سلامت و پزشکی هوشمندهوش مصنوعی

هوش مصنوعی به سطح نوزادان رسید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان دیپ مایند اخیرا هوش مصنوعی جدیدی به نام PLATO را معرفی کرده‌اند که با الهام از شیوه یادگیری کودکان ساخته شده است و تقریبا می‌تواند مانند نوزادان چند ماهه فکر کند.

سیستم PLATO که نام آن از سرواژه «یادگیری علم فیزیک از طریق انکودینگ خودکار و ردیابی اشیاء» گرفته شده، با مجموعه‌ای از ویدیو‌ها تعلیم داده شده که نماینده همان دانش مبنایی کودکان در چند ماه اول پس از تولد است.

«لوئیس پیلوتو» از آزمایشگاه تحقیقاتی دیپ مایند در انگلیس  می‌گوید: «خوشبختانه روان‌شناسی تکوینی دهه‌ها زمان صرف فهم این موضوع کرده که نوزادان چقدر درباره دنیای فیزیکی می‌دانند و پیش‌نیاز‌ها و مفاهیم مربوط به ادراک فیزیکی را دسته‌بندی کرده است.»

محققان اکنون با توسعه این تلاش‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به مفاهیم فیزیکی را ساخته و متن باز کرده‌اند. پیلوتو می‌گوید: «این مجموعه ویدیو‌های ساختگی از تجربیات تکوینی الهام گرفته تا مفاهیم فیزیکی را در مدل‌های ما ارزیابی کند.» مفاهیم مختلف فیزیکی از طریق ویدیو‌هایی نظیر افتادن توپ روی زمین و ناپدید شدن اشیاء پشت اشیاء دیگر به این مدل ماشینی آموزش داده شد.

در پایان کار، زمانی که ویدیوی سناریو‌های غیرممکن به PLATO نشان داده شد، هوش مصنوعی تعجب کرد، چون می‌دانست که این اتفاق مغایر با قوانین فیزیک است. این سطح از پیشرفت پس از مدت زمان نسبتا کوتاهی از تعلیم و تمرین به دست آمد که در برخی موارد فقط ۲۸ ساعت بود.

محققان همچنین آزمایش‌هایی را خارج از داده‌های تمرینی به PLATO دادند و متوجه شدند که این مدل هوش مصنوعی با همان مفاهیم پایه یاد گرفته چه اتفاقاتی باید رخ بدهد و چه اتفاقاتی نباید بیفتد. با این حال، این هوش مصنوعی هنوز به سطح یک کودک سه ماهه نرسیده است.

علاوه بر این، ویدیو‌هایی که به PLATO نشان داده شده بود، حاوی اطلاعات اضافه‌ای بود تا به این هوش مصنوعی در تشخیص حرکات سه بعدی کمک کند. در نتیجه، به نظر می‌رسد که وجود حداقل مقداری دانش پایه همچنان یک امر ضروری است.

نتایج تحقیقات حاضر در مجله Nature Human Behaviour منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری صداو سیما

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا