گزارش

آشنایی کامل با ریال دیجیتال ایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
کیمیا نجفی

مدیرعامل انجمن بلاکچین می‌گوید: رمزریال همانند سایر رمزارزهای دیجیتال نیست بلکه یک استیبل‌کوین است که معادل یک ریال خواهد بود و توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود نه یک شرکت خصوصی.

در اوایل پاییز ۱۴۰۰ از سوی مسئولان دولتی راه‌اندازی رمز ارز ملی (رمزریال) بر پایه ریال مطرح شد و حالا خبرها از شمارش معکوس برای رونمایی از رمزریال یا همان رمزارز ملی حکایت دارد.

روز شنبه علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار رمزریال که با نام رمزارز ملی شناخته می‌شود، از شهریور خبر داد. علی صالح‌آبادی درباره زمان و نحوه اجرای «رمزریال» گفته است: «بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده که از شهریورماه شروع شود. رمزریال به جای همین اسکناسی که در دست مردم است، خواهد بود. فرد به جای این که اسکناس داشته باشد، رمزریال دارد. رمزریال با تکمیل زیرساخت‌های لازم از شهریور عملیاتی می‌شود. پیش از اجرای این طرح حتما به‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا شوند. تصمیم بر این است که استفاده از رمزارز ابتدا به‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق شروع شود و بعد به سراسر کشور تسری یابد… اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره رمزارز و نظارت بر این حوزه در دولت درحال جمع‌بندی است. این مسئله در اختیار محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که دراین‌باره در حال بررسی است تا در سطح دولت تصمیم‌گیری شود.»

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

رمزریال چیست؟

بر اساس گزارشی از نبض بورس، رمزپول ایرانی یا همان رمزریال، شکل دیگری از اسکناس است که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. در رمزریال اصل پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. وی همچنین گفت با تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجه آن را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود. ویژگی‌های این ابزار جدید پولی، سرعت بالاتر در انجام پرداخت از سوی مشتری و امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک، عنوان شده است.

آیا ورود رمزریال به اقتصاد ایران اتفاق مثبتی خواهد بود؟

عباس آشیانی، مدیر عامل انجمن بلاکچین با اشاره به ورود رمزریال به اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: همانگونه که یک روز ریال را به صورت سکه داشتیم، پس از آن اسکناس به میان آمد و بعد اسکناس را به صورت دیجیتال در کارت‌های عابربانک داشتیم اکنون قرار است ریال را به صورت کوین و توکن داشته باشیم. بنابراین از لحاظ اقتصادی ابعاد تازه‌ای به وجود نیامده و رمزریال همان ریال است اما قرار است شکل آن متفاوت باشد. طبیعتا این رمزریال در تمام زمینه‌ها و ابعاد تابع سیاست‌های پولی و بانکی کشور خواهد بود و تفاوتی بین ریال و رمزریال نخواهد بود.

وی افزود: نوع تسویه تراکنش در این نوع از ریال یک پیشرفت کرده است و تسویه و انتقال ارزش در رمز پول ریال به صورت مستقیم و همتا به همتا انجام خواهد شد. در این شرایط ما شاهد اتفاقات بزرگی در نظام‌های پرداخت کشور خواهیم بود. در حال حاضر ما کسب و کارهای بسیار بزرگی همانند پرداخت یاری، اتاق تسویه پایاپای و انواع این روش‌ها را داریم که واسطه‌هایی برای تسویه ارزش هستند. در حالتی که ما از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنیم احتمالا نیازی به این نوع از پرداخت‌یاری‌ها نخواهد بود و در سوی دیگر ماجرا کیف پول‌های رمزگذاری شده توسعه پیدا خواهند کرد.
این کارشناس حوزه رمزارزها ادامه داد: با رمزریال‌ها جریان مالی شفاف‌تر خواهد شد و این مسئله برای بانک مرکزی زمینه‌های جدید از فعالیت را ایجاد می‌کند.

آشتیانی اظهار کرد: یکی دیگر از اثرات ورود رمزریال به اقتصاد این است که با توجه به رشد دارایی‌های دیگر دیجیتال، رمزریال که از جنس فناوری بلاکچین است می‌تواند دریچه‌ای برای جابه‌جایی ارزش و ثروت بین حوزه رمزارزها و ارز ملی باشد.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی تاکید کرد: رمزریال همانند سایر رمزارزهای دیجیتال نیست بلکه یک استیبل‌کوین است که معادل یک ریال خواهد بود و توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود نه یک شرکت خصوصی.

مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: من یک پیشنهاد برای بانک مرکزی دارم و آن این است که دامنه متفاوت‌تری نسبت به ریال فعلی برای رمزریال‌ها قائل شود.

وی در پایان صحبت‌هایش به روند طولانی برای پذیرش عابربانک‌ها به جای وجه نقد اشاره کرد و در این‌باره گفت: قرار نیست که رمزریال‌ها در ابتدا با یک ابعاد بزرگی وارد کشور ما شوند. همان روزی که عابربانک‌ها به وجود آمدند مردم عادت داشتند که اسکناس با خود حمل کنند و فرایند پذیرش عابر بانک مدتی طول کشید. درخصوص پذیرش و عادت به رمزریال نیز حتی ممکن است زمان بیشتری نسبت به پذیرش عابربانک‌ها نیاز داشته باشیم. بانک مرکزی باید اجازه دهد تا ابعاد بیشتری از بلاکچین در رمزارزها استفاده شود. فناوری بلاکچین ویژگی‌های مختلفی دارد و با توجه به این مسئله که روند پذیرش رمزریال طولانی خواهد بود پیشنهاد ما به بانک مرکزی این است که رمز پول ریال را محدود نکند و اجازه استفاده از ویژگی‌های فناوری بلاکچین را بدهد.

منبع: اقتصادالکترونیکی از ابتکار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا