فناوری و کسب‌وکار

کاربردهای هوش مصنوعی در فین‌تک و کسب و کار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بخش های مختلف از حوزه امنیت سایبری گرفته تا ارائه مشاوره در امور مالی به قدری افزایش یافته که آمارهای موجود حاکی از سرمایه گذاری های بزرگ در زمینه توسعه این فناوری است.

 ظهور فناوی «های – تِک»در عصر مدرن، نه تنها بسیاری از صنایع، بلکه زندگی شخصی انسان ها را نیز متحول ساخته و در بسیاری از موارد حتی سبک زندگی ما را نیز تغییر داده است.

هوش مصنوعی (AI) را می توان نشانه بلوغ و نتیجه سال ها تلاش جمعه صنعتی جهان برای به خدمت گرفتن فناوری در زندگی انسان مدرن دانست. از هوش مصنوعی در اکثر فناوری های های تک استفاده می شود، از اپلیکیشن ها و سیستم های کنترل ماشین آلات صنعتی گرفته تا امور نظامی، پهپادها و حتی شبکه اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و گوگل.

اما جالب است بدانیم که هوش مصنوعی، عنصر و فاکتور اصلی در فناوری های نوین مالی (Fintech) به حساب آمده و این امکان را برای شما فراهم می سازد تا بتونید بسیاری از سرویس های مالی که پیشتر باید برای استفاده از آنها هزینه های بعضا گزاف پرداخت می نمودید را به صورت رایگان و یا پرداخت هزینه ای بسیار کم به خدمت بگیرید. در ادامه، به چند کاربرد مهم استفاده از هوش مصنوعی در فینتک خواهیم پرداخت.

مشاوره شخصی در حوزه فینتک

در گذشته، حتما باید برای انجام امور مالی اقدام به استخدام یک حسابدار یا تحلیلگر بازار می گردید که این کار اگرچه برای شرکت های بزرگ با توانایی مالی بالا کار مثبت و مقرون به صرفه ای به حساب می آمد، اما برای سرمایه گذاران خُرد یا خانگی امکان استفاده از چنین مشاورانی وجود نداشت. اما امروز بسیاری از نرم افزارها و اپلیکیشن های تحلیل بازار از سوی شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات جهان به بازار عرضه شده اند که می توانند تا حد زیادی، جای خالی مشاور یا دستیار مالی را برای شما پر کنند.

به عنوان مثال وب سایت های بزرگی چون Trading View و یا اپلیکیشن هایی چون «بیت کُد» از همین فناوری برای محاسبه روند و پیش بینی بازار و همچنین ارائه پیشنهادات سرمایه گذاری برای شما استفاده می کنند که اگرچه از پس تحلیل های فاندامنتال بر نمی آیند، اما برای تحلیل تکنیکال بازار می توان تا حد زیادی روی آنها حساب کرد. همچنین اپلیکیشن هایی در زمینه های مشابه، از مدیریت سرمایه و حقوق ماهانه گرفته تا هزینه های منزل، تعمیرات اتومبیل و … با استفاده از الگوریتم های محاسباتی هوشمند، اقدام به ارائه مشاوره مالی رایگان به شما می کنند که می توانند تا حدی زیادی مفید واقع شوند.

ارائه خدمات هوشمندتر به مشتریان

مشتری محور شدن صنایع و بخش های خدماتی، از جمله فرآیندهای جهانی شدن اقتصاد است که دستکم از سال ۲۰۰۰ به این سو، حتی در کشورهای رو به توسعه نیز تا حد نسبتا قابل قبولی پیشرفت داشته داشته است.

با اینحال، ورود هوش مصنوعی به این بخش می تواند منجر به ارائه خدمات هوشمندتر و دقیق در راستای جلب بیشتر رضایت مشتری در اختیار صاحبان مشاغل قرار دهد. سامانه های مبتنی بر هوش مصنوعی بر خلاف بسیاری از سیستم های انسان محور، امکان ارائه خدمات شبانه روزی آن هم با صرف هزینه ای بسیار کم را برای شما فراهم می کند؛ از سامانه های تلفن های هوشمند گویا در مراکز خدمات مشتری شرکت ها گرفته تا بسیاری از اپلیکیشن های نوبت دهی و … که همگی بر اساس فناوری هوش مصنوعی کار می کنند.

تشخیص خطرهای کلاهبرداری

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی بخش بازار سرمایه، امکان کلاهبرداری است که هر روز نیز شکل و نوعی جدید تر و پیچیده تر به خود گرفته و کلاهبرداران از این طریق تلاش میکنند تا اقدام به سرقت سرمایه شما نمایند.

اما نگران نباشید؛ هوش مصنوعی نیز به همان اندازه که کلاهبرداران هوشمند تر می شوند، توسعه یافته و ابزارهای بیشتری برای شناسایی و مقابله آنها را در اختیار شما قرار می دهد.

این فناوری با استفاده از داده های بزرگ و تحلیل آنها در چارچوب الگوریتم های پیشرفته خود، امکان تشخیص وب سایت ها و ابزارهای فیشینگ را داشته و در خصوص آنها به شما هشدار می دهند.

به عنوان مثال، حتما تاکنون با وب سایت های تبلیغاتی روبرو شده اید که آنتی ویروس نصب شده بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه شما، نسبت به ورود به این وب سایت ها هشدار داده و سریعا این آدرس ها را مسدود می کنند. این فرآیند به لطف هوش مصنوعی انجام گرفته و موارد دیگری همچون سیستم های شناسایی اثر انگشت و چهره نیز دقیقا بر همین اساس ساخته شده و فعالیت می نمایند.

کاهش ضریب خطای انسانی در مدیرت اداری – مالی

حتما در گذشته به مواردی برخورد نموده یا شنیده اید که فلان شرکت به دلیل خطای محاسباتی در بخش امور مالی خود، ضرر مالی بزرگی را متحمل شده و یا پول سنگینی به اشتباه وارد حساب فردی دیگر شده است.

موارد این چنینی طی سال های اخیر به لطف هوش مصنوعی کمتر رخ داده و استفاده از اتوماسیون های اداری، رمزنگاری فرآیندها (مانند صدور کد رهگیری یا رمزهای پویا برای تراکنش های بانکی) منجر به کاهش چشمگیر خطای انسانی می شوند.

به عنوان مثال، نامه ای که ممکن بود به دلیل سهل انگاری یک کارمند گم شده و پرونده کاری شما را برای ماه ها دچار اختلال کند، اکنون به کمک این فناوری دیگر مفقود نشده و پیش از صدور، اطلاعات آن در سرورهای مرکزی آن اداره یا سازمان به ثبت رسیده و حتی با استفاده از نمودارهای درختی، می توان متوجه شد که این نامه اکنون در دست کدام بخش یا کارشناس قرار دارد تا بتوان به راحتی روند کار آن را پیگیری نمود.

سرمایه گذاری های عظیم در حوزه هوش مصنوعی

حال که با فرآیند کلی نحوه کمک رسانی هوش مصنوعی به زندگی انسان مدرن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم طی سال های اخیر، سرمایه گذاری های سنگینی در مقیاس جهانی برای توسعه و به کارگیری هرچه بیشتر این فناوری مفید انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد.

بر همین اساس، شرکت هایی که نرم افزارهای تخصصی امنیت سایبری و یا تحلیل هوشمند بازار را به مشتریان خود عرضه می کنند نیز طی سال های اخیر تا حد چشمگیری رشد کرده اند که دلیل آن، افزایش تقاضا و بازار این خدمات در میان مشتریان است.

جهش در سرمایه گذاری های جهانی برای توسعه هوش مصنوعی| آشنایی با کاربردهای «AI»

موسسه تحقیقاتی Allied Market Research با انتشار گزارشی پیش بینی کرده که سهم هوش مصنوعی از بازار فناوری های مالی تا سال ۲۰۳۱ به رقمی بالغ بر ۶۱.۳ میلیلارد دلار افزایش خواهد یافت.

در گزارشی مشابه، شرکت CAGR اعلام کرد که هوش مصنوعی به تنهایی بیش از ۲۲ درصد سرمایه گذاری های منطقه آمریکای شمالی در زمینه فناوری های مالی را به خود تخصیص خواهد داد.

برای اثبات این مدعا بهتر است سری به شرکت های بزرگی چون بلک بری، اریکسون و نوکیا بزنیم که علیرغم سهم بزرگ خود از بازار تلفن های همراه در سال های گذشته، امروزه به صورت تخصصی بر حوزه هوش مصنوعی و تولید نرم افزارهای وابسته به آن متمرکز شده اند.

کافی است نگاهی به بازار پر سود تولید و فروش تلفن های همراه در جهان بیندازیم تا متوجه اهمیت سرمایه گذاری در زمینه صنعتی به نام هوش مصنوعی شویم که سود آن به قدری است که شرکت های نامبرده را از بازار تلفن های همراه منفک کرده و به این سو سوق داده است!

منبع: بازار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا