معدن 4.0معدن و صنایع معدنی

چگونه علم به کمک توسعه صنعت فولاد می‌آید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
شاهین زارع؛ کارشناس فولاد

توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه  در صنعت فولاد برای ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام‌شده صحبت‌های زیادی شده است.  ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت سنتی وجود داشته و در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر زنجیره فولاد در جغرافیای کشور افزایش یافته و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید فولاد توسعه پیدا کردند، از طرفی خود زنجیره تولید فولاد از سنگ تا ورق‌های رنگی هم رشد پیدا کرده است. بنابراین برگزاری کنفرانس‌های تخصصی در زنجیره تولید فولاد می‌تواند متخصصان آن حوزه را گرد هم آورده تا با هم‌اندیشی نخبگان صنعتی و دانشگاهی در کنار هم اثرات خوبی در این حوزه‌ها ایجاد شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در مورد اهمیت توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه  در صنعت فولاد برای ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام‌شده صحبت‌های زیادی شده است.  ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت سنتی وجود داشته و در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است اما  نیاز است به این ارتباط عمق داده شود به‌ویژه در صنایعی که در کشور راهبردی و استراتژیک هستند. طی سال‌های گذشته  توجه ویژه‌ای به صنعت فولاد کشور شده و این صنعت جایگاه خاصی در ارزآوری کشور داشته و به دلیل تکمیل ظرفیت‌های توسعه‌ای فولاد و تولید مازاد بر نیاز کشور محصولات فولادی در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. از این‌رو ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام‌شده دو موضوع کلیدی است که بقای شرکت‌های فولادی را در این بازارها تضمین می‌کند.

محتوی از معدن و صنایع معدنی:

همچنان می‌توان بر موضوع نرخ ارز و افزایش قیمت هزینه‌های تولید کار علمی کرد چراکه این موضوعات چالش‌های اساسی صنعت فولاد در سال‌های آینده است. این دو مؤلفه ارتباط مستقیمی با مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تولید و  انرژی دارند و چنانچه  شرکت‌ها به‌طور جدی در بحث کاهش بهای تمام‌شده تلاش نکنند قطعاً با  مشکل مواجه خواهند شد.

در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش ارزنده‌ای داشته و حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت باشند، به گونه‌ای که نیازهای صنعت را به دانشگاه انتقال و دانش رسوب کرده در دانشگاه را توسعه دهند و تبدیل به پروژه‌های اجرایی صنعتی کنند.

شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردها در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد؛ شناسایی مشکلات و نیازهای تکنولوژی و بومی‌سازی قطعات برای رفع موانع تئوریک توسعه‌ای و فناورانه؛ شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری پیوسته و برنامه‌ریزی برای آینده؛ ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه با نگاه تخصصی مورد نیاز صنعت فولاد کشور؛ توجه ویژه به نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همچنین معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای صنعتی در خصوص تولید فولاد و نیازهای صنعتی فولادسازان استان‌ها از جمله مواردی است که باید بدان توجه ویژه‌ای شود.

ماهنامه توسعه معادن نشریه تخصصی معادن و صنایع معدنی

متالورژی و فرآیندهای کوره قوس الکتریک، بهینه‌سازی مواد اولیه و فروآلیاژها، متالورژی ثانویه و فرآیندهای آن، مواد نسوز و کاربردهای آن، فناوری‌های پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد، ریخته‌گری مداوم و محصولات آن، جریان سیال و انجماد، شبیه‌سازی و مدل‌سازی، ریزساختار و خواص محصولات ریخته‌گری مداوم، عیوب سطحی، روانکاری و فلاکس‌های قالب، فناوری‌های ارتقای کارخانه‌های فولادسازی، مدیریت انرژی، انقلاب صنعتی چهارم، کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی، پایداری و چالش‌های زیست‌محیطی و آخرین راه‌حل‌ها در اقتصاد چرخشی را می‌توان از جمله موضوعات مرتبط با بحث فرآیند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برشمرد که باید به مراکزهای پژوهشی و علمی فرصت شناخت و بررسی این موضوعات داده شود.

منبع: دنیای اقتصاد

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا