خانه هوشمندهوش مصنوعی

پیش بینی هوش مصنوعی در رابطه با لوازم خانگی در سال ۲۰۳۰

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

از نظر هوش مصنوعی، پیش‌بینی در مورد آینده لوازم خانگی می‌تواند بسیار پیچیده باشد و به عوامل متعددی اعم از فناوری، تغییرات اجتماعی و اقتصادی، نیازهای مصرف‌کنندگان، توسعه صنعت و دیگر عوامل بستگی داشته باشد.

 در ادامه این مقاله چند موضوع کلی که از نظر AI ممکن است در آینده لوازم خانگی تاثیرگذار باشند را بررسی می‌کنیم: 

رباتیک و اینترنت اشیاء (IOT)

آنچه بسیار مسلم است در سالهای آینده فناوری تا حد بسیار زیادی در تغییر لوازم خانگی نقش خواهد داشت، آن هم نقشی مثبت که طراحی و عملکرد آن‌ها را دگرگون می کند. با دخالت فناوری در این حوزه ما شاهد تولید دستگاه هایی هوشمندتر، با بهره‌وری بهتر و دارای قابلیت کنترل از راه دور خواهیم بود.  

برای مثال در آینده خواهیم دید میز تلویزیون هایی ساخته شود که با کمک هوش مصنوعی، قابل به تشخیص گفتار خواهند بود. به این معنی که با زبان طبیعی کاربر قادر به اجرای دستورات خواهند بود. تا بتوانند تجربه شما را از تماشای تلویزیون بهبود ببخشند.

یکی دیگر از خدماتی که اینترنت اشیا در لوازم خانگی می‌تواند داشته باشد این است که تمام دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل کند تا با هماهنگی بیشتری در خدمت کاربر باشند. برای مثال دستگاه های پخش با سیستم روشنایی یا امنیتی در ارتباط باشد.

سفارشی سازی لوازم خانگی نیز بخشی از خدمات در این حوزه است. به این صورت که با استفاده از دستگاه های چاپ ۳ بعدی میتواند اثاثیه ای مطابق با نیاز ها و فضایی که در اختیار دارید تولید کند. مثلا یک میز تحریر ساده ارزان با مواد قابل بازیافت که دقیقا مناسب گوشه اتاق کار شما است. این تکنولوژی به طراحان و سازندگان کمک می کند تا بدون محدودیت، طرح هایی خلاقانه تر و شخصی سازی شده تری تولید کنند.

مطلب مهمی که در این زمینه قابل بحث است، امنیت مربوط به اینترنت اشیا است که باید به آن توجه مبرمی شود تا امکان حملات سایبری را به حداقل ممکن برساند.

مصرف انرژی کمتر و منابع طبیعی

هر چه در زمان جلو تر میرویم، با منابع طبیعی محدود تری روبروی خواهیم بود. به همین پیش بینی می شود به سمت مسیری حرکت کنیم که با کمترین استفاده و نیاز به منابع طبیعی به تولید اثاثیه مانند تولیدات گامی نو بپردازیم.  

پیشرفت در این زمینه می تواند منجر به توسعه هوش مصنوعی برای مدیریت مصرف انرژی شود. به صورتی که لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، گرمایش و سرمایش و … می توانند تشخیص دهند که چه زمانی خاموش – روشن شوند و یا چه عملکردی را پیش بگیرند تا مصرف بهینه تری در انرژی داشته باشند.

همچنین در مصرف مواد غذایی نیز می تواند کمک کننده باشد، هوش مصنوعی در آینده می تواند مخصوصا در یخچال ها، با نزدیک شدن به تاریخ انقضای مواد غذایی به کاربر هشدار دهد تا قبل از سر رسید اقدام به مصرف آنها نماید. علاوه بر این پیشبینی میشود تا با تشخیص پسماند های قابل بازیافت، به کنترل پسماندهای خانگی کمک کنند تا به کاهش زباله‌ها و افزایش بازیافت منابع منجر شود.

 در لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، هوش مصنوعی می‌تواند به کاربران پیشنهاداتی در مورد استفاده بهینه از منابع آب دهد. به عنوان مثال، با تشخیص مقدار لباس یا ظروف موجود در دستگاه، می‌تواند مقدار مناسبی از آب را استفاده کند.

بهداشت و سلامت فردی 

در آینده هوش مصنوعی با استفاده از حسگرها و تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌تواند به کاربران اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامت لوازم خانگی‌شان ارائه دهد و در صورت نیاز به تعمیر یا نگهداری پیشگیرانه هشدار دهد که این اقدام می‌تواند به طول عمر لوازم خانگی کمک کند.

در کل میتوان گفت با بهره‌گیری از تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتصال به اینترنت اشیاء و تصمیم‌گیری‌های هوش مصنوعی؛ مصرف منابع طبیعی کمتر میشود و کاهش آلایندگی محیطی کاملا امکان پذیر است.

در حوزه سلامت نیز، بهداشت و پزشکی فردی نیز طبق پیش بینی های هوش مصنوعی دستخوش پیشرفت خواهد شد. به طوری که لوازم پزشکی خانگی مثل فشارسنج‌ها، دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون، ترازوهای هوشمند و… می‌توانند به صورت متصل به شبکه‌ پزشکی باشند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در وضعیت سلامتی به شما گزارش دهند. همچنین با کمک گجت های پوشیدنی مانند ساعت، با بررسی داده ها به کنترل و حتی تشخیص بیماری هایی همچون دیابت یا سرطان بپردازند.

منبع: گامی نو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا