تحول دیجیتال در صنعت و معدنهوش مصنوعی

هوش مصنوعی صنعت نفت و گاز را بهبود می‌بخشد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

به نقل از «مجله بین‌المللی شیمی صنعتی» که از گروه مجلات اشپرینگر است، درآمد فروش نفت و گاز با کمک فناوری‌ هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ به ۲.۸۵ میلیارد دلار خواهد رسید؛ و این یعنی صنعت نفت و گاز به کمک هوش مصنوعی رشدی برابر با ۱۲.۶۶ درصد خواهد داشت.

در سال‌های گذشته پیشه‌های مختلفی فناوری هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند، که از میان آن‌ها بخش استخراج و فروش نفت و گاز بهره‌ای فراوان از این تکنولوژی برده‌ است. البته این کاملا قابل درک است که دانش آدمی در عصر حاضر با سرعت فراوان رشد کند و هوش مصنوعی هم از این روند جدا نیست.

به همین دلیل نیز ما این پیشرفت سریع را در کمک‌های هوش مصنوعی به صنعت نفت و گاز نیز می‌بینیم. با کمک‌های فراوان هوش مصنوعی اثرات مخرب استخراج نفت و گاز در محیط زیست شدیدا کاهش یافته است و ما شاهد هر چه بیشتر سبز شدن پیشه‌های مختلف به دست هوش مصنوعی هستیم.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

برای سال‌های زیادی کاهش اثرات مخرب استخراج سوخت‌های فسیلی در اولویت فعالان محیط‌ زیست بود، ولی این هدف به نتیجه نرسید تا آن‌که هوش مصنوعی به کمک آن شتافت. هوش مصنوعی با محاسبه درست و دقیق مکان چاه‌های استخراج از خرابی‌های بیشتر جلوگیری کرده و استخراج بیش از اندازه و خالی شدن ناگهانی منابع زیرزمینی را متوقف کرده است.

بسیاری از شرکت‌های نفتی از تکنولوژی هوش مصنوعی به عنوان راهی برای کاهش خرابی‌های زیست‌محیطی و همچنین رسیدن به اهداف سودآور خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در حوزه‌های گسترده‌ای مانند طراحی استراتژی، مدیریت عملیات، بهبود کار نیروی انسانی، مدیریت زمان و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها در روند تولید و پالایش مواد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

کمک هوش مصنوعی به تولیدکنندگان

همچنین این فناوری‌های هوشمند به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا با تصمیمات بهتر و آگاهی بیشتر به توسعه میدان‌های نفتی بپردازند. تکنولوژی هوش مصنوعی مدام داده‌های جدیدتر و بهتری در اختیار مدیران این صنعت می‌گذارد و منابع اطلاعاتی آن‌ها را با حسگرهای مختلف گسترده‌تر می‌کند.

به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین‌های هوشمند، توسعه میدان‌های نفتی به سطح فراپیشرفته‌ای رسیده است. این سطح به کمک الگوهای شبیه‌سازی پیشرفته و محاسبات آن‌ها بر پایه فیزیک پشتیبانی به دست آمده.

از کمک‌های دیگر هوش مصنوعی به این صنعت کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری است؛ چرا که هر ساله هزینه‌های فراوانی برای تعمیر پوسیدگی و فرسودگی تجهیزات این صنعت خرج می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده، این مبلغ تا قبل از ورود هوش مصنوعی به صنعت نفت و گاز، بیشتر از ۱,۳ میلیارد دلار بوده که با محاسبات و کمک‌های این فناوری تا حدود چهل درصد کاهش داشته است.

چرا که هوش مصنوعی به کمک چشم‌های الکترونیکی و برنامه‌های جستجوی اشیا، نشانه‌های مختلف از خرابی و خوردگی را پیدا می‌کند و خیلی زودتر خراب شدن تجهیزات را پیش‌بینی می‌کند. به همین خاطر قبل از هرگونه خرابی و خسارت به اپراتورها اخطار داده می‌شود. از طرفی با تحلیل داده‌های به دست‌آمده، یک برنامه درست برای تعمیر تجهیزات طراحی می‌کند و همین برنامه‌ریزی هزینه‌های بسیاری را کاهش می‌دهد.

منبع: هوشینو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا