شهر هوشمند

۳ راهکار فناورانه برای تحقق شهر هوشمند و کاهش معضلات شهری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

افزایش بی‌سابقه جمعیت شهرنشینی و کسب سهم بالایی از جمعیت کره زمین توسط شهرهای بزرگ؛ دولت‌ها را با معضلات متعددی برای مدیریت بهینه این پهنه‌های کلان جمعیتی مواجه کرده است. «تامین رفاه عمومی»، «حفظ محیط زیست»، «استفاده بهینه از منابع شهری» و « افزایش آلودگی‌ها» ازجمله این چالش‌ها است که مدیران شهری را به خود مشغول کرده تا بتوانند راهکار و مجالی برای خلاصی از بند این مشکلات و مسایل با تحقق شهر هوشمند بیابند.

بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد جمعیت ۹ بیلیون نفری جهان تا سال ۲۰۲۵ را جمعیت شهرنشینی تشکیل خواهد داد. عددی بزرگ و قابل توجه که می‌تواند برای شهرنشینان چالش‌های جدی ایجاد کند. به عقیده کارشناسان؛ توسعه شهرهای هوشمند و استفاده از فناوری و ابزارهای نوآورانه می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

راهکار های شهر هوشمند

«توسعه زیرساخت های متصل» را گام نخست برای رفع این چالش‌ها می‌دانند که برای تحقق آن ابتدا باید پایگاه فناوری و داده‌های اطلاعاتی ایجاد کرد. در این گام فرآیندهایی مانند توسعه شبکه‌های ارتباطی و تجهیزات با کمک سنسورها یا استقرار پورتال‌های اطلاعات باز؛ انجام می‌شود. این سنسورها اطلاعاتی مانند جریان ترافیک، مصرف انرژی و غیره را در اختیار ذی نفعان مختلف مانند استارتاپ ها و سازمان های مختلف قرار می دهند.

گام بعدی «توسعه برنامه‌های هوشمند تجزیه و تحلیل» است. در این گام با توجه به اطلاعات به دست آمده از گام اول و تجزیه و تحلیل آنها؛ اپلیکیشن های کاربردی تولید می‌شوند. این برنامه‌ها اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده یا با ایجاد کاربری مناسب از سنسورها خدمات خود را در حوزه آلودگی های شهری، ترافیک و غیره به شهروندان و ارگان ها ارائه می‌کنند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

«فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده عمومی» هم گام مهم دیگری است که در این مسیر راهگشا است که به ترویج و فرهنگ سازی و توسعه به کارگیری توانمندی های شهر هوشمند از طریق عموم جامعه مربوط می‌شود. در این گام باید استفاده عمومی از اپلیکیشن ها ترویج داده شود تا بتوان با ارائه و معرفی اثرات آنها در زندگی، استقبال عمومی را در پذیرش آنها بالا برد.

چالش‌ها

اما حرکت در این مسیر و تحقق شهرهای هوشمند نیز همانند همه اقدامات؛ با چالش‌ها و موانع مختلفی روبرو است که اقدامات را کند و گاهی ابتر می‌کند. مسایلی همچون «عدم توسعه و بهینه‌سازی حمل‌ونقل شهری و عدم تسهیل دسترسی‌ها به این وسایل و پایین بودن کیفیت وسایل نقلیه عمومی»، « به‌کار نگرفتن راهکار های نوین با کمک فناوری‌های جدید که پایش و تجزیه و تحلیل وضعیت عبور و مرور و ترافیک را تسهیل می‌کنند»، «افزایش میزان آلودگی ها در شهرها و عدم استفاده از روش هایی برای پایش و کاهش آسیب به شهروندان» که تاثیر مستقیمی در ناکارآمدی تصمیمات و برخی اقدامات دارد.

البته نباید از «عدم ارتقاء روش‌های مدیریت زباله و بازیافت»، « نبود اطلاعات و تحلیل آنها به منظور بهبود فرآیند تصمیمی گیری شهری و افزایش بهره وری در مدیریت» و «عدم استفاده از شیوه‌های مدیریت هوشمند و مدرن شهری» نیز غافل شد. موضوعاتی که در عدم تحقق شهر هوشمند اثرگذار هستند.

همه این چالش‌ها و معضلات در شهرهای توسعه یافته دنیا با فناوری و نوآوری پاسخ داده شده‌ و این فناوری‌ها زمینه‌ساز شکل‌گیری شهرهای هوشمند شده‌اند. شهرهایی که با کمک ۸ فناوری «پلت‌فرم‌های آنلاین»، «داده‌کاوی»، «بلاکچین»، «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیا»، «پردازش و ذخیره‌سازی ابری»، «اپلیکیشن موبایل» و «پردازش تصویر» ایجاد شده و برخی معضلات و چالش‌های توسعه شهرهای بزرگ را حل کرده‌اند.

در ایران هم با شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری؛ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری به این حوزه ورود کرده‌اند و در تلاش برای توسعه فناوری های کاربردی این حوزه هستند. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با حمایت از محصولات و خدمات این شرکت‌ها؛ در تلاش است تا نقشی مفید و اثرگذار در شکل گیری زیست بوم شهرهای هوشمند کشور داشته باشد. یکی از این اقدامات عرضه و معرفی ۶۱ محصول فناورانه و نوآورانه ایران‌ساختی کشور در حوزه شهرهای هوشمند در قالب شبکه فن بازار ملی است که با کمک کارگزاران فناوری به بازار تقاضا متصل می‌شوند.

منبع: شبکه فن بازار ملی 

  • ۳ راهکار فناورانه برای تحقق شهر هوشمند و کاهش معضلات شهری

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا