مقالههوش مصنوعی

هوش مصنوعی هیچگاه شبیه به انسان فکر نمی کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

زمان آن رسیده است که بپذیریم هوش مصنوعی هرگز مانند یک انسان فکر نمی کند. در واقع وقتی هوش مصنوعی آنچه را که ما انتظار داریم انجام نمی دهد، ناامید می شویم ولی این موضوع به دلیل تفاوت ساختاری الگوی فکری هوش مصنوعی است.

مطالعات جدید محققان نشان می دهد که عملکرد این ابزارهای هوش مصنوعی بیش از حد بزرگنمایی شده است. از زمان شروع همه ‌گیری کرونا، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی صدها ابزار یادگیری ماشینی را برای کمک به تشخیص کووید ۱‍۰ به کار گرفته ‌اند اما در بسیاری از این مطالعات برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی، به جای کشف ارتباطات بین موارد، الگوریتم‌ ها و مفروضات نادرستی از جمله پیش ‌بینی موارد کرونا ارائه کردند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

این بدان معنا نیست که هوش ماشین بی فایده است. بلکه ما باید بپذیریم که زمان آن فرا رسیده است تا  نقاط قوت و محدودیت ‌های هوش مصنوعی را بهتر درک کرده و مانند آنچه در مورد حیوانات انجام داده‌ایم، از این الگوی تفکر متفاوت استقبال کنیم.

برای یک انسان، بدیهی است که اطلاعات متنی موجود در یک مرکز بهداشتی، پیش بینی کننده خوبی برای بیماری های عفونی نیست. اما برای یک الگوریتم هوش مصنوعی، این داده ها مطلقا واضح نیست. هوش مصنوعی ممکن است بتواند از ورودی های اطلاعاتی برای پیش بینی استفاده کند، اما از ماهیت آنچه انجام می دهد آگاه نیست.

در واقع هوش مصنوعی هیچگاه مفاهیم یا زمینه اصلی موضوع را نمی ‌فهمد و به همین دلیل به راحتی توسط داده‌ های مغرضانه یا برچسب‌ گذاری ‌شده ‌ای که هیچ انسانی را فریب نمی دهد، دچار اشتباه خواهد شد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ژانل شین، متخصص حوزه یادگیری ماشینی، در کتاب هوش مصنوعی خود توضیح می‌ دهد:اشتباهاتی که ماشین‌ ها انجام می‌دهند برای ما مسخره به نظر می ‌رسد، زیرا آنها دنیا را مانند ما درک نمی ‌کنند.
برخلاف هوش مصنوعی، هوش انسانی بسیار قابل تعمیم و تطبیق پذیر است. ما متفکرانی انعطاف پذیر هستیم که مفاهیم را به طور گسترده درک کرده و می توانیم نتایج یا موقعیت های غیرمنتظره را زمینه سازی کنیم. 

در این میان نکته جالب این است که جستجوی تصویر گوگل برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ عمدتاً تصاویری از مغز انسان را نشان می دهد. ما از هوش خود ، چه در گفتگوهای معمولی، چه در فیلم های علمی تخیلی، چه در عناوین خبری به عنوان الگو استفاده می کنیم. رویکرد فوق تا حدی به این دلیل است که پیشگامان هوش مصنوعی در ابتدا به دنبال درک و بازآفرینی هوش انسانی بودند و باید پذیرفت که تا کنون موفق به این کار نشده اند.

شکست در شبیه سازی هوش مصنوعی و هوش انسانی به این معنی نیست که فناوری هوش مصنوعی، هوشمند نبوده یا هوشمندتر نمی شود. با توجه به داده ها، آموزش و شرایط مناسب، ماشین ها در محاسبات، پیش بینی ها و تشخیص الگوها عالی هستند. تلفن همراه شما می تواند معادلات حساب دیفرانسیل و انتگرال را با سرعتی بسیار بیشتر از انسان، حل کرده و حتی دستورات صوتی را تجزیه و تحلیل کند.

” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در فناوری‌های هوشمند

به باور کارشناسان، درک نقاط قوت و محدودیت های هوش مصنوعی برای جلوگیری از انواع اشتباهات مضری که امروزه شاهد آن هستیم، کلیدی است.

این ایده که ما با نوع متفاوتی از هوش سر و کار داریم به ما الهام می‌دهد تا از این فناوری برای حمایت از افراد به جای جایگزین کردن آنها، استفاده کرده و همچنین ما را تشویق می ‌کند تا شیوه‌ های جدیدی را ابداع کرده و به جای بازسازی روش های قدیمی،  راه ‌حل‌ های جدیدی پیدا کنیم.

منبع: سیناپرس

هوش مصنوعی هیچگاه شبیه به انسان فکر نمی کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا