سلامت و پزشکی هوشمند

چالش‌های موجود در نسخه‌نویسی الکترونیکی در تهران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سرپرست اداره کل بیمه سلامت استان تهران ضمن تشریح فرایند و چالش‌های موجود در نسخه‌نویسی الکترونیکی در تهران، درباره نقش امضای دیجیتال پزشکان در حفاظت اطلاعات بیماران توضیح داد.

دکتر علیرضا نمازی بزرگ‌ترین چالش بیمه سلامت را بویژه در پایتخت اینگونه توضیح داد: تهران به‌عنوان یک استان ارجاعی شناخته می‌شود که پزشکان و مراکز ارائه خدمات متعددی را در کنار سه دانشگاه علوم پزشکی دارد و همین سبب می‌شود اندکی پیچیدگی‌ها وجود داشته باشد که با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه تهران که در نسخه‌نویسی الکترونیکی، پایین‌ترین آمار را داشت به پوشش ۹۸ درصدی رسید.

البته هنوز هم درحال رصد هستیم تا این درصد بهبود یابد. درحال حاضر یکی دیگر از مشکلاتی که لازم است برطرف شود موضوع بیمه‌های تکمیلی هستند که هنوز هم برای مستندات خود به نسخه کاغذی تأکید دارند که باید این معضل هم برطرف شود و بیمه‌های تکمیلی اطلاعات مورد نیاز خود را به شکل دیجیتال بردارند.

او تأکید کرد: ما الان در بیمارستان‌ها هم نسخه‌نویسی کاغذی نداریم مگر اینکه شرایط خیلی خاصی مانند قطعی اینترنت و… رخ دهد که البته این شرایط هم نسخه‌نویسی نیمه الکترونیکی محسوب می‌شود، زیرا داروخانه ملزم به ورود کدها به سامانه دارویی است. الان هم به شکل موردی ممکن است نسخه‌ کاغذی در شرایط خاص نوشته شود اما بیمار ضرر می‌کند؛ چون اگر نسخه الکترونیکی نوشته نشود آن وقت ممکن است مجبور باشد اقلام دارویی را آزاد تهیه کند.

او درخصوص امنیت سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی، گفت: اکنون یکی از دغدغه‌های سازمان نظام پزشکی هم این است که می‌گویند شاید کسی مُهر نظام پزشکی آنها را از سامانه هک کند و نسخه بنویسد، اما یا باید هیچ کاری را انجام ندهیم یا اینکه بدانیم در پروسه انجام یک کار، ایرادات پروژه کاملاً مشخص می‌شود و می‌توان درصدد رفع آنها برآمد. نفس کار نسخه‌نویسی الکترونیکی بسیار خوب بود و باید انجام می‌شد. باید اصل کار و نکته مثبت آن را درنظر گرفت و از حواشی دوری کرد. ممکن است حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها هم دچار حمله سایبری و هک شوند اما این نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که به سراغ نسخه‌نویسی الکترونیکی نرویم.

نمازی درخصوص پزشکانی که در استان تهران طرف قرارداد بیمه سلامت نیستند، اظهار کرد: درحال حاضر برخی پزشکان و بیمارستان‌های خصوصی مقاومت‌هایی دارند اما ما هم در تلاش هستیم که نشان دهیم پرداخت‌های الکترونیکی به‌روزی داریم تا این گروه از تعویق پرداختی‌ها نگرانی نداشته باشند. یکی از معضلات بیمه‌ها همواره تأخیر در پرداختی‌ها بود اما خوشبختانه در بیمه سلامت دیگر تعویقی در پرداخت‌ها نداریم. مثلاً مطالبات مرداد ماه داروخانه‌های تهران پرداخت شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در تهران حدود ۱۴۰۰ پزشک طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند، تصریح کرد: آمار دقیق و رسمی از پزشکان مطب‌دار در استان تهران وجود ندارد ولی بر اساس آمار غیررسمی بیش از ۱۳هزار مطب تخمین زده می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا