بلاک‌چین

استفاده از بلاک‌چین در حوزه‏‏‌های نوین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فناوری بلاک‌چین هر روز در حال شکستن مرزهای جدیدی در حوزه‌‌‌های مختلف است. بی‌‌‌شک این امر می‌‌‌تواند تحول شگرفی در ابعاد زندگی تمامی افراد ایجاد کند و راه‌‌‌هایی برای تحولات بیشتر در آینده فراهم آورد.

به گمان بسیاری از تحلیلگران حوزه فناوری، اکنون در اوایل راه هستیم و باید منتظر شگفتی‌‌‌های دیگر نیز باشیم. به‌عنوان نمونه، فناوری بلاک‌چین می‌تواند به برچیده شدن ریشه فقر در جوامع مختلف خصوصا در کشورهای در حال توسعه کمک کند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

به گمان اقتصاددانان، فقر به معنای عدم‌دستیابی به حداقل نیازمندی‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌ها برای داشتن یک زندگی سالم است و فساد و عدم‌شفافیت از موانع جدی برای ریشه‌‌‌کن کردن فقر خواهند بود. بلاک‌چین با ثبت غیر‌قابل تغییر و شفاف سوابق تراکنش‌‌‌ها دریچه‌‌‌های بروز فساد را مسدود و به‌‌‌تبع آن، از گسترش فقر جلوگیری می‌‌‌کند. یکی دیگر از مواردی که بلاک‌چین می‌‌‌تواند به آن کمک کند، تقویت اقتصاد دانش‌‌‌بنیان است.

در دنیای امروز، به نقش نیروی انسانی توجه بیشتری می‌شود و ایران نیز از این سرمایه برخوردار است؛ اما می‌‌‌توان گفت، به‌درستی از آن استفاده نکرده است. سال‌هاست که بر توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان تاکید می‌شود و امسال نیز که تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است، انتظار می‌رود که جهش خوبی در این حوزه‌‌‌ انجام شود. به‌‌‌منظور دستیابی به اقتصاد دانش‌‌‌بنیان، باید شرایط لازم برای ابداع و نوع‌‌‌آوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده‌‌‌ها به محصولات از طریق سرمایه‌گذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود.

در آخر یکی دیگر از موارد کاربرد فناوری بلاک‌چین، ثبت اطلاعات و اسناد است. با توجه به اینکه یکی از معضلات کنونی کشور، مدیریت موقوفات است، می‌‌‌توان با استفاده از این فناوری گام بسیار مثبتی برداشت و بسیاری از مشکلات به وجود‌آمده را حل کرد. در این پرونده از باشگاه اقتصاددانان، با استفاده از نظر کارشناسان، کاربرد بلاک‌چین در سه حوزه گفته‌شده را مورد بررسی قرار داده و از ابعاد مختلف به آن نگاه می‌‌‌کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا