فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی موجب حذف حداقل ۳۰۰ میلیون فرصت شغلی در جهان خواهد شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شرکت OpenAI با انتشار مقاله‌ای طی هفته گذشته موجب نگرانی بسیاری از کارگران شد. این مقاله پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی حداقل ۸۰ درصد مشاغل و فرصت شغلی آمریکایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این رقم بسیار چشمگیر بوده و در نتیجه فناوری هوش مصنوعی بر زندگی تعداد زیادی از مردم تاثیرگذار خواهد بود.

تنها پس از گذشت ۵ روز، موسسه گلدمن ساکس نیز از این روند پیروی کرده و با انتشار گزارشی مشابه، شوک دیگری را به نیروی کار وارد کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها هوش مصنوعی مولد موجب بروز اختلالات بزرگ در بازار کار خواهد شد. این گزارش ادعا می‌کند که بیش از ۳۰۰ میلیون شغل در سراسر جهان، ماهیت خودکار پیدا خواهند کرد.

به گفته موسسه گلدمن ساکس، هوش مصنوعی ۷ درصد از مشاغل و فرصت شغلی در ایالات‌متحده را تصرف خواهد کرد. بر اساس اعلام این موسسه چنان‌چه هوش مصنوعی قادر به تحقق بخشیدن به قابلیت‌های موجود باشد؛ در این‌صورت سناریوهای فوق کاملا محتمل به‌نظر می‌رسند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

سرعت تکامل ChatGPT تا حدی بالا بوده که مورد توجه سایر ابزارهای هوش مصنوعی نیز قرار گرفته است. این موضوع برای کارگران فیزیکی حقیقتا خطرناک است.

گزارش جدید خاطرنشان می‌کند که فناوری‌های هوش مصنوعی مولد نظیر ChatGPT و DALL-E اساسا دارای ۳ ویژگی شاخص شامل هوش مصنوعی عمومی (General AI)، قابلیت تولید اطلاعات جدید و مشابه با انسان و ارائه یک رابط مصرفی با قابلیت فهم زبان طبیعی، تصاویر، صدا و ویدیو و پاسخگویی به آنها هستند.

هوش مصنوعی موجب حذف حداقل 300 میلیون فرصت شغلی در جهان خواهد شد

بعلاوه بسیاری از شرکت‌های بزرگ نه تنها در گزارش‌های درآمد سازمانی خود بیش از گذشته به مقوله هوش مصنوعی مولد اشاره می‌کنند؛ بلکه تمرکز بر فناوری‌های هوش مصنوعی را نیز افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش حدودا دو سوم مشاغل در ایالات‌متحده تحت تاثیر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. همچنین ۲۵ الی ۵۰ درصد از این مشاغل شاهد حذف نیروی کار خواهند بود.

گزارش اخیر پیش‌بینی‌ می‌کند که حداقل ۵۰ درصد از مشاغل مهم، سنگین و پیچیده احتمالا با هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد. همچنین هوش مصنوعی به احتمال فراوان به کمک ۱۰ تا ۴۹ درصد مشاغل خواهد آمد. ۰ تا ۹ درصد باقی مانده از مشاغل نیز احتمالا به میزان کمتری تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

با توجه به برآوردهای موسسه گلدمن ساکس، تقریبا ۷ درصد از مشاغل در ایالات‌متحده با هوش مصنوعی قابل جایگزینی هستند. همچنین AI در ۶۳ درصد از مشاغل دارای نقش کمکی بوده و تنها ۳۰ درصد از فرصت شغلی، تحت تاثیر فناوری‌های هوش مصنوعی قرار نخواهند گرفت.

گلدمن ساکس به پژوهشی اشاره کرده که نشان می‌دهد ۶۰ درصد از نیروی کار امروزی در مشاغلی استخدام می‌شوند که در سال ۱۹۴۰ وجود نداشته‌اند. این موضوع بدان معناست که بیش از ۸۵ درصد مشاغل طی مدت ۸۰ سال گذشته توسط فناوری‌های جدید ایجاد شده‌اند. این موسسه پیش‌بینی‌ می‌کند که از هر ۴ شغل در ایالات‌متحده و اروپا ۱ مورد با استفاده از هوش مصنوعی، ماهیت خودکار پیدا خواهد کرد.

منبع: آی‌تی‌رسان

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا