کشاورزی هوشمند

توسعه کشاورزی هوشمند با کمک حوزه فناوری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که با کمک فناوری به مدیریت زمین‌های زراعی با هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک اطلاق می‌شود.

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از آینده دنیا، از بروز بحران‌هایی مانند افزایش جمعیت و کمبود غذا خبر می‌دهد؛ پایداری و هوشمندی کشاورزی یه ضرورت ملی و فراملی محسوب می‌شود.

کشاورزی پایدار و توسعه یافته تضمین‌کننده تامین امنیت غذایی و خوداتکایی کشور در سال‌های آینده برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های ضروری و حیاتی مردم است.

صنعتی راهبردی و کهن که بشر تا به امروز با کمک آن توانسته بخش بزرگی از نیاز‌های غذایی خود را از طبیعت و دل زمین تامین کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

اما با توجه به کمبود منابع طبیعی و غذایی ضروری است که این صنعت اثرگذار در زندگی مردم؛ به سمت هوشمند شدن و استفاده از فناوری و نوآوری حرکت کند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این زمینه و بر اساس ماموریتی که در زمینه توسعه استفاده از فناوری‌های زیستی در صنایع مختلف دارد، تلاش کرده تا با رسوخ فناوری‌های زیستی به صنعت کشاورزی، زمینه بازدهی بیشتر محصولات را فراهم کند و در افزایش سودآوری و پایداری در کشاورزی، ارتقای اعتبار محصولات میان مصرف کنندگان و کاهش هزینه‌ها نقش آفرینی داشته باشد.

حمایت از «بسته طرح‌های مشترک حوزه کشاورزی هوشمند» هم همین هدف را دنبال می‌کند.

این ستاد در همکاری با ستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از ۶ طرح در عرصه‌های «تشخیص هوشمند عوامل خسارت‌زای کشاورزی»، «تهیه بن‌سازه مدیریت آفات»، «سیستم‌های کنترل هوشمند گلخانه‌ای»، «تولید پهپاد‌های گرده افشان»، «پایش تصویری مزارع» و «طرح الگویی سامانه‌ی پشتیبانی تصمیم‌گیری»، حمایت می‌کنند.

محتوی بیشتر از کشاورزی هوشمند:

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها از آینده دنیا، از بروز بحران‌هایی مانند افزایش جمعیت و کمبود غذا خبر می‌دهد، پایداری و هوشمندی کشاورزی یه ضرورت ملی و فراملی محسوب می‌شود.

در واقع کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است که به مدیریت زمین‌های زراعی با هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و رباتیک اطلاق می‌شود.

هدف استفاده از هوشمندسازی در کشاورزی بهبود بخشیدن به کمیت و کیفیت محصولات و کاهش نیروی انسانی مورد نیاز در طی فرایند تولید است.

بنا بر اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این مدل از کشت، داشت و برداشت می‌تواند تا حدودی خیال کشور‌ها برای تامین نیاز‌های غذایی و پیشگیری از مخاطرات آینده بشری برای دسترسی به منابع و محصولات غذایی سالم را فراهم می‌کند.

به همین دلیل باید در اجرای برنامه‌هایی که می‌تواند به توسعه کشاورزی در کشور کمک کنند باید با سرعت، جدیت و هم‌افزایی بیشتری عمل کرد.

منبع: برنا

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا