پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی "فناوری هوشمند"معدن 4.0

نوآوری‌های مهم فناوری معدن در سال ۲۰۲۳

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: ابتسام عباسی

ترجمه: علیرضا خدائی

کالاها و خدمات بسیاری از صنایع مانند انرژی، خودرو، ساختمان و صنایع شیمیایی به محصولات حاصل از عملیات معدن‌کاری وابسته‌اند. چشم‌انداز صنعتی اخیراً با محوریت نوآوری دیجیتال و با تمرکز بر پایداری، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بخش معدن نیز دستخوش تحول شده است و نوآوری‌های دیجیتالی و فناوری های جدید به طور گسترده اجرا می‌شوند. این مقاله مروری بر نوآوری‌های تکنولوژیکی و دیجیتالی سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد کرد.

اتوماسیون در صنعت معدن: پیشگام در نوآوری‌های تکنولوژیکی

به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از azomining؛ بررسی روندهای بخش معدن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این بخش محافظه‌کار همچنان به دلیل ماهیت خطرناک کار، از فناوری و ابزارهای سنتی اما آزمایش‌شده و تأییدشده استفاده می‌کند. دلیل اصلی دیگر، به جز ایمنی، جنبه مالی است، زیرا تغییرات در عملیات معدن‌کاری منجر به دگرگونی‌های اساسی در مقیاس بزرگ می‌شود که شامل جریمه‌های مالی گسترده و مقررات سختگیرانه است.

با این حال، این صنعت حیاتی با ورود به حوزه دیجیتال، اتوماسیون را پذیرفته است. استفاده از سیستم‌های عملیاتی خودکار، وسایل نقلیه بدون سرنشین و مکانیزم‌های حسگر خودکار، ضمن ارتقاء ایمنی عملیات معدن‌کاری، به عنوان ابزاری مؤثر در افزایش بهره‌وری بخش معدن عمل می‌کند.

محققان در مقاله‌ای منتشر شده در مجله IEEE Robotics & Automation، اجرای اتوماسیون در عملیات معدن‌کاری روباز را برجسته کرده‌اند.

معادن روباز پیشرفته به طور فزاینده‌ای اتوماسیون را در عملیات خود ادغام می‌کنند. فناوری های حسگر پیشرفته و سیستم‌های خودکار نقش اساسی در جمع‌آوری اطلاعات در این محیط‌های رو به افزایش اتوماتیک بخصوص در معدن دارند. فرآیندهای مدل‌سازی و ردیابی خودکار، این داده‌های جمع‌آوری‌شده را تبدیل و به نمایش‌هایی با سطح بالاتر تبدیل می‌کنند که هم انسان‌ها و هم ماشین‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. داشتن یک مدل دقیق از سیستم و ردیابی وضعیت فعلی آن برای تصمیم‌گیری مؤثر در کنترل، ضروری است.

بیشتر بخوانیم: تولید دیجیتال؛ تعریف و نمونه‌ها

اگرچه مته‌های خودکار، کامیون‌های حمل و نقل و قطارها نمونه‌های برجسته‌ای از اتوماسیون در عملیات معدن‌کاری هستند، ادغام یکپارچه تجهیزات بدون سرنشین و تجهیزات تحت کنترل انسان، فرصت قابل توجه دیگری را برای بهبود فرآیندها ارائه می‌دهد.

وسایل نقلیه خودکار: عصر معدن‌کاری خودکار

وقتی صحبت از اتوماسیون می‌شود، وسایل نقلیه خودکار (AV) بیشترین نقش را در بخش معدن‌کاری دارند.

حذف دخالت انسان در حین کار با وسایل نقلیه معدنی، ایمنی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. کامیون های معدنی خودکار می توانند با استفاده از ایست های میانی یا هدایت GPS مسیرهای از پیش تعیین شده را دنبال کنند. آنها مجهز به لیدار و حسگرهایی برای شناسایی موانع و در صورت لزوم رها کردن کنترل هستند.

ناوگان بزرگ‌تر کامیون‌های خودکار، به دلیل امکان کارکرد بدون وقفه و بدون محدودیت خستگی انسان، استقلال عملیاتی بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند. نگهداری پیش‌بینی‌کننده، که با رایانه‌های صنعتی و حسگرها امکان‌پذیر می‌شود، قبل از تشدید مشکلات جزئی ماشین به آن‌ها رسیدگی می‌کند و زمان توقف را به حداقل می‌رساند.

استرالیا نمونه بارز مزایای استفاده از وسایل نقلیه خودکار و سیستم‌های خودکار برای افزایش بهره‌وری معدن است. استرالیا از جمله بزرگترین صادرکنندگان انواع مواد معدنی کمیاب است و به این مهم با ادغام ابزارهای خودکار و فناوری خودکار در عملیات معدن کاری خود دست می یابد.

در سطح جهانی، شرکت‌های معدنی استرالیا بزرگترین ناوگان کامیون‌های معدنی خودکار را دارند که از ۷۰۰ دستگاه فراتر می‌رود. دولت استرالیا برای ادغام اتوماسیون در چارچوب معدن‌کاری خود به شرکت‌ها یارانه می‌دهد و همکاری‌های متعددی بین بازیگران اصلی صورت می‌گیرد.

شرکت Epiroc، یک شرکت مهم تولیدکننده تجهیزات معدنی، در سال ۲۰۲۳ با متخصص اتوماسیون ASI Mining همکاری کرد و با Roy Hill برای تامین ناوگان کامیون‌های خودکار برای هر عملیات معدن‌کاری مشارکت کرد. این پروژه فاز تأیید تولید خود را به پایان رساند، ابتدا ۱۰ کامیون حمل‌ونقل را با استفاده از سیستم‌های مدیریت ترافیک Mobius و اتوماسیون داخلی ASI Mining به عملیات بدون راننده تبدیل کرد. پس از مارس ۲۰۲۳، این پروژه با موفقیت شامل ۹۶ کامیون خودکار و بیش از ۲۰۰ وسیله نقلیه کمکی دیگر از ناوگان شد.

بیشتر بخوانیم: پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

خودکارسازی وسایل نقلیه برای عملیات معدن‌کاری در سال ۲۰۲۳ فرصت تجاری بزرگی را نیز ایجاد کرد. SafeAI یک بازیگر اصلی در این زمینه است. روش عملیاتی آن منحصر به فرد است، زیرا سیستم های حسگر و هدایت پیشرفته و کارآمد را در وسایل نقلیه معدنی ادغام می کند.

وسایل نقلیه خودکار برای حداکثر بهره‌وری بهینه شده‌اند و می‌توان از آن‌ها برای عملیات مختلف استفاده کرد. این رویکرد سیستم SafeAI را تقریباً برای هر عملیات معدن‌کاری در دسترس قرار می‌دهد و راه‌حلی انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر برای اجرای قابلیت‌های خودکار ارائه می‌دهد.

افزایش استفاده از پهپادها و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در معدن‌کاری

به لطف پیشرفت سریع هوش مصنوعی، اکنون می‌توان از پهپادهای خودکار در صنعت معدن برای بهبود خروجی معدن، دقت و ایمنی استفاده کرد. پهپادها می‌توانند به مناطق صعب‌العبور یا مناطقی که خطری برای ایمنی انسان ایجاد می‌کنند پرواز کنند و با گرفتن تصاویر هوایی، نقشه‌های دقیقی از معادن تهیه کنند.

استفاده از پهپادها برای نگهداری پیش‌بینی‌کننده تجهیزات و وسایل نقلیه معدن کاری نیز آن‌ها را به یک افزوده ارزشمند به پیشرفت‌های فناوری تبدیل کرده است. این امر می‌تواند در درازمدت هزینه‌های آسیب را کاهش دهد و به سود مالی کلان منجر شود.

به همین دلایل، شرکت‌های سراسر جهان از پهپادها و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) برای عملیات معدن‌کاری استفاده می‌کنند. شرکت معدنی Squadrone، مستقر در هند، اولین شرکتی در هند بود که از پهپادها برای عملیات معدن‌کاری زیرزمینی استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

عملیات معدن‌کاری و روبات‌ها

علاوه بر ارتقای ایمنی کارگران معدن، روبات‌های خودکار مدرن دارای حسگرهای پیشرفته با عملکرد بالا، سیستم‌های نظارت بر فشار و سایر مکانیسم‌های پیشرفته هستند. این امر روبات‌های خودکار را به انتخاب اول برای ایجاد نقشه‌های سه بعدی از معادن زیرزمینی و ارزیابی شرایط معدن برای ایجاد یک برنامه عملیاتی هوشیارانه تبدیل می‌کند.

از روبات‌ها به طور عمده برای کارهای بسیار خطرناک و برای تجزیه و تحلیل مناطق غیرقابل دسترسی استفاده می‌شود. علاوه بر این، روبات‌های تخصصی برای جابجایی کارآمد مواد منفجره یا خطرناک توسعه یافته‌اند. همچنین از روبات‌های قابل برنامه‌ریزی برای انجام سریع کارهای روتین و یکنواخت استفاده شده است.

در سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا پروژه‌ای را برای توسعه روبات‌های بسیار کارآمد برای استخراج مواد معدنی و فلزات با هزینه‌ای به صرفه و در عین حال به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی تأمین مالی کرد.

Robominers یک نمونه اولیه رباتیک را توسعه داد که قادر به کار در شرایط و زمین‌های سخت مانند معادن زیرزمینی است. تیم تحقیقاتی که وظیفه طراحی این ربات را بر عهده داشتند، برای توسعه استراتژی حرکت این ربات معدن‌کاری جدید، با دقت حرکت حشرات و ماهی‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این ربات همچنین می‌تواند زیر آب کار کند که یک پیشرفت در عملیات معدن‌کاری است.

تحقیق و توسعه دیگری در حوزه ربات‌های معدن کاری توسط ABB Robotics انجام شد. توسعه فناوری شارژ خودکار ربات توسط ABB نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در ایمنی معدن است.

ربات مدرن قادر است بدون حضور انسان عملیات انفجار سنگ را انجام دهد. فرآیند انفجار خطرناک است و نیاز به حضور سرپرست برای کار با تجهیزات انفجار دارد. با این حال، این ربات مدرن تضمین کرده است که انسان‌ها بتوانند با خیال راحت از محل انفجار دور بمانند.

بیشتر بخوانیم: هوش مصنوعی و شبکه‌های ۵.۵G معادن را به سطح جدیدی از «هوشمندی» می‌رسانند

نوآوری پایدار و سازگار با محیط زیست در صنعت معدن

در عصر حاضر، صنایع به دنبال کاهش انتشار کربن و ترویج شیوه‌های عملیاتی پایدار و سبز هستند. انرژی‌های تجدیدپذیر در این راستا نقش کلیدی داشته‌اند و شرکت‌های معدنی از این فناوری برای کاهش ردپای کربنی خود استفاده می‌کنند. زیرساخت انرژی‌های تجدیدپذیر فرصتی را برای شرکت‌های معدنی فراهم می‌کند تا استفاده از منابع مضر سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانند.

چندین شرکت در سراسر جهان از منابع انرژی تجدیدپذیر برای عملیات خود استفاده می‌کنند. نمونه بارز آن معدن طلای Agnew در غرب استرالیا است.

این شرکت به طور کامل به سمت استفاده از انرژی باد و خورشید برای تامین انرژی تجهیزات معدن‌کاری تغییر جهت داده است. شبکه این معدن شامل پنج توربین بادی، یک مزرعه خورشیدی با ۷۱۰ پنل و باتری‌های ۱۳ مگاواتی برای عملیات مداوم است. این رویکرد نوآورانه، ردپای کربنی معدن را کاهش می‌دهد و تاب‌آوری و کارایی انرژی را افزایش می‌دهد و امکان‌پذیر بودن و مزایای گذار به سمت منابع انرژی پایدار در عملیات معدن‌کاری را نشان می‌دهد.

کارشناسان همچنین به باطله‌های معدن و مدیریت موثر آن‌ها توجه کرده‌اند که چالش مهمی برای کارشناسان معدن بوده است. در این راستا، شرکت انگلو آمریکن پس از سال‌ها تحقیق، طرح جامع و نوآورانه‌ای برای مدیریت موثر باطله در محل معدن معرفی کرده است. این فناوری را «تخلیه توده آبگیری شده هیدرولیکی» (HDS) نامگذاری کرده است.

این رویکرد شامل بازیابی ذرات درشت (CPR) به عنوان یک عامل فیلترکننده است که با باطله‌ها دفع می‌شود تا زهکشی غیرفعال و آبگیری گرانشی را امکان ‌پذیر کند. این روش جدید کاملاً با روش‌های سنتی مدیریت باطله‌ها متفاوت است.

به طور معمول، باطله‌ها حاوی مقدار قابل توجهی آب محبوس هستند. روش جدید ضایعات آب را کاهش می‌دهد و امکان بازیافت و استفاده مجدد آن در معدن‌کاری را فراهم می‌کند. در نتیجه، تقاضا برای آب شیرین کاهش می‌یابد و پایداری و ایمنی ذخیره‌سازی باطله‌ها بهبود می‌یابد. به طور خلاصه، این تکنیک برای محیط زیست مفید است و مزایای قابل توجهی را برای شرکت معدنی به همراه دارد.

Green Cross، یک سازمان از انگلستان، با Permutable AI همکاری کرده است تا از فناوری مدرن برای اطمینان از کاهش قابل توجه زباله و آسیب‌های زیست‌محیطی اطمینان حاصل کند. تمرکز بر استفاده از هوش پایداری و بینش داده‌ها برای مقابله با انتشار جهانی کربن و تأثیرات زیست‌محیطی در بخش معدن است. این شرکت‌ها با هم، قصد دارند چشم‌اندازی را ترویج کنند که در آن پایداری و مثبت بودن آب و هوا، تصمیم‌گیری و اقدام جمعی را در عملیات معدن‌کاری هدایت کند.

بیشتر بخوانیم: پنج ابزار و منابع رایگان برای توسعه دهندگان راه حل های اینترنت اشیا

تحلیل داده و هوش مصنوعی در حال انقلابی کردن صنعت معدن هستند

تغییر به سمت معدنکاری ۵.۰ بر ادغام فناوری های دیجیتال و تولید انسان‌محور در بخش معدن تأکید می‌کند.

گرایش‌های صنعتی معدنکاری ۵.۰ در نشریه علوم کاربردی به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است. بازیافت منابع طبیعی و معدنی، جنبه کلیدی معدنکاری ۵.۰ است که به عنوان پس از معدن شناخته می شود و شامل استفاده مجدد از اکوسیستم های آسیب دیده به عنوان خوشه های منابع جدید است.

فناوری های دیجیتال پیشرفته مانند شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین در توسعه پس از معدن نقش اساسی دارند. آنها به پیش‌بینی خرابی تجهیزات با دقت ۸۸.۷ درصد کمک می‌کنند. علاوه بر این، برنامه‌های شبکه عصبی تصاویر ماهواره‌ای را برای برنامه‌ریزی بهینه احیای طبیعت و ارزیابی انتقال از سوخت فسیلی به تولید انرژی برق آبی تجزیه و تحلیل می‌کنند.

استدلال احتمالی و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ نقش حیاتی در سیستم های هوشمند متعدد در معدن دارند. یکی از کاربردهای مهم، تولید پویای شبکه جاده ای است، جایی که حرکات وسایل نقلیه با استفاده از داده های GPS از کامیون های حمل و نقل برای ایجاد نقشه های ناوبری مورد بررسی قرار می گیرد.

حوزه مهم دیگری که تحلیل داده و هوش مصنوعی ارزش خود را در آن نشان می‌دهند، استنباط مواد معدنی است. در این حوزه، از روش‌های آماری یا یادگیری ماشین برای ردیابی دقیق کامیون‌ها و ویژگی‌های سنگ معدن در معادن روباز استفاده می‌شود.

اکنون هوش مصنوعی در تمامی مراحل فرآیند معدنکاری در حال اجرا است. این امر امکان مدیریت و بررسی مجموعه داده‌های گسترده از بخش‌های متنوع صنعت معدن را فراهم می‌کند. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، الگوها، روندها و همبستگی‌ها را در داده‌ها شناسایی می‌کند تا فرآیندها را ساده کند، ضایعات را به حداقل برساند و بهره‌وری را افزایش دهد.

همچنین، ادغام سیستم‌های نظارت تحت هوش مصنوعی، امکان تشخیص و پاسخگویی لحظه‌ای به خطرات ایمنی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های سنسور را به طور خودکار تجزیه و تحلیل کنند تا خطرات بالقوه ایمنی را شناسایی کرده و هشدارها یا پروتکل‌های ایمنی را فعال کنند. این رویکرد پیشگیرانه به جلوگیری از حوادث، ارتقای ایمنی کارگران و تقویت توانایی‌های واکنش اضطراری کمک می‌کند. به طور خلاصه، هوش مصنوعی با ترکیب تحلیل داده، تحلیل آماری و عملیات پایدار، عصر جدیدی را در صنعت معدن به وجود آورده است.

بیشتر بخوانیم: بررسی تحول هوشمندسازی صنعت در سال ۲۰۲۴

پیشرفت‌های تکنولوژیکی در اکتشاف و استخراج مواد معدنی

پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعددی اخیرا باعث بهبود بهینه‌سازی اکتشاف مواد معدنی و فاز استخراج شده‌اند. روش‌های سنتی که برای دوره‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده‌اند. اخیراً پیشرفت‌های عمده در این حوزه‌ها، شیوه‌های آینده‌نگر و پایدار را ترویج کرده است. به عنوان مثال، فناوری ژئوفیزیک در چند سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و اکنون صنعت معدن برای به دست آوردن اطلاعات حیاتی برای عملیات معدن به طور مداوم به این فناوری نوین متکی است.

مجله انجمن علمی و مهندسی مواد آسیای جنوب شرقی (ASEAN) بیان می‌کند که علاقه شرکت‌های معدنی به استفاده از تکنیک‌های ژئوفیزیکی برای تسریع فرآیند اکتشاف مواد معدنی به شدت افزایش یافته است. این فناوری اطلاعات دقیقی در مورد جنبه‌های اساسی مانند ترکیب و فرآیندهای رخ‌دهنده در زیر سطح زمین ارائه می‌دهد. اکتشاف مواد معدنی و ترکیبات غنی از کربن با استفاده از این پیشرفت نوین به طور قابل توجهی بهبود یافته است. ژئوفیزیکدانان با کارشناسان معدن همکاری نزدیک دارند و اطلاعات مربوط به ویژگی‌های فیزیکی مختلف زیرسطح را به اشتراک می‌گذارند. این امر برای کمک به ردیابی ذخایر احتمالی مواد معدنی یا هیدروکربنی، نقشه برداری از توزیع آنها و ارزیابی اندازه سنگ معدن‌های موجود در زیر سطح زمین ضروری است.

یک نوع خاص از اکتشاف ژئوفیزیکی روش لرزه‌ای است. هنگامی که متخصصان از تکنیک‌های لرزه‌ای برای یافتن مواد معدنی استفاده می‌کنند، امواج صوتی ایجاد شده و به زیر سطح زمین فرستاده می‌شوند. داده‌های تولید شده پس از بازتاب امواج از ذخایر معدنی به متخصصان در ترسیم یک نقشه سه بعدی بصری از معدن کمک می‌کند. جدیدترین پیشرفت‌ها شامل تکنیک‌های تجزیه و تحلیل لرزه‌ای سه بعدی و چهاربعدی است که به دلیل دقت بهبود یافته و رزولوشن بسیار بالاتر نسبت به روش‌های سنتی محبوب هستند.

فناوری های جدید فراتر از مرحله اکتشاف، فرآیند استخراج معدن را نیز سرعت بخشیده‌اند. تکنیک‌های حفاری به طور گسترده در معدن برای استخراج مواد معدنی گرانبها استفاده می‌شود. در پیشرفت‌های اخیر، دستگاه‌های حفاری خودکار (ADR) برای ارائه دقت بسیار بالا توسعه یافته‌اند.

دکل‌های حفاری خودکار با ادغام فناوری های پیشرفته‌ای مانند GPS و تحلیل داده، به طور دقیق ذخایر سنگ معدن را با حداقل حاشیه خطا تعیین می‌کنند، نرخ بازدهی را افزایش می‌دهند و تولید ضایعات را کاهش می‌دهند.

شرکت بزرگ Sandvik، یک شرکت راه‌حل تجهیزات و فناوری معدن، مفهوم انقلابی حفاری معدن زیرزمینی مبتنی بر AutoMine را معرفی کرد. دستگاه حفاری توسعه دو بوم کاملاً مستقل، برای کار بدون دخالت انسان مجهز شده است. این حفار کابین‌دار و برقی با باتری می‌تواند کل چرخه حفاری را به طور مستقل برنامه‌ریزی و اجرا کند. مته زیرزمینی AutoMine Concept بدون کابین اپراتور، فضای ذخیره‌سازی داخلی برای آب و باتری را به حداکثر می‌رساند و نیاز به کابل‌های برق یا شیلنگ‌های آب را در حین عملیات از بین می‌برد. این سیستم به طور مؤثر از نیرو و برق در صورت نیاز استفاده می‌کند و عمر مفید منابع داخلی را افزایش می‌دهد.

صنعت معدن برای بهبود کارایی عملیاتی و ایمنی کارگران پیشرفت‌های زیادی داشته است و ادغام هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، عملیات بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر را در زمان بسیار کوتاه‌تری تضمین می‌کند. برای اینکه صنعت معدن بتواند با اهداف انتشار صفر خالص مطابقت داشته باشد، سرمایه‌گذاری بیشتر در عملیات معدنی مورد نیاز است.

این محتوی در رسانه فناوری هوشمند ترجمه شده است و بازنشر آن به شرط ذکر منبع و لینک محتوی بلامانع است

بیشتر بخوانیم: ارتقای مدیریت زنجیره تامین با راهکارهای IIoT

منابع:

Leung, R. et. al. (2023). Automation and Artificial Intelligence Technology in Surface Mining: A Brief Introduction to Open-Pit Operations in the Pilbara. IEEE Robotics & Automation Magazine. Available at: https://doi.org/10.1109/MRA.2023.3328457

Haritha, K. (2023). A review of recent advancements in geophysical technologies and their implications for mineral and hydrocarbon exploration. ASEAN Journal for Science and Engineering in Materials۲(۲), ۹۵-۱۰۸. Available at: https://www.researchgate.net/publication/370808933

Zhironkin S. et. al. (2023). Review of Transition from Mining 4.0 to Mining 5.0 Innovative Technologies. Applied Sciences. ۱۳(۸). ۴۹۱۷. Available at: https://doi.org/10.3390/app13084917

ABB, (2023). Automated robot charger for remote blasting of rock face. [Online] Available at: https://new.abb.com/mining/mineoptimize/systems-solutions/mining-automation/mining-robots-move-people-away-from-unsafe-areas-and-towards-the-autonomous-mine-vision [Accessed 10 March 2024].

Benavides, M., (2023). Benefits and Possibilities of Artificial Intelligence and Robotics in the Mining Industry. [Online] Available at: https://www.linkedin.com/pulse/benefits-possibilities-artificial-intelligence-mining-benavides/ [Accessed 10 March 2024].

Bruton, M., (2023). Innovation in Tailings Dewatering. [Online] Available at: https://www.wsp.com/en-gl/insights/innovation-in-tailings-dewatering
[Accessed 12 March 2024].

Dig8italX, (2023). Revolutionizing Mining with Robotics Automation: The Future of Mining Industry. [Online] Available at: https://dig8italx.com/robotics-mining-automation/
[Accessed 13 March 2024].

Dziengel, N., (2023). Top 5 Technology Trends for Safer & Smarter Mining Operations in 2023. [Online] Available at: https://www.inpixon.com/blog/smart-safe-mining-technology-trends [Accessed 06 March 2024].

European Union, (2023). Mining robots designed for selective extraction. [Online] Available at: https://cordis.europa.eu/article/id/446849-mining-robots-designed-for-selective-extraction [Accessed 08 March 2024].

Evans, S., (2023). Mining Robot Designed to Automate Blasting Process. [Online] Available at: https://www.iotworldtoday.com/robotics/mining-robot-designed-to-automate-blasting-process#close-modal [Accessed 10 March 2024].

Keltie, I., (2023). Green Cross United Kingdom and Permutable AI join forces to advance climate positive mining and sustainable practices. [Online] Available at: https://www.globalminingreview.com/environment-sustainability/03072023/green-cross-united-kingdom-and-permutable-ai-join-forces-to-advance-climate-positive-mining-and-sustainable-practices/ [Accessed 13 March 2024].

Liedtke, S., (2023). Sandvik develops vision for mining automation with AutoMine concept underground drill. [Online] Available at: https://www.miningweekly.com/article/sandvik-develops-vision-for-mining-automation-with-automine-concept-underground-drill-2023-02-07 [Accessed 14 March 2024].

Mining Technology, (2023). Sandvik to supply autonomous drilling equipment for Boliden’s Finnish mine. [Online] Available at: https://www.mining-technology.com/news/sandvik-drilling-bolidens-mine/?cf-view [Accessed 14 March 2024].

Epiroc. (2023). Epiroc to support Roy Hill as it enters final stage of project to create world’s largest autonomous mine. [Online] Available at: https://www.epirocgroup.com/en/media/corporate-press-releases/2023/20230112-epiroc-to-support-roy-hill-as-it-enters-final-stage-of-project-to-create-world-s-largest-autonomous-mine [Accessed 13 March 2024].

Mipac, (2023). Top 8 trends impacting Industrial Automation and Control Systems in Mining. [Online] Available at: https://www.mipac.com.au/insights/trends-impacting-industrial-automation-in-mining/ [Accessed 05 March 2024].

Ross, K., (2023). “Autonomous vehicles hold immense potential”: SafeAI on the future of mining. [Online] Available at: https://www.mining-technology.com/features/autonomous_vehicles_safeai/?cf-view [Accessed 04 March 2024].

Smith, A., (2023). Automation in Australia: how the future of mining could change. [Online] Available at: https://www.mining-technology.com/features/how-automation-in-australia-could-be-the-future-of-mining/ [Accessed 05 March 2024].

The Hindu, (2023). Karnataka firm Squadrone flies country’s first autonomous drone in underground mines. [Online] Available at: https://www.thehindu.com/news/national/karnataka/karnataka-firm-squadrone-flies-countrys-first-autonomous-drone-in-underground-mines/article66408676.ece
[Accessed 07 March 2024].

  • نوآوری‌های مهم فناوری معدن در سال ۲۰۲۳
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا