رباتیک

ربات دروازه بان چهارپا با دقت بسیار بالا در مهار توپ

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دانشمندان یک سگ ربات چهار پا را برای تبدیل شدن به دروازه بان آموزش داده اند که سرعت مهار بهتری نسبت به دروازه بان‌های لیگ برتر انگلیس دارد.

محققان یک ربات چهارپا را ابداع کرده اند که با ایستادن در دروازه، ۸۷.۵ درصد شوت‌ها را مهار می کند.

این دروازه بان رباتیک توسط دانشمندان آزمایشگاه رباتیک دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آموزش دیده است که می‌تواند بنشیند، بپرد و راه برود و بازی را مجددا شروع کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کارشناسان می‌گویند او می‌تواند ۸۷.۵ درصد از شوت‌های زده شده به دروازه را مهار کند. در حالی که میانگین دروازه‌بان‌های لیگ، حدود ۶۹ درصد است.

این سگ رباتیک با استفاده از «یادگیری تقویتی» آموزش داده شد. زیرمجموعه‌ای از یادگیری ماشینی که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا از طریق آزمون و خطا با استفاده از بازخورد اقدامات خود یاد بگیرد.

محققان این تکنیک را در یک مقاله تحقیقاتی با عنوان “ساخت یک دروازه بان رباتیک چهار پا با یادگیری تقویتی” توصیف کرده اند.

آن‌ها می‌گویند: ما در حال معرفی یک چارچوب یادگیری تقویتی (RL) هستیم که ربات‌های چهارگانه را قادر می‌سازد وظایف دروازه بانی فوتبال در دنیای واقعی را انجام دهند. 

دروازه بانی فوتبال با استفاده از یک ربات چهارپا یک مشکل چالش برانگیز است که حرکت دینامیکی بالا را با دستکاری دقیق و سریع اجسام غیر قابل چنگ زدن، ترکیب می‌کند. این ربات باید با استفاده از مانور‌های حرکتی پویا در مدت زمان بسیار کوتاه، معمولا کمتر از یک ثانیه، به یک توپ پرنده احتمالی پاسخ دهد و آن را رهگیری کند.

این ربات که به نام یوزپلنگ مینی شناخته می‌شود، از ابتکارات آزمایشگاه رباتیک بیومیمتیک در موسسه فناوری ماساچوست است. این ربات کوچک و چابک چهار پا با وزن تنها ۲۰ پوند، می‌تواند بدود، چمباتمه بزند، چرخش‌های پشت را انجام دهد و به پهلو راه برود.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

طبق اعلام موسسه فناوری ماساچوست، مینی یوزپلنگ اولین ربات چهارپایی است که چرخش عقب را انجام می‌دهد و می‌تواند روی زمین‌های ناهموار با سرعت دو برابر سرعت پیاده‌روی یک فرد معمولی یورتمه کند.

اگرچه کارشناسان فقط بر روی دروازه بانی تمرکز کرده اند؛ اما ادعا می‌کنند که این چارچوب می‌تواند گسترش یابد تا سناریو‌های دیگری مانند “ضربه چند مهارتی توپ” برای بازیکنان در زمین را شامل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران از الیوم السابع

ربات دروازه بان چهارپا با دقت بسیار بالا در مهار توپ

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا