محتوی عمومی صنعتمعدن و صنایع معدنی

کارشناسان و متخصصان در مورد استیضاح فاطمی امین چه می‌گویند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دولت و مجلس روز سه شنبه ۱۰ آبان برگزار می شود.

شاید به جرات بتوان گفت که بیش از یک دهه است وزارت صنعت, معدن و تجارت (صمت) دچار بلاتکلیفی‌هایی بوده است از انتصاب وزیر غیرمرتبط تا وزیر بازنشسته‌ای که حرفهای زیادی در مورد وی وجود داشت، بقیه هم متاسفانه بنا به شرایطی نظیر استیضاح و یا عدم رای اعتماد مجلس دوره کوتاهی در این وزارت خانه‌ سپری کردند تا جایی‌که در دولت دوازدهم میانگین مدت دوره وزرای صمت کمتر از یکسال بوده است و این وزارتخانه زمان ‌قابل ملاحظه‌ای با سرپرست اداره شد. اکنون که دولت تازه یکسالگی خود را به اتمام رسانده است و با این پیشینه وزارت صمت، نمایندگان مجلس در زمانیکه بیش از هر زمان دیگری معیشت مردم در گرو وزارت صمت است چرا برخی نمایندگان بر طبل استیضاح می‌کوبند جای سوال دارد ؟ با استیضاح وزیر فعلی و اداره مجدد این وزارتخانه مهم اقتصادی با سرپرست مشکلات بیشتر نمی‌شود؟ آیا وزیری جایگزین فاطمی امین خواهد شد که بتواند شاخص‌های مورد نظر را اجرا کند یا اینکه فردی نه تنها بهتر حتی ضعیف‌تر جایگزین شده و این وزارتخانه را از حرکت فعلی هم باز می‌دارد؟

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

پیش از این قرار بود استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی یکشنبه، ۸ آبان ماه برگزار شود.

پایگاه خبری فناوری هوشمند رسانه تخصصی فناور‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0

در ادامه نظر برخی نمایندگان و کارشناسان را در این مورد مطالعه می‌کنید:

طرح مداوم موضوع استیضاح موجب از دست رفتن فرصت ها در وزارت صمت می شود

محمد حسن آصفری درباره موضوع استیضاح وزیر صمت و ارزیابی عملکرد وی اظهار داشت: معتقدم فاطمی امین یکی از وزرای توانمند و کارآمد دولت است و وعده ها، کارها و برنامه هایی که مطرح کرده را انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی کمبودهای وزارت صمت فاطمی امین مقصر نیست که بخواهد تاوان استیضاح را بدهد ، افزود: زمانی که فاطمی امین مدیریت وزارت صمت را برعهده گرفت شرایط خاصی در کشور حاکم بود، باید اجازه دهیم تا برای اجرای امور فرصت داشته باشد، البته وی خوشبختانه اصلاحاتی را نیز در این باره انجام داده است.

آصفری با اشاره به پیامدهای منفی استیضاح و برکناری فاطمی امین برای وزارت صمت بیان داشت: به نظر من با استیضاح کردن وزیر صمت کاری حل نخواهد شد و اتفاقی شکل نخواهد گرفت و هر کسی بخواهد در جایگاه وزیر صمت بنشیند عملکرد بهتر از وی را نخواهد داشت.

هیئت وزیران مصوبات در حوزه صنعت، معدن و تجارت را اصلاح کند

وی با اشاره به ضرورت ایجاد بسترهای لازم در حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: باید قوانین این حوزه اصلاح شود و هیئت وزیران مصوباتی که در حوزه های مختلف وجود دارد مورد اصلاح و بررسی قرار دهد تا بتوان در حوزه هایی که مربوط به وزارت صمت است شاهد اتفاقاتی باشیم که سطح رضایتمندی مردم را بالا ببرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: استیضاح فاطمی امین در این موقعیت به صلاح نیست و اگر قرار بر استیضاح باشد فرد دیگری باید چوب این استیضاح را بخورد زیرا اوضاع بازار و مواردی از این دست، همه اش فقط مربوط به وزیر صمت نیست.

از دست رفتن فرصت ها در وزارت صمت با طرح مداوم موضوع استیضاح وزیر

آصفری اظهار داشت: به نظر من باید به وزیر صمت فرصت داده شود تا همین نواقصی که هست رفع شود زیرا با طرح مداوم استیضاح و رفتن فاطمی امین و آمدن فرد دیگر، اصلاحی در امور صورت نمی گیرد، بلکه شرایط بدتر خواهد شد چرا که تا فرد دیگری بیاید و به اوضاع آشنا شود و بخواهد شرایط بازار و تولید را ببیند، یک سال زمان می برد و عمر دولت تمام می شود و اتفاق خاصی هم نمی افتد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

“فاطمی امین ” چالش های وزارت صمت را به درستی مدیریت می کند

غلامرضا شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: فاطمی امین زمانی که این وزارتخانه را تحویل گرفت که با مشکلات و چالش های متعددی مواجه بود ،اما وی توانست به خوبی و درستی این وزارتخانه را ساماندهی کند .

وی ادامه داد : وزیر صمت دولت سیزدهم همچنین در انتخاب معاونان خود نیز دقت لازم را بکار برد و افراد باتجربه را در حوزه های کاری این وزارتخانه برگزید که این خود از نکات قوت وامتیاز وی در کار و فعالیت محسوب می شود .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : تا بدین اندازه دقت در انتخاب مدیران و معاونان نشان می دهد که فاطمی امین فردی با برنامه و دقیق در انجام کارها است که به خوبی در فعالیت های وی مشاهده می شود.

وی به فعالیت شبانه روزی فاطمی امین برای پیگیری امور به عنوان ویژگی مدیران انقلابی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: نمی توان عملکرد و فعالیت وزیر صمت را تنها به یکسال محدود کرد ،چراکه وزارتخانه ای با این حجم از کار و به ثمر رسیدن به برنامه های هدفگذاری شده ،مطمنا به زمان بیشتری نیاز دارد .

شریعتی موثرترین اقدامات وزیر صمت را در حوزه بازرگانی داخلی عنوان و تصریح کرد: با توجه به تحول اقتصادی که دولت سیزدهم اجرا کرد ،بازار به خوبی مدیریت شد و کالاها به اندازه مورد نیاز در بازار وجود دارد .

به گفته نماینده مردم شرق مازندران درمجلس شورای اسلامی ساماندهی بازار و مدیریت تولید آهن و سیمان منجر به آرامش خوب در بازار این محصولات شده است.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مطهری: باید به فاطمی امین فرصت داد

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از عملکرد وزیر صمت گفت: به نظرم ارزیابی مان باید بر اساس واقعیت ها باشد؛ وزارتخانه ای با این گستردگی و ماموریت و با این تعاریفی که همه می دانیم، نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان مخالف آقای فاطمی امین در رای اعتماد نطق داشتم، اما الان نگاهم این نیست، یادآور شد: چند روز گذشته بازدیدی از شرکت خودروسازی سایپا داشتم که مدیرعامل دانشمند سایپا گزارش خوبی را ارائه کردند که زمانی که این آقای مدیرعامل توسط آقای فاطمی امین در این جایگاه منتسب شده حدود ۲۰۰ هزار خودرو این شرکت به مردم بدهکار بوده است و حدود ۱۰۰ هزار خودرو نیز به انحاء مختلف به جهت نداشتن قطعات در مجموعه پارکینگ سایپا پارک بود و متاسفانه مسئولین پیشین سایپا هیچ عکس العملی راجع به این قضیه نداشتند و نارضایتی و انتقاد عجیبی از سوی مشتریان نسبت به عملکرد این شرکت وجود داشت.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: حال شاهدیم که در ۶ ماه گذشته وزارت صمت در شرکت سایپا که زیرمجموعه آن است تحولی ایجاد کرد و تمام قطعات آن ۱۰۰ هزار خودرو را وارد کرد و تحویل چرخه واگذاری داد. همچنین نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو به مردم بدهکار بود که آنها را نیز واگذار کرد و اگر حضور ذهن داشتیه باشید در جریان بحث خودرو خودروسازان قرعه کشی برای واگذاری انجام می دادند که الحمدلله چند روز پیش شنیدیم که سایپا به روز خودرو واگذار می کند و چرخه قرعه کشی کنار رفت.

مطهری با بیان اینکه امروز باید این زمان را به مسئولین بدهیم، تاکید کرد: به طور مثال فرماندار یک شهرستان را که منصوب می کنیم یک سال طول می کشد تا در بخشداری، معاونین و در ادارات متبوعش تحولی ایجاد کند. در حوزه ایدرو واقعا دارد تحولی ایجاد می شود و اینکه امروز بیاییم و صحه بگذاریم بر اینکه فلان زنگ را زدیم و وزیر جواب داد، نداد یا کاری را خواستیم که گاهی وزیر نتوانست پیگیری کند و به عنوان نماینده مردم مشکلات مردم را منعکس کردیم، باید به او زمان بدهیم.

وی در ادامه گفت: به نظرم باید دنبال این باشیم که به آقای فاطمی امین فرصت دهیم. امروز دو ماه از آن روزی که قرار شد به ایشان فرصت بدهیم تحولات بسیاری در رابطه با این وزیر در وزارتخانه صمت ایجاد شده است. امروز داریم می بینیم که به سمت رو به جلو در حرکت هستیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کار مشکل است و مگر می شود همه این ماموریت ها و مثلا مشکلات جهان اسلام را از وزیر صمت بخواهیم. این که نمی شود و باید انصاف داشت و تحولات در داخل وزارت صمت را باید دید.

مطهری با بیان اینکه بعضی ها متاسفانه به دنبال یک سری موارد خارج از ضوابط اداری هستند و درخواست های بیجا دارند، اظهار کرد: نماینده ای داریم که به فلان شرکت وزارت صمت گفته است باید برادر من را در آنجا مشغول کنید در صورتی که برادر این فرد طبق اطلاعاتی که ما داریم بیسواد است و یا اینکه از فلان شرکت کارت هدیه درخواست کرده است. این منطقی نیست که درخواست هایی خارج از قواره اداری داشته باشند.

وی افزود: مثلا عضوی از اعضای هیات رئیسه داریم که به شدت دنبال این است که وزیر صمت نباشد و صحبت هایی هم که با من داشت صحبت های منطقی نبود و دلیل خاصی هم در آن ندیدم که کارشناسی، منطقی و تخصصی باشد و بگوییم به خاطر این استناد حرف ایشان درست است.

نماینده مردم گرمسار خطاب به نمایندگان مجلس گفت: خواهشم از همکاران این است که حواسشان خیلی باید جمع باشد، چون درست است که مجلس، مجلس انقلابی است ولی گاهی یکی دو نخاله داریم که دنبال کاسبی هستند و اگر همکاران حواسشان جمع نباشد احتمال دارد این آدم ها که عددشان به اندازه انگشتان یک دست نمی شود، بتوانند روی ما اثر بگذارند.

مطهری تاکید کرد: خواهشم این است که همه به وزیر صمت فرصت بدهیم و بگذاریم به کارهایی که دولت های دیگر مختل کردند و کارهایی که دیگران در آن اشتباه داشتند، اجازه دهیم با فرصت دادن یکی پس از دیگری رفع شود.

وی افزود: امروز عضوی از اعضای هیات رئیسه را می شناسم که نمی دانم با پشتیبانی کدام مسئول به دنبال ایجاد تنش، جو و کاسبی در بحث زدن وزیر صمت یا گرفتن امتیاز غیر اخلاقی در مجموعه صمت هست و از یک طرف هم متاسفم برای یکی دو تا از اعضای هیات رئیسه که دم از حمایت از تولید در کشور می زنند و حامی دولت هم بوده اند ولی الان بی تفاوت هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان در پایان گفت: من موافق ادامه کار وزیر صمت هستم و عده ای به اندازه انگشتان دست هم موافق گرفتن باج هستند.

نقش فاطمی امین در مقابله با رانت و رفع موانع تولید از زبان تولیدکننده کرمانی

علی شریفی نژاد فعال اقتصادی با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی افزود: این در حالیست که تمامی فرایندها به صورت برخط و بدون حضور فیزیکی متقاضی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: شاهد بوده ام در شرایطی که صدور مجوزها مشکل استعلامات سایر دستگاه ها را نداشته، وزارت صمت مجوز فعالیت های اقتصادی را طی یک روز صادر کرده که صدور این مجوزها بر کسب و کار داخلی بسیار اثرگذار است.

شریفی نژاد گفت: توسعه صنایع تبدیلی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی فعالیت ها و رویکرد خوبی در این دوره داشته و ضمن آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز اختیارات خوبی گرفته و جلسات این ستاد با نظم برگزار می شود.

وی بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی که با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها در ارتباطم، وزارت صمت نظم بیشتری از دیگر وزارتخانه ها پیدا کرده که آقای فاطمی امین باعث بهبود نظم بیشتر در این وزارتخانه شده است.

نقش فاطمی امین در توقف رانتخواری شرکت های خاص

این فعال اقتصادی استان کرمان همچنین عنوان کرد: شخص فاطمی امین انسانی بسیار سالم است و دوره ای که وزارت صمت را تحویل گرفت، رانت بازی شرکت های خاص متوقف شد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های مردمی فعال تر از گذشته شده اند و اکثر این شرکت ها طی این دوره آغاز به کار کرده اند.

فاطمی امین از سیاست بازی ها آسیب دید

شریفی نژاد ابراز داشت: وزیر صمت همیشه حرف حق می زد و انسانی بی حاشیه بود؛ او به دنبال سیاست بازی نیست و به عقیده بنده از همین حوزه آسیب دیده است.

وی افزود: مکاتبات و بخشنامه های صادراتی بین گمرک و وزارت صمت در گذشته روندی بسیار زمان بر بود اما از زمان فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت این وضعیت بهبود یافته است.

صادرکننده نمونه استان کرمان یادآور شد: اکنون فرایند صادرات به روز، فعال و با سرعت بیشتری انجام می گیرد و دشواری های گذشته را ندارد که نشان می دهد حمایت خوبی شده است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد کرد

وی همچنین گفت: بانک مرکزی در حمایت از صادرات حرکتی انقباضی گرفته و حاضر نیست وام به این حوزه تزریق کند؛ این روند انقباضی وزارت صمت را در چالش قرار داده است.

شریفی نژاد بیان کرد: این سیاستگذاری مربوط به بانک مرکزی است اما بیشترین اثر را بر حوزه صنعت، معدن و تجارت می گذارد؛ در شرایطی که فعالان اقتصادی نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارند، این سیاست بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد می کند و عملکرد فاطمی امین را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: کشور در سال ۱۴۰۰ رشد صادرات خوبی داشت اما گمان می کنم در سال ۱۴۰۱ صادرات ما ضربه بخورد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: فاطمی امین در مقابل این مشکل در پرداخت وام کارگروه هایی را تشکیل داده و بسته حمایت از صادرات، تسهیل رونق تولید، تبصره ۱۸ و وام هایی برای حمایت از تولید پرداخت کرد که برای حمایت این حوزه بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات سال ۱۴۰۱ را باید اردیبهشت ماه امسال آماده می کرد اما تا این لحظه انجام نشده است.

شریفی نژاد افزود: کشاورزی استان کرمان و کشور نیز به واسطه سیل و سرمازدگی در سال های اخیر آسیب دید و صادرات این حوزه کاهش یافت اما وزارت صمت در حوزه صادرات مواد معدنی عملکرد خوبی ارئه کرده و حجم صادرات این حوزه افزایشی بوده است.

توسعه روابط تجاری از دستاوردهای قابل توجه وزارت صمت در دولت سیزدهم است

امین مالکی ر فعال اقتصادی بخش خصوصی گفت: ایران با عضویت در توافق نامه تجارت اوراسیا و پیمان شانگهای ورود خود با بازارهای جهانی را تقویت کرد که به طور قطع تداوم این روند موجب حضور گسترده و بیش از پیش محصولات ایرانی در بازارهای جهانی خواهد شد.

وی ادامه داد: رشد ۵.۱ درصدی تولیدات صنعتی و اقتصاد کشور نیز یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند وزارت صمت در یکسال اخیر است که نشان می دهد که برنامه ها و سیاست های اعمال شده نقش قابل توجهی در تحقق اهداف برای توسعه اقتصادی کشور دارد.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی، مدیریت بر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسیار سخت و پیچیده دانست و گفت: گستردگی ماموریت ها و وظایف وزارت صمت در سه حوزه مهم اقتصادی کشور، کارکرد این وزارتخانه را بسیار حساس و حیاتی کرده است که دراین زمینه حمایت از وزیر برای ایجاد بستر مناسب پیگیری و تحقق اهداف و برنامه ها بسیار مهم و ضروری است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته شاهد نوعی بی توجهی به سه حوزه مهم صنعت، معدت و تجارت کشور بودیم، گفت: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت توجه ویژه ای به وزارت صمت به عنوان متولی اصلی حوزه تولید و صنعت داشت و در همین ارتباط فاطمی امین به عنوان سکاندار این وزارتخانه اقدامات موثری را در راستای اصلاح ساختارهای شکل گرفته برای رفع مشکلات و ساماندهی ماموریت ها و وظایف مجموعه وزارت انجام دادند که قابل تقدیر است.

مالکی با بیان اینکه نباید در ارزیابی عملکرد وزارتخانه های تخصصی مانند صمت معیارهای سیاسی دخالت داده شود، خاطرنشان کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس در ارزیابی عملکرد فاطمی امین، مباحث را به صورت تخصصی و کارشناسی مورد بررسی قرار دهند.

فاطمی امین سیاست گذار خوبی است

زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که موضع خودتان را در خصوص استیضاح وزیر صمت مشخص کنید گفت: سیدرضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت سیاست گذار خوبی در حزوه صنعت و معدن است و در واقع کار اصلی او نیز سیاست گذاری است.

وی اظهار داشت: نظرمن نسبت به ایشان مطلقا منفی نیست اما انتظار می رود که ایشان برنامه عملیاتی برای اجرای سیاست های خود بدهد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا