انقلاب صنعتی چهارمصنعت هوشمندمعدن 4.0

تحول دیجیتال در صنایع ماشین‌آلات سنگین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: توماس‌ام زیبل
مترجم: سید حسین علوی‌لنگرودی

اگر بخواهیم رد پای تحول دیجیتال را در بخش تولید صنعتی جست‌وجو کنیم به دو نام پرآوازه در صنعت تولید ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدن و ماشین‌آلات کشاورزی می‌‌رسیم که یکی شرکت مشهور کاترپیلار است و دیگری شرکت عظیم جان دیر.

Caterpillar: یک کانون بزرگ برای دیتای شرکتی

شرکت کاترپیلار نمونه‌ای است از شرکتی که محصولاتی با مهندسی بسیار پیچیده را طراحی و تولید می‌کند و در نتیجه به خوبی ارزش بالقوه نوآوری و تحول بزرگ در فرآیند تولید را درک می‌کند. داگ اوبرهلمان که بعدها به مدیرعاملی شرکت کاترپیلار رسید در سال ۲۰۱۶ با افتخار اعلام کرد که  «ما امروز بیش از ۴۰۰ هزار ماشین به هم متصل در اختیار داریم که هر کدام از آنها قادر است هم به ما و هم به کسی که آن ماشین را از ما خریده است و مالک آن به حساب می‌‌آید بازخورد عملیاتی بدهد. ما امروز می‌توانیم همه نوع اطلاعاتی را که خریداران محصولاتمان می‌خواهند به آنها به صورت لحظه‌ای و دقیق ارائه دهیم از جمله اینکه از طریق تلفن همراهشان به آنها می‌‌گوییم ماشین‌شان الان دقیقا کجاست، در حال انجام چه کاری است، از نظر سالم بودن و درست کار کردن چه وضعیتی دارد و میزان بهره‌وری و کارآیی‌اش چقدر است.»

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

از سال ۲۰۱۶ که اوبرهلمان این جملات را بیان کرد تا سال ۲۰۲۱تعداد ماشین‌های تولیدی کاترپیلار که به هم و به شبکه سراسری کاترپیلار متصل شده‌‌اند به بیش از ۴۷۰ هزار ماشین رسیده است که این افزایش چشمگیر نشان‌دهنده تداوم داشتن رویکرد مبتنی بر دگرگونی دیجیتال در شرکت کاترپیلار است.

این شرکت در نخستین گام در راستای دگرگون‌سازی دیجیتال اقدام به ایجاد یک کانون دیتای شرکتی کرد که میزبانی بود برای کلیه دیتای ارسال شده از سوی ۲هزار اپلیکیشن و سیستم ارتباطی نصب‌شده بر روی ماشین‌های تولیدی کاترپیلار در سراسر جهان. این مجموعه دیتا شامل دیتای مربوط به اپلیکیشن‌های کاری شرکت، اطلاعات مربوط به مشتریان و واسطه‌ها، اطلاعات تامین‌کنندگان و همچنین دیتای مربوط به خود ماشین است. تمام این دیتاها در یک سیستم واحد و مبتنی بر تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی، تحلیل‌های پیش‌بینی و اینترنت اشیا جمع‌آوری و طبقه‌بندی و پردازش می‌شوند.

محتوی از معدن و صنایع معدنی:

امروزه شرکت کاترپیلار در حال میزبانی کردن از هزاران اپلیکیشنی است که دگرگونی دیجیتال را در این شرکت امکان‌پذیر ساخته‌اند. به عنوان مثال شرکت کاترپیلار از یک سیستم فوق پیشرفته و مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، دیتای بزرگ و تحلیل‌های پیش‌بینی برای کنترل وضعیت موجودی انبارهای خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، سیستم مجهز به تکنولوژی‌های پیش‌برنده دگرگونی دیجیتال در بخش پایش و کنترل شبکه جهانی ماشین‌آلات ساخته شده توسط کاترپیلار باعث شده تا بروز کوچک‌ترین اختلال یا خرابی در هر کدام از ماشین‌‌ها به سرعت و کمتر از یک دقیقه شناسایی و گزارش شود و راه‌حل‌های پیشنهادی متعددی نیز که به وسیله اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ارائه می‌شوند برای حل مشکل و جلوگیری از خرابی ماشین‌‌ها به اطلاع مقام‌های مسوول رسانده می‌شود.

در واقع وجود چنین سیستم هوشمند و پیشرفته‌ای در شرکت کاترپیلار باعث شده تا این شرکت بتواند خدمات ویژه‌ای همچون گارانتی‌های بسیار بلندمدت را برای محصولاتش به مشتریان پیشنهاد دهد که یک مزیت رقابتی برجسته و خاص به حساب می‌‌آید و همچنین به بخش خدمات پس از فروش شرکت نیز این امکان را می‌دهد تا مجموعه متنوعی از خدمات فنی و تشخیصی را به مشتریان شرکت ارائه دهد و بدین‌ترتیب آنها را به مشتریان همیشگی کاترپیلار تبدیل کند.

 John Deer: دگرگون‌سازی زنجیره تامین و موجودی

شرکت جان دیر یکی دیگر از غول‌های تولید صنعتی است که توانسته با تمرکز بر دگرگونی دیجیتال تا حد زیادی زنجیره تامین گسترده خود را متحول سازد و به آن سامان ببخشد. شرکت جان دیر که بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی در دنیاست در سال ۱۸۳۷ تاسیس شد و با درآمد سالانه‌ای نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار بیش از ۶۰ هزار کارمند دارد.

شرکت جان دیر از مدت‌ها پیش در حوزه دگرگونی دیجیتال گام برداشته است و بیشترین استفاده‌ای که از تکنولوژی‌های مرتبط با دگرگونی دیجیتال داشته است در زمینه مدیریت موجودی قطعات بوده است. این شرکت دارای صدها کارخانه مختلف در سراسر جهان است که در آنها تجهیزات صنعتی پیچیده و متنوعی ساخته می‌شوند. یکی از ویژگی‌های شرکت جان دیر این است که به مشتریانش این امکان را می‌دهد تا درباره آپشن‌‌هایی که قرار است بر روی ماشین‌آلات و تجهیزات سفارش داده خود نصب شوند اعلام نظر کنند و در نتیجه شرکت جان دیر محصولات بسیار متنوعی با آپشن‌های مختلفی را تولید می‌کند و موضوع قطعات موجود در انبارهای شرکت برای جان دیر بسیار اهمیت دارد و بی‌نظمی در وضعیت انبارهای شرکت می‌تواند موجب بروز اختلالاتی مانند ناتوانی شرکت در پاسخگویی به تمام سفارش‌ها، بروز تاخیر در تحویل سفارش‌ها و به هم‌ریختگی خط تولید در کارخانه‌های وابسته به شرکت خواهد شد. در گذشته شرکت مجبور بود به خاطر جلوگیری از بروز اختلال در خط تولید و پاسخگویی بهینه و به موقع به سفارش‌های متنوع و با آپشن‌های مختلفی که مورد نظر سفارش‌دهندگان بود مقدار بیشتری از قطعات را در انبارهای خود نگهداری کند تا خطوط تولید شرکت به اصطلاح «لنگ قطعات مورد نیاز برای تولید نمانند»  که این موضوع برای شرکت بسیار هزینه‌زا بود چون تامین و نگهداری قطعات مختلف آن هم برای مدت‌های طولانی از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نبود و از سوی دیگر مدیریت موجودی انبارهای شرکت را بسیار دشوار و پیچیده می‌کرد.

چند سال پیش مدیران جان دیر تصمیم گرفتند تا مانند سایر شرکت‌های فعال در صنعت تولید ماشین‌آلات کشاورزی از روش‌هایی مانند نرم‌افزار برنامه‌ریزی الزامات مواد اولیه یا MRP برای نظم‌بخشی به روند برنامه‌ریزی تولید و مدیریت موجودی استفاده کنند. با این همه آن نرم‌افزارها قادر به بهینه‌سازی سیستم موجودی و رفع ابهامات مربوط به وضعیت قطعات موجود در انبارهای شرکت نبودند و باز هم میزان رسوب برخی قطعات برای طولانی‌مدت در انبارها و همچنین نبود برخی دیگر از قطعات برای شرکت مشکل‌ساز بود.

به همین دلیل هم بود که مدیران شرکت جان دیر تصمیم گرفتند تا از راه‌حل‌های برآمده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی موجودی انبارهای شرکت بهره ببرند. در گام اول یکی از خطوط تولید شرکت با حدود ۴۰ هزار قطعه برای تست این سیستم انتخاب شد. در این سیستم جدید از یکسری الگوریتم‌‌ها برای محاسبه وضعیت تاریخی موجودی قطعات در انبارهای شرکت به صورت روزانه استفاده شد. بعد از چند ماه استفاده از این سیستم و شناسایی پارامترهای موثر در الگوی سفارش‌دهی مشتریان با کمک یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، شرکت جان دیر توانست به وضعیت انبارهای خود و موجودی قطعات آنها نظم ببخشد و از این طریق تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی کند.

منبع: دنیای اقتصاد از کتاب Digital Transformation

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

  • تحول دیجیتال در صنایع ماشین‌آلات سنگین
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا