فناوری و کسب‌وکار

هوش مصنوعی چه تاثیری بر اشتغال دارد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

علاوه بر آثار منفی هوش مصنوعی بر اشتغال و حقوق کارگران و کارمندان، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی برای توسعه مهارت فرد و ایجاد شغل ارائه کند.

هوش مصنوعی (AI) تأثیرات قابل‌توجهی به بازار کار داشته است، به‌طوری که در سال‌های آینده شاهد تغییرات اجتماعی و اقتصادی بزرگی خواهیم بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل مانند نویسندگان، وکلا، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و حتی کدنویسان و برنامه‌نویسان جای خود را به هوش مصنوعی خواهند داد.

پیشرفت فناوری هوش مصنوعی باعث کاهش تقاضا برای بعضی از مشاغل شده است و باعث افزایش بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی برای بسیاری از کارمندان و کارگران شده است. برای نمونه، هوش مصنوعی به‌طور معمول توانایی انجام وظایف با کارایی و دقت بیشتری از انسان‌ها را دارد، بنابراین به‌راحتی جایگزین نیروی انسانی می‌شود. از آنجا که سیستم‌های نرم‌افزاری و ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی توانمندتر می‌شوند، جایگزین شدن بخش بیشتری از کار انسان امروزی با ماشین‌ها، به‌طور فزاینده‌ای از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

علاوه بر آثار منفی هوش مصنوعی بر اشتغال و حقوق کارگران و کارمندان، این فناوری می‌تواند فرصت‌هایی برای توسعه مهارت فرد و ایجاد شغل ارائه کند. افرادی که مهارت‌های جدید در زمینه استفاده از هوش مصنوعی را فرا بگیرند، می‌توانند در بازار کار در حال تغییر موقعیت بهتری پیدا کنند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اجرای هوش مصنوعی، باعث پدیدار شدن صنایع و شغل‌های جدید می‌شود. البته به نظر می‌رسد که ایجاد چارچوب‌هایی برای استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی بسیار ضروری است.

منبع: ایمنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا