صنعت نفت هوشمندهوشمندسازی صنایع ایران

عملیات هوشمندسازی میادین نفت و گاز ایران کلید خورد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مدیر کل پژوهش و فرآوری شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت ملی نفت ایران برای بهره‌وری از هوش مصنوعی تجربیات کوچکی را برای عملیات هوشمندسازی آغاز کرده است.

 سید مهدی مطهری مدیر کل پژوهش و فرآوری شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، گفت: بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت نفت تمام زنجیره ارزش اعم از اکتشاف، حفاری، تولید و توسعه را در برمی‌گیرد که طبق پیش بینی شرکت‌های چینی این عملیات در مجموع ۲۰ درصد بهبود کارایی در بر خواهد داشت

وی ادامه داد: دیجیتال کردن صنعت نفت “مشترکا” با حضور شرکت‌های چینی و دانش بنیان داخلی صورت خواهد گرفت و ما هرگز نگاه برون سپاری صرف در حوزه عملیات نداریم.

مطهری خاطر نشان کرد: شرکت چینی مورد قرار داد تاکنون ۱۵ پروژه میدان نفتی داخل چین و ۱۰ میدان نفتی خارج از چین را مجهز به هوش مصنوعی کردند که حاصل این عملیات صرفه‌جویی ۴۵ درصدی در مصرف انرژی و افزایش راندمان ۱۲ درصدی در حوزه تولید بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی رشد ۸ درصدی در برنامه هشتم توسعه گفت: بیشترین بار رشد اقتصادی برعهده صنعت نفت کشور می‌باشد و مقرر است این شرکت تولید روزانه ۵/۵ میلیون بشکه‌ای نفت و ۵/۱ میلیارد متر مکعب گاز را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در صورت اجرای عملیات تولید با روش‌های فعلی ما متحمل هزینه‌های بسیار گزاف خواهیم بود و بحث هوش مصنوعی می‌تواند صرفه‌جویی چند صد میلیون دلاری برای ما به همراه داشته باشد.

منبع: مهر

  • عملیات هوشمندسازی میادین نفت و گاز ایران کلید خورد
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا