رسانه دیجیتال

چگونه محتوای وبلاگ خوبی برای سایت خود ایجاد کنیم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر با فضای دیجیتال و کسب و کار اینترنتی سر و کار داشته باشید، به احتمال زیاد از اهمیت و قدرت وبلاگ‌نویسی و داشتن یک محتوای خوب در فضای دیجیتال و همینطور میزان تاثیر آن در موفقیت کسب و کار خود نکاتی شنیده‌اید و می‌دانید که می‌تواند تا چه حد اثربخش باشد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از  تبریز بیدار ، بهتر است اینگونه بگوییم: داشتن یک وبلاگ و محتوای خوب اقدامی ضروری و اثر بخش برای شما است. شما می‌توانید محتوا و بخش وبلاگ نداشته باشید و بدون آن در موتورهای جستجو سئو خوبی را ایجاد کنید، اما از لحاظ تبلیغات و افزایش میزان بازدید خود ضرر کرده و عملا پل ارتباطی میان خود و مشتریان خود را از دست داده‌اید.

با داشتن یک محتوا و وبلاگ قوی، می‌توانید سئو سایت خود را افزایش داده و همچنین برای مخاطبین خود صفحاتی جذاب ایجاد کرده تا مخاطبان بیشتری به سایت‌ شما ورود پیدا کرده و مدت زمان طولانی‌تری در سایتتان حضور داشته باشند. البته از این نکته غافل نشوید که فقط نوشتن مقالات مهم نبوده و می‌بایست به تعداد کلمات مناسب برای مقالات سایت خود نیز اهمیت داده و به نوع نگارش متون نیز دقت کنیم.

اما چرا خیلی از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با نوشتن محتوا و وبلاگ به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند از آن به خوبی بهره ببرند؟ جواب این سوال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ما در ادامه به روش‌‎های مختلف وبلاگ‌نویسی و اینکه چگونه یک مطلب خوب برای سایت خود بنویسیم خواهیم پرداخت.

وبلاگ چیست

وبلاگ در لغت به معنای ورود به وب می‌باشد. وبلاگ‌ها از دهه ۹۰ میلادی توانسته‌اند به عنوان یک فرآیند آنلاین پل ارتباطی را تشکیل داده تا افراد بتوانند از طریق آن افکار و تجربیات شخصی خود را در میان گذاشته و همچنین زندگی شخصی خود را در قالب یک وبلاگ و نوشته در اینترنت انتشار داده و با کاربران به اشتراک بگذارند تا کاربران با مطالعه آن بتوانند از تجربیات و یا نظرات دیگران استفاده نمایند.

البته در نظر داشته باشید که استفاده از وبلاگ در این روزها با زمان قدیم بسیار تغییر کرده است، در زمان قدیم وبلاگ‌ها بیشتر جنبه شخصی داشته و کمتر کسی از آن برای فروش و افزایش رونق کسب و کار شما استفاده می‌کرد، اما  امروزه بیشتر جنبه تبلیغاتی و فروش پیدا کرده است.

از کجا باید نوشتن یک مقاله را آغاز کرد؟

برای شروع هر کسب و کاری، می‌بایست مخاطب خود را شناسایی کرد، با شناسایی مخاطب خود می‌توانید آن‌ها را به خوبی درک کرده و بدانید چه مطلبی را قرار است به مخاطب خود ارائه دهید. پس بهتر است در مرحله اول پرسونای مخاطب خود را به خوبی پیدا کنید. پرسونا به معنی این است که اطلاعاتی نظیر علایق، طرز تفکر، سطح تحصیلات، الگوهای رفتاری مخاطب و … خود را به خوبی بشناسیم. پرسونا کمک خوبی برای نوشتن مقاله به ما می‌کند.

پس از شناخت پرسونا، نیاز است تا یک دامنه وبلاگ را برای خود ایجاد کنیم. یک دامنه وبلاگ مثل خانه شما می‌ماند، شما جایی در اینترنت نیاز دارید که بتوانید مطالب خود را در آنحا باز نشر کنید و مخاطبین شما از آنجا بتوانند دسترسی به اطلاعات و محتویات شما داشته باشند. طراحی وب سایت و داشتن یک دامنه خوب کمک شایانی به افزایش بازدیدهای شما می‌کند، پس بهتر است از دامنه و هاست‌های معتبر استفاده کرده و افزایش سئو و طراحی سایت خود را به متخصصان و افراد با تجربه بسپارید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در زمینه وبلاگ‌نویسی و طراحی سایت رعایت کرد، استفاده درست از یک تم به همراه لوگوی مناسب است. هنگامی که شما مطلبی را نوشته، و می‌خواهید آن را نشر دهید، کاربران باید بدانند منبع و نویسنده آن مطلب چه شخص و یا اشخاصی بوده است.

 شما با استفاده از تم و لوگوی مناسب به کار خود ماهیت بخشیده و بعد از انتخاب یک دامنه و هاست خوب، لوگوی مناسب مهم‌ترین قدم بعدی می‌باشد.

لوگو و تم شما کاملا به سلیقه شما بر می‌گردد اما پیشنهاد ما به شما این است که انتخاب این لوگو متناسب با نوع و فیلد کاری شما باشد. به عنوان مثال: اگر شما با شیرینی‌جات و مواد غذایی در ارتباط هستید پس بهتر است از تم و لوگوی مناسب با مواد غذایی بهره ببرید.

پس از گذراندن مراحل فوق، حال می‌بایست موضوع محتوای خود را مشخص کنید. برای نوشتن یک مطلب سخت گیر نباشید، بهتر است شروع کنید به نوشتن، فقط به این نکته دقت کنید که مطالب نوشته شده با کار شما مرتبط بوده و یا بتوانید ارتبط میان آن را تعیین کنید. دنباله مثال قبل اگر فیلد کاری شما در راستای مواد غذایی بوده، پس می‌بایستی مطالب شما مرتبط با مواد غذایی بوده و در همین راستا مطالب را نشر دهید.

به دنبال مرحله چهارم، شما می‌توانید موضوعات مختلفی که با فیلد کاری شما مرتبط است را لیست کرده و برای آن موضوعات نیز محتوا تولید کنید. این نوع نوشتن باعث می‌شود تا به نوشته‌های شما نظم داده شود و دسته بندی‌های کوچک و بزرگ شما مشخص باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید فیلد کلی را مواد غذایی در نظر گرفته و موضوعات زیرشاخه آن را از نگهداری نان محتوا تولید کرده تا تولید سوسیس و کالباس و … اینگونه تمرکز شما برروی موضوعات مختلف بیشتر خواهد بود.

به مقدمه خود توجه کنید، یک مقدمه خوب می‌تواند خواننده را میخکوب کرده و یک مقدمه ضعیف، باعث می‌شود تا مخاطب صفحه را بسته و دیگر ادامه مطلب را نخواند. پس بهتر است تا قبل از اینکه کاربر از خواندن مقاله شما پشیمان شود با چندجمله جذاب مخاطب را جذب کرده و آن را تشویق به ادامه خواندن متن کنید و پس از آن هدف خود را در متن بیان کنید تا مخاطب بداند قرار است بعد از خواندن این مطلب، چه چیزی را یاد بگیرد.

به ویرایش متن خود دقت کنید، مطلب را به شکلی مرتب و سازماندهی کنید که مخاطب از خواندن آن خسته نشود. فاصله گذاشتن بین جملات و ایجاد خط‌های سفید در میان جملات و متون باعث می‌شود تا چشم مخاطب از خواندن مطلب خسته نشود، همچنین مطالب با ویرایش درست باعث می‌شود مخاطب، از حجم زیاد متن وحشت زده نشود.

حال نوبت به نوشتن است، در این مرحله نوشتن را آغاز کنید. البته از مراحل قبلی استفاده کنید و متون خود را به نحوه صحیح بنویسید. حتما از تحقیق و مطالعه کردن در مطالب خود غافل نشوید. مسلما یک نویسنده خوب، می‌بایستی خواننده خوبی بوده و مطالعات زیادی داشته باشد. هرچقدر کتاب‌های بیشتری خوانده باشید و در گوگل در مورد مطالب مورد نظر خود، جستجوهای بیشتری کرده باشید، نوشته‌های شما قوی‌تر بوده و می‌تواند از جذابیت بالاتری برخوردار باشد تا کاربران را میخکوب کند.

در این بین نباید در استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل ترند غافل شوید. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی پرکاربرد را شناخته و بدانید چه کلماتی در میان کاربران بیشتر جستجو شده است، تا با استفاده از آن کلمات در نوشته‌های خود، باعث شوید سئو سایت شما افزایش یافته و بهبود یابد.

بعد از نوشتن مطالب و قبل از اینکه آن را نشر دهید، حتما چندین بار مطالب نوشته شده خود را مطالعه کنید، مطالعه‌کردن و بررسی مجدد مطالب این امکان را به شما می‌دهد تا اگر نوشته‌های شما دچار غلط‌های گرامری و املایی باشد آن را تصحیح کنید. همچنین به فاصله میان کلمات و میان جملات حتما دقت کنید.

استفاده از عکس و تصاویر مرتبط در متن‌ها و نوشته‌های شما، باعث می‌شود تا صفحه شما جذاب‌تر شود. البته به نوع عکس و کیفیت آن دقت داشته باشید و استفاده از آن را دست کم نگیرید.

استفاده مناسب از کلمات کلیدی باعث می‌شود تا سئو سایت یا وبلاگ شما بهبود پیدا کند. البته استفاده از تگ و یا برچسب نیز بسیار کاربردی است،  به این صورت که مطالب خود را در تگ مورد نظر و مرتبط نشر دهید. همچنین از چند تگ استفاده کنید تا مطلب شما را به طور کامل پوشش بدهد.

نتیجه

در آخر نیز این نکته را در نظر بگیرید که توضیحات متن شما (هنگام جستجو) می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مطالعه مطلب شما داشته باشد. اگر انتخاب موضوع، نوع نگارش، و تیترهایی که استفاده می‌کنید خلاصه بوده اما در عین حال گیرا باشد، و همچنین موضوع و سر تیتر استفاده شده از جذابیت بالایی برخوردار باشد، می‌تواند مخاطب و کاربران را جذب کرده و تا انتهای مطلب با شما همراه کند.

 همچنین پیشنهاد می‌شود مخاطب را با متون درگیر کرده و نظرات آنان را بپرسید. قطعا میزان مشارکت مردم و گرفتن فیدبک از آنان می‌تواند باعث بهبود سئو سایت شما شود.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا