انرژیتوسعه پایدارصنعت هوشمند

حل‌‌‌ مشکلات چالش‌های حوزه انرژی با افزایش راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

صنعت انرژی برای عبور از کاستی‌ها باید قابلیت‌‌‌ها و راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی خود را برای ارتقای خدمات‌‌‌، افزایش سود و رسیدن به توسعه پایدار افزایش دهد

شرکت‌های انرژی و آب و برق در جهان با چالش‌‌‌های بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. در ایالات متحده با افزایش ۲۸.۵ درصدی هزینه برق تنها در طی پنج سال، یک آمریکایی به طور متوسط اکنون نزدیک به ۳۰۰ دلار در ماه برای خدمات آب و برق خود هزینه می‌کند که این اتفاق منجر به افزایش بدهی‌‌‌های مشتریان به شرکت‌های آب و برق شده است.

از طرف دیگر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای جهانی برای انرژی تنها در سال‌های آتی در بحبوحه استقرار مقررات سخت‌‌‌تر، افزایش سقف قیمت‌ها و تعهد به انتقال به انرژی‌‌‌های سبز رشد قابل‌توجهی را خواهد داشت. در عین حال، انتظار می‌رود که شرکت‌های برق به طور گسترده‌‌‌ای در شبکه‌‌‌های هوشمند و سایر فناوری‌‌‌ها سرمایه‌گذاری کنند و برای تعداد فزاینده رویدادهای آب و هوایی سخت آماده شوند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، صنعت نیرو و انرژی برای عبور از این پیچیدگی‌‌‌ها باید راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی خود را برای ارتقای خدمت‌‌‌رسانی به مشتری، افزایش سودآوری و رسیدن به اهداف پایداری افزایش دهد.

بیشتربخوانید: چگونه رایانش ابری به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند

پرداختن به چالش‌‌‌های تحول دیجیتال

به‌‌‌رغم وعده فناوری در پرداختن به این چالش‌‌‌ها، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل سیستم‌های ناکارآمد قدیمی ‌‌‌خود و داده‌‌‌های غیرمتمرکز، تلاش می‌کنند تا از داده‌‌‌ها و امکاناتشان به طور موثر استفاده کنند. این امر توانایی سازمان‌های مسوول در حوزه صنعت برق را برای تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه‌‌‌های حیاتی مانند پیش‌بینی روند تقاضا، برنامه‌‌‌ریزی برای نیازهای تعمیر و نگهداری تجهیزات، بهینه‌‌‌سازی شبکه و تعامل با مشتری مختل می‌کند. بسیاری از شرکت‌های برق این مشکل را با همکاری‌‌‌های مستمر با اشخاص ثالث متخصص برای تجزیه و تحلیل پیشرفته و قابلیت‌‌‌های اتوماسیون خود حل کرده‌‌‌اند.

تجزیه و تحلیل توابع حیاتی با هوش مصنوعی

تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های پیشرفته می‌تواند کارآیی عملیاتی این صنعت را افزایش دهد، هزینه‌‌‌ها را کاهش داده و مدیریت منابع را ساده کند. برای مثال، مدل‌‌‌های داده را می‌توان در فرآیند جمع‌‌‌آوری بدهی برای شناسایی مشتریانی که در معرض خطر تاخیر پرداخت‌‌‌ها یا انباشت بدهی هستند، به کار گرفت و این مهم شرکت‌های خدمات آب و برق را قادر می‌‌‌سازد تا اقدامات پیشگیرانه را در این خصوص اتخاذ کنند. همچنین با ادغام اطلاعات ریسک مشتری با منابع داده خارجی، مانند سازمان‌های اعتباری و موسسات مالی، شاهد بهبود نرخ بازیابی بدهی‌‌‌ها تا ۴۰‌درصد بوده‌‌‌ایم.

فراتر از افزایش درآمد،قابلیت‌ها و راه‌حل‌‌‌های دیجیتال می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر مهندسی، زیرساخت‌‌‌ها و عملیات میدانی نیز تاثیر بگذارند. هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) امکان پیش‌بینی زمان تعمیر و نگهداری و پیش‌بینی قطعی و خرابی تجهیزات را قبل از وقوع فراهم می‌کنند. این رویکرد پیشگیرانه امکان پاسخ به افزایش تقاضا را افزایش می‌دهد، مدیریت ناوگان را بهینه کرده و آمادگی برای توفان را تقویت می‌کند و به طور بالقوه ۲۰‌ تا ۳۰‌درصد صرفه‌جویی عملیاتی را به همراه دارد.

علاوه بر این، داشبوردها یا مراکز کنترل مدرن، بینش‌‌‌های بی‌‌‌درنگ جامعی را از عملکرد فرآیندها به تیم‌‌‌ها ارائه می‌دهند. همچنین استفاده کارآمد از مراکز ذخیره‌‌‌سازی داده قدرتمند و به کارگیری سیستم‌های گزارش‌‌‌دهی هوشمند و اطلاعاتی در خصوص معیارهای خدمات مشتری مانند سطح رضایت، شکایات، حوادث قطعی و نرخ تکمیل عملیات، می‌توانند بهره‌‌‌وری شرکت‌های برق را تا حد بسیار بالایی افزایش دهند. بنابراین داشبوردها می‌توانند داده‌‌‌های بزرگ را به بینش‌‌‌های عملی تبدیل کنند.

بیشتربخوانید: صرفه‌جویی با هوش مصنوعی در مصرف انرژی کسب‌وکارها

حفظ مشتری در صنعت انرژی از طریق راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتال

در چشم‌‌‌انداز رقابتی امروز، مشتریان گزینه‌‌‌های بیشتری برای تامین‌‌‌کنندگان خدمات دارند و تمایل بیشتری به تعویض ارائه‌‌‌دهنده خدمات آب و برق خود نشان می‌دهند. از این رو برای حفظ مشتریان، شرکت‌های برق باید احساسات مشتری را بسنجند و نیازهای جست‌وجو شده آنها را در وب‌سایت‌‌‌ها، تلفن و کانال‌‌‌های دیجیتال مشاهده کنند. پرتال‌‌‌های سلف‌سرویس مشتریان را قادر می‌‌‌سازد تا حساب‌‌‌های خود را مدیریت کنند، صورت‌حساب‌‌‌ها را پرداخت کرده و بر مصرف انرژی خود نظارت کنند و در نتیجه هزینه‌‌‌های عملیاتی را کاهش داده و کارآیی خدمات را افزایش دهند.

به عنوان مثال یک هوش مصنوعی با نامgenerative AI این فرآیند را با تجزیه و تحلیل یکپارچه تعاملات مشتری در چند کانال از جمله تماس‌‌‌ها، روبات‌‌‌های چت، ایمیل و نرم‌‌‌افزارهای شبکه‌‌‌های اجتماعی بهبود می‌‌‌بخشد. در حقیقت Gen AI نوعی هوش مصنوعی است که بر اساس الگوهایی که از داده‌‌‌های موجود آموخته است، داده‌‌‌های جدیدی را تولید می‌کند. یکی از مزایای هوش مصنوعی مولد این است که می‌شود از آن برای ایجاد تصاویر، ویدئوها و صداهای واقعی استفاده کرد.

این تجزیه و تحلیل، بینش‌‌‌های بی‌‌‌درنگ درباره ترجیحات مشتری، نقاط دردناک و رفتارهای آنها را ارائه می‌کند و به کسب و کارها امکان می‌دهد تصمیم‌‌‌هایی مبتنی بر داده‌‌‌های موجود بگیرند. با استفاده از این هوش مصنوعی، شرکت‌های برق می‌توانند مناطقی را برای بهبود فرآیند مشخص کرده و استراتژی‌‌‌های هدفمند را برای افزایش رضایت مشتری و تقویت وفاداری آنها اجرا کنند.

مشتریان اکنون می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از طریق روبات‌‌‌های هوشمند «خود‌خدمت‌کننده» پشتیبانی شوند و هنگامی‌‌‌که مسائل نیاز به بررسی بیشتر دارند، نمایندگان به اطلاعات جامع مشتری مجهز می‌‌‌شوند که امکان حل سریع‌‌‌تر را برای آنها فراهم می‌کند. فناوری همچنین شرکت‌ها را قادر می‌‌‌سازد تا خدمات را بر اساس الگوهای استفاده مشتریان، گزینه‌‌‌های پرداخت ترجیحی، سن و مکان آنها شخصی‌‌‌سازی کنند و اطمینان حاصل کنند که خدمات ارائه‌شده در راستای نیاز مشتریان هستند.

بیشتربخوانید: افزایش مصرف انرژی و بحران زیست‌محیطی با هوش مصنوعی!

این بخش برای افزایش پایداری و دستیابی به اهداف زیست محیطی با فشار فزاینده‌‌‌ای مواجه است. برای پیشی گرفتن از الزامات نظارتی در حین مدیریت هزینه‌‌‌ها، سازمان‌ها باید تحول دیجیتال را بپذیرند. ساده‌‌‌سازی فرآیندهای انطباق به شرکت‌ها این اطمینان را می‌دهد که به طرز ماهرانه‌‌‌ای در چشم‌‌‌انداز مقرراتی در حال تحول حرکت کنند و برای دستورالعمل‌‌‌های جاری و آتی آماده می‌‌‌شوند. بهره‌‌‌گیری از تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های پیشرفته، سرعت و دقت گزارش پایداری فرآیندها را افزایش می‌دهد، انطباق و شفافیت را برجسته کرده و در عین حال خطرات ناشی از اتهامات شست‌وشوی سبز، جریمه‌‌‌ها و آسیب‌‌‌ها را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ریزی برای سناریوهای پیش رو را تسهیل می‌کند و سازمان‌ها را قادر می‌‌‌سازد تا اثرات نوسانات قیمت بازار و تغییرات نظارتی را پیش‌بینی کنند. همچنین این رویکرد پیشگیرانه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات آگاهانه و به موقعی را انجام دهند. در نهایت، دگرگونی دیجیتال شرکت‌های انرژی و خدماتی برق را برای مقابله با چالش‌‌‌های فعلی و در عین حال عملیات‌‌‌های آتی برای استفاده از فرصت‌‌‌های نوظهور تجهیز می‌کند. به گفته بسیاری از کارشناسان هم‌اکنون زمان اقدام در این خصوص است.

منبع: دنیای اقتصاد

  • حل‌‌‌ مشکلات چالش‌های حوزه انرژی با افزایش راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی

بیشتربخوانید: نوآوری در حمل و نقل برای کاهش آلودگی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا