بلاک‌چینپیشنهاد سردبیرهنر و فناوری

تحول صنایع با دنیای دارایی های دیجیتال؛ هالیوود چگونه از NFT ها استفاده می‌ کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
 حسین قطبی

اگر بتوانید با خرید یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) به تامین مالی تولید یک فیلم از بازیگر یا کارگردان مورد علاقه خود کمک کنید، آیا این کار را می‌کنید؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که چگونه هالیوود از NFT ها برای تامین مالی، توزیع و فروش فیلم ‌ها استفاده می‌کند!

سوالاتی از قبیل موارد فوق در ذهن بسیاری از مدیران هالیوودی نقش بسته است، زیرا این صنعت در مورد ارزش NFT ها که در سایر رسانه‌ها نفوذ زیادی داشته‌اند، برای فیلم سازی آماده می‌شود. در واقع، فیلم‌ سازی از طریق NFTها به اتفاق بزرگ بعدی در این صنعت تبدیل شده است. فیلم سازان می‌توانند از  NFT ها برای فروش قطعات دیجیتال معتبر و مرتبط با کارشان استفاده کنند که در تئوری، می‌تواند درآمد بیشتری نسبت به روش‌های سنتی به ‌ویژه برای فیلم سازان مستقل ایجاد کند.

برخی می‌گویند NFT ها «جریان درآمد عالی بعدی برای فیلم سازان» بوده و اساساً انقلابی برای خلاقانی هستند که به دنبال کسب درآمد از محتوای خود هستند. هیاهوی محض پیرامون این دارایی‌های دیجیتال بی‌نظیر که حجم معاملاتی بیش از ۲۳ میلیارد دلار در همه رسانه‌ها و صنایع در سال ۲۰۲۱ ثبت کردند، به این حس هیجان افزوده است. در واقع، اکنون چندین استودیو و فیلم ساز با وصل کردن آنها به آخرین نسخه فیلم خود و به طرق مختلف و جالب، وارد گروه NFT شده‌اند. به طوری که چندین نوع مختلف تعامل NFT در صنعت فیلم طی ۱۲ ماه گذشته یا بیشتر رخ داده است.

در ادامه برخی از ابتکارات مختلف حال حاضر و مرتبط با NFT را در این صنعت، بررسی می‌کنیم. همچنین به بررسی اینکه چه معنایی برای خلاقان و استودیوهای درگیر دارند و این پیشرفت‌ها چه معنایی برای صنعت در سطح گسترده‌تر دارند، می‌پردازیم.

انتشار فیلم به صورت NFT

در حالی که به نظر می‌رسد این رویکرد بیشترین پتانسیل طولانی‌ مدت را دارد، قبلاً محدودیت‌های ذخیره ‌سازی فناوری بلاکچین به این معنی بود که انتشار فیلم‌های بلند به ‌عنوان NFT یا واقعاً هر چیزی غیر از کلیپ‌های ویدیویی کوتاه تا همین اواخر امکان ‌پذیر نبود. با این حال، این فناوری از آن زمان به بعد تکامل یافته است و سپتامبر گذشته فیلم Zero Contact از Enderby Entertainment با بازی آنتونی هاپکینز (Anthony Hopkins)، اولین فیلم سینمایی هالیوود شد که به عنوان NFT منتشر شد. این استودیو فیلم و کالاهای مرتبط را بر روی پلتفرم بلاکچین خود که برای صنعت فیلم طراحی شده است، Vuele.io، راه اندازی کرد.

ارائه‌ دهنده پلتفرم، CurrencyWorks، گفت که تعداد انگشت شماری از نسخه‌های NFT این فیلم در مجموع ۹۰.۰۰۰ دلار فروخته شده است. CurrencyWorks می‌گوید که هر بار که هر یک از این NFT ها خریداری یا فروخته می‌شود، حق امتیاز دریافت می‌کند. در حالی که بازدهی تقریباً شش رقمی مطمئناً در مقایسه با آنچه برخی از گران‌ترین NFT‌ های دنیای هنر یا فیلم‌های برتر در باکس آفیس به دست آورده‌اند، نتیجه بدی نیست. اما تقریباً هیچ ارزشی ندارد.

جدیدترین فیلم کوین اسمیت (Kevin Smith)، Kilroy Was Here، نیز به عنوان یک NFT و با جذابیت، به حراج گذاشته شد. در این باره اسمیت اعلام کرده بود که خریدار خوش شانس حقوق نمایش، توزیع و پخش فیلم را نیز تضمین می‌کند، هر چند که نمی توانیم هیچ کلمه ای در مورد قیمت فروش واقعی پیدا کنیم.

تامین مالی تولید فیلم از طریق NFT

تامین مالی

در حالی که اکران یک فیلم تماماً به‌ عنوان NFT هنوز بسیار غیر معمول است، فروش NFT برای کمک به تامین مالی تولید فیلم در بین مدیران معتبری که به دنبال به چالش کشیدن مدل‌های جمع‌ آوری سرمایه سنتی هستند و فیلم ‌سازان مستقلی که صرفاً به سرمایه نیاز دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. شرکت The Forest Road اخیراً یک صندوق NFT، ۲۰ میلیون دلاری برای کمک به تولید کنندگان مستقل در کسب درآمد از محتوای خود راه اندازی کرده است و موارد مشابه اکنون در سایر بخش‌های صنعت فیلم اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال:

  1. نیلز جول (Niels Juul)، تهیه ‌کننده اجرایی The Irishman و دیگر فیلم ‌های هالیوود، استودیو NFT را با هدف تولید «اولین فیلمی که صرفاً از طریق ضرب توکن‌های NFT تأمین مالی می‌شود» تأسیس کرد. بسیاری از NFTها دارای مزایایی به سبک سرمایه گذار مانند نمایش اولیه و دسترسی به مجموعه هستند.
  2. جولی پاچینو (دختر آل) نزدیک به ۸۰.۰۰۰ دلار جمع آوری کرد تا با فروش NFT های عکاسی خود، فیلم I Live Here Live Now را که در حال حاضر در مرحله پیش تولید است، تامین مالی کند.
  3. پلتفرم‌های جدید NFT با هدف صنعت فیلم، مانند  First Flights، به فیلم سازان این امکان را می‌دهد که از طریق خرید توکن‌های رمزنگاری شده مجزا برای فیلم‌های خود پول جمع ‌آوری کنند. سپس سرمایه‌گذاران از طریق NFT‌های مرتبط با فیلم و سایر امتیازات پاداش دریافت می‌کنند.

اگرچه جمع‌ آوری سرمایه سنتی برای اکران فیلم‌های با بلیت‌های کلان هنوز یک امر عادی است، جول می‌گوید که توانایی تأمین مالی فیلم‌های استودیویی از طریق NFT به «دموکراتیزه کردن» فیلم‌ سازی کمک کرده است. او اضافه می‌کند که جمع‌آوری سرمایه مبتنی بر NFT به فیلم سازان کمک می‌کند که «مخاطبانی را پیدا کنند که همزمان سرمایه‌گذاران ما در فیلم نیز هستند».

فروش دارایی‌های NFT

محبوب ‌ترین روش کسب درآمد از فیلم‌های جدید از طریق NFT، معمولاً پس از اکران یک فیلم، مطمئناً از طریق فروش کالا است. کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) سال گذشته وارد بازی تجارت NFT ها شد و چندین صحنه از Pulp Fiction (مجموعه‌هایی شامل فیلمنامه‌های دست‌نویس اصلی و تفسیر صوتی از خود کارگردان برنده جایزه در مورد هر صحنه بودند) را به حراج گذاشت. در حالی که اولین NFT تارانتینو با قیمت قابل توجه ۱.۱ میلیون دلار فروخته شد، شکایت حاصل از استودیوی فیلم میرامکس (Miramax) (به ادعای نقض IP و تلاش برای متوقف کردن فروش) ممکن است منادی مشکلات حقوقی سختی باشد که بین خلاقان و استودیوهای پیرامون NFT ها پیش می‌آید.

مجموعه ماتریکس همچنین به بلاکچین نیز گسترش یافته است و استودیو برادران وارنر (Warner Bros) مجموعه‌ای از NFT ها را با الهام از این فیلم‌های در انتظار اکران در سال گذشته منتشر کرد. دیگر فیلم‌های مهم، از جمله Dune، همین کار را کرده‌اند. حتی استودیوهای بالیوود نیز وارد عمل شده‌اند و سازندگان رانویر سینگ ۸۳ (Ranveer Singh’s 83) در اواخر سال گذشته مجموعه‌ای از مجموعه‌های دیجیتالی را عرضه کردند. برخی از ناظران این صنعت همچنین حدس می‌زنند که محتوای NFT «قابل باز شدن»، مشابه محتوای جایزه در دی‌وی‌دی‌ها، می‌تواند با ساختن NFT، دارایی‌های پویا با پاداش‌های مرموز فاز بعدی تجارت NFT را هدایت کند.

ماتریکس

فیلم بعدی خود را با کمک پلتفرم MASV بسازید

تامین مالی و انتشار یک فیلم بلند یا کوتاه می‌تواند استرس زا باشد، اما انتقال فایل‌های ویدئویی با حجم بالا برای شرکا، همکاران و مشتریان نباید استرس زا باشد، امروزه فیلم سازان می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند، MASV به صورت رایگان سریعترین و قابل اعتمادترین راه حل انتقال فایل‌های پر حجم را تجربه کنند و به راحتی مرحله بعدی ایجاد NFT محصولات خود را اجرا کنند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

منبع: اقتصادآنلاین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا