشیاء، یکی از مباحثی است که می‌تواند در جهت یاری رساندن به بیماران سالمند مفید باشد.

به همین منظور اولین جلسه از سلسله نشست‌های علمی با عنوان «سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش» برای آگاه‌سازی جامعه از جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی انجام شده توسط واحد ترجمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مدیریت مهدی احمدی‌فر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

«کاربرد اینترنت اشیاء برای امنیت بیماران سالمند»، عنوان یکی از طرح‌های ارائه شده در این نشست بود که توسط مجری این طرح، محمد ستاری، مطرح شد.

مجری این طرح با بیان اینکه جمعیت سالمندان دنیا به شدت رو به افزایش است، افزود: پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ چیزی بالغ بر ۲۳ درصد از جمعیت دنیا سالمند شود  و این وضعیت در کشور ما نیز بدتر خواهد بود، یعنی پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندان کشور ما به ۳۳ درصد برسد و به عبارتی از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. بنابراین باید از اکنون رویکردهایی را اتخاذ کنیم تا زمانی که در آینده با این جمعیت سالمند مواجه می‌شویم بتوانیم آن‌ها را مدیریت کنیم و مشکلات و نیازهایشان را برطرف کنیم.

فناوری هوشمند Fanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در اینترنت اشیا

وی ادامه داد: به همین دلیل ما این بحث را پیگیری کردیم تا مشخص شود آیا فناوری‌هایی که در حال حاضر وجود دارند می‌توانند یاری کننده باشند یا خیر؟ در این رابطه، بحثی که این روزها در دنیا و در بعضی از شرکت‌های کشور ما نیز در حال پیشرفت است، «بحث اینترنت اشیاء» است. زمانی که ما از اینترنت اشیاء صحبت می‌کنیم، موضوع محدود به کامپیوتر، موبایل و تبلت نمی‌شود، بلکه کلیه دستگاه‌های فیزیکی می‌توانند به این شبکه متصل شوند.

ستاری خاطر نشان کرد: سوالی که مطرح می‌شود، این است که چطور ما می‌توانیم یک دستگاه فیزیکی را به یک شبکه اینترنت متصل کنیم؟ در جواب می‌گوییم که ما می‌توانیم از یک‌سری سنسور استفاده کنیم تا اطلاعات را از اشیاء دریافت و در شبکه ارسال کنند و برای ارسال اطلاعات از اپلیکیشن‌های داخل گوشی تلفن همراه استفاده کنیم.

وی ضمن اشاره به بیماری‌ها و چالش‌های دوران سالمندی، گفت: برای مثال اگر یک سالمندی در تنهایی دچار حمله قلبی شود، ما می‌توانیم از طریق سنسورهایی که در بدن بیمار سالمند تعبیه کرده‌ایم، در جهت اطلاع رسانی سریع‌تر استفاده کنیم و با اطلاع دادن به اطرافیان بیمار، به یاری او بیایم. و در حالت دیگر حتی می‌توان با استفاده از تشخیص لوکیشین بیمار، نزدیکترین اورژانس مطلع شود و به کمک او بیاید.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی فناوری در سلامت و پزشکی

ستاری در بحث یادآوری مصرف دارو برای سالمندان، اظهار کرد: ممکن است سالمندان زیاد تمایلی به استفاده از گوشی تلفن همراه نداشته باشند، از این‌رو می‌توانیم از محفظه‌های قرصی که وجود دارد استفاده کنیم. این پروژه در داخل کشور ما هم انجام شده و به موجب آن محفظه‌هایی طراحی کرده‌اند که بتوانند حالت هشدار داشته باشند. برای مثال برای مصرف یک قرص، می‌توان به محفظه یک زمان مشخص داد و با این عمل در زمان مشخص شده، هم آلارم می‌دهد و هم نوری را منتشر می‌کند. برای مثال برای هر قرضی یک رنگی را می‌توان انتخاب کرد که به همراه صدای آلارم آن نور نیز منتشر شود. در نتیجه، با دیدن آن نور و شنیدن آن آلارم سالمند متوجه می‌شوند که باید قرص خود را مصرف کند و این حالت را نیز می‌توان اضافه کرد که زمانی که سالمند قرص خود را مصرف می‌کند اطلاعات مربوط به مصرف آن قرص برای همراه بیمار نیز ارسال شود.

در پایان، مجری این طرح یادآور شد: با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان دچار Fall Detection  می‌شوند، در این مورد هم اینترنت اشیاء در بحث اطلاع رسانی و موارد دیگر می‌تواند به سالمند کمک کند.

منبع: ایسنا

  • کاربرد اینترنت اشیاء برای امنیت بیماران سالمند

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا