رباتیک

ربات دوپا ، رکورد جهانی گینس را در دوی ۱۰۰ متر رباتیک شکست

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
علیرضا مجیدی

بیشتر ربات‌های کنونی، به جز معدودی از آنها بسیار کند هستند. اما به تازگی یک ربات به نام Cassie رکورد جهانی گینس را برای دوی ۱۰۰ متر توسط یک ربات دوپا به ثبت رسانده است. البته این ربات هنوز با سرعت بهترین ورزشکاران جهان فاصله دارد، اما نمایشی چشمگیر از رباتیک و مهندسی است.

Cassie زاییده فکر Agility Robotics، یک شرکت منشعب از دانشگاه ایالتی اورگان است و در سال ۲۰۱۷ به عنوان یک نوع پلت فرم توسعه برای تحقیقات روباتیک معرفی شد.

Cassie از آن زمان به بعد توسعه جهشی یافته و در سال ۲۰۲۱ پیشرفت چشمگیری را با دویدن فاصله ۵ کیلومتری در کمتر از ۵۳ دقیقه از خود نشان داد.

این دستاورد شامل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تجهیز ربات به توانایی دویدن، غلبه بر بیومکانیک منحصربه‌فرد و زانو‌هایی است که مانند شترمرغ خم می‌شوند تا عمودی بمانند. با این قابلیت، Cassie به گروهی از ربات‌های دوپا پیوست که شامل ربات انسان‌نما اطلس از Boston Dynamics و Mabel است که به‌عنوان سریع‌ترین ربات دوپا مجهز به زانو در جهان شناخته می‌شود. اما در بهینه‌سازی Cassie برای دوی ۱۰۰ متر، محققان مجبور شدند یک طراحی مجدد انجام بدهند.

تکمیل یک ۵ کیلومتر با  اطمینان و استقامت یک چیز بود و سرعت برای یک مسافت ۱۰۰ متری چیزی دیگر.

این تیم یک هفته در یک سال تمرین شبیه‌سازی شده برای تعیین مؤثرترین راه گام برداشتن و دویدن کرد. اما موضوع فقط سرعت نبود. برای اینکه رکورد جهانی گینس ثبت می‌شد، کاسی باید در حالت ایستاده شروع می‌کرد و پس از عبور از خط پایان به مانند ورزشکاران با موفقیت سرعت خود را در حالت ایستاده کم می‌کرد و مثلا روی زمین غلت نمی‌خورد! این بدان معنا بود که Cassie باید از دو شبکه عصبی استفاده می‌کرد، یکی برای دویدن سریع و دیگری برای ثبات پایان کرد، و به‌خوبی بین این دو انتقال پیدا کرد.

پروفسور آلن فرن، استاد هوش مصنوعی می‌گوید: «شروع و توقف در حالت ایستاده سخت‌تر از خود قسمت دویدن است، مشابه صعود و فرود هواپیما. نتیجه خوب دوی ۱۰۰ متری این ربات با همکاری بین بخش‌های طراحی سخت‌افزار مکانیکی و هوش مصنوعی پیشرفته حاصل شد.

در نهایت، Cassie دوی ۱۰۰ متر را در ۲۴.۷۳ ثانیه به پایان رساند و رکورد جهانی گینس را برای یک ربات دوپا ثبت کرد. این سرعت بسیار کندتر از زمان‌های زیر ۱۰ ثانیه است که توسط بهترین دوندگان سرعت جهان اجرا می‌شود، اما محققان معتقدند پیشرفت از همینجا تسریع خواهد شد.

منابع: پزشک از دانشگاه ایالتی اورگان، رکورد‌های جهانی گینس

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا