هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کشور با چهار طرح جدید توسعه می‌یابد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از پدید آمدن چهار طرح جدید برای توسعه دادن قلمرو هوش مصنوعی در کشور خبر داد.

شتاب روزافزون رشد هوش مصنوعی در سراسر دنیا و امکانات زیادی که این فناوری پیشرفته در اختیار بشر امروزی قرار می‌دهد، باعث ایجاد انگیزه بسیار در شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگران و دانشمندان عرصه فناوری در کشورهای گوناگون شده است تا هر روز به ظرفیت‌های پیدا و پنهان بیشتری از این فناوری نوظهور دست پیدا کنند. در مقابل مسئولان در مناصب مختلف هم با پی بردن به ضرورت پیشرفت در عرصه هوش مصنوعی و آگاهی از نقشی که این فناوری در توان‌بخشی و بالا بردن سطح کیفی صنایع مختلف و وضع زندگی مردم هر کشور دارد، همواره از طرح‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران و دانشمندان حوزه هوش مصنوعی ارائه می‌کنند با آغوش باز استقبال کرده‌اند و سرمایه‌گذاری در این زمینه و حمایت از طرح‌های پیشرو و راهگشا و کاربردی را برای رسیدن به اهداف کشور در دستور کار قرار داده‌اند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری نیز در راستای همین رویکرد حمایتی، در سالی که گذشت طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را که در زمینه هوش مصنوعی بود و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پژوهشی و فناوری داخلی به این ستاد ارائه شده بود، در کارگروه مربوط به این امر مورد بررسی و ارزیابی قرار داد تا در نهایت پس از تصویب و تأیید آن دسته از طرح‌های فناورانه که مناسب اجرا در سطح کشور تشخیص داده شوند، تسهیلات لازم برای اجرایی و کاربردی کردن آن طرح‌ها با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری در اختیار شرکت‌های برگزیده قرار گیرد.

نتیجه بررسی‌های کارگروه ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، تصویب و تأیید چهار طرح مربوط به هوش مصنوعی در کشور بود که از سوی چهار شرکت مختلف به دست مسئولان این ستاد رسیده بود. این چهار شرکت به ترتیب الفبایی «بادبان»، «بهین‌سازان فرایند امین»، «راهکار پردازش ژرف» و «عصر گویش‌پرداز» نام دارند که طرح‌های مربوط به هر یک از آن‌ها هم‌اکنون در مراحل مختلف فعالیت قرار دارند و امید است که همگی به‌زودی با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله نهایی و بهره‌برداری برسند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بادبان

در طرح، «بادبان»، که در حال حاضر بخش دوم آن مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است و فعالان، مشغول به انجام رساندن کارهای مربوط به بخش نهایی آن هستند، پشتیبانی از ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی مزارع میگو و بازاریابی برای آن مورد نظر است.

بهین‌سازان فرایند امین

طرح «بهین‌سازان فرایند امین»، مربوط به گسترش سامانه فرآیندکاوی برای قوه قضاییه است. در حال حاضر بعد از مرحله پیش‌پرداخت برای پشتیبانی از این طرح حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان سرگرم بررسی وضعیت بخش نخست طرح هستند.

راهکار پردازش ژرف

هدف طرح «راهکار پردازش ژرف» توسعه ابزارها و خدمات حوزه هوش مصنوعی در ایجاد ابزار است. برای دست یافتن به هدف مذکور، پلتفرم دسته‌بندی تصاویر و متون با استفاده از یادگیری ماشینی بدون نیاز به تخصص برای کاربر مبتدی مورد توجه قرار خواهد داشت. بخش نهایی این طرح مورد تأیید کارگروه مربوط به طرح‌های هوش مصنوعی قرار گرفته و تسهیلات نهایی آن به‌زودی پرداخت خواهد شد.

عصر گویش‌پرداز

طرح «عصر گویش‌پرداز» یک پودمان (ماژول) بازشناسی گفتار محاوره‌ای فارسی است که در حال حاضر بخش نخست آن وارد مرحله تأیید کارشناسان شده است. در این طرح، با استفاده از شبکه‌های ژرف برای مدل‌سازی گفتار محاوره‌ای فارسی، می‌توان گفتار محاوره‌ای را به متن تبدیل کرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا