گزارشمتاورسهوش مصنوعی

از هوش مصنوعی و متاورس باید با حفظ موارد امنیتی استفاده کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دکتر امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن اشاره به ارزش و اهمیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی و متاورس، بر ضرورت و الزام حفظ موارد امنیتی در استفاده از این فناوری‌ها تأکید کرد.

امیر محمدزاده لاجوردی، که به تازگی با حکم عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان رئیس جدید هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شده است، گفت: ورود به فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی و متاورس، یک الزام در کنار حفظ و تدوین پیوست‌های امنیتی است و نتیجه تأخیر در ورود به دنیای فناوری‌های نو چیزی جز مصرف‌کننده بودن در این حوزه‌ها نخواهد بود.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

او پس از یادکرد از اهمیت و ضرورت ورود به عرصه‌های نوین فناوری مثل هوش مصنوعی و متاورس ابراز کرد: در راستای ورود به عرصه هوش مصنوعی و متاورس وجود داشتن پیوست امنیتی برای فناوری‌های نوین یک ضرورت و الزام به شمار می‌آید. لازمه ورود ایمن و صحیح ما به حوزه‌های مختلف و متعدد فناوری‌های جدید مانند متاورس و هوش مصنوعی یا رمز ارز، کوانتوم، اینترنت ماهواره‌ای و… این است که اقدامات به‌موقع و هوشمندانه داشته باشیم. تدوین پیوست امنیتی نیز یکی از این اقداماتی است که می‌باید صورت بپذیرد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا، به ضرورت پرهیز از تأخیر در استفاده از امکانات هوش مصنوعی و متاورس و نیز آفات تأخیر در این امر اشاره کرد و افزود: ما در گذشته معمولاً در مواجهه با فناوری‌های نو در کشور با تأخیر ورود کرده‌ایم و این مسئله نتیجه‌ای جز مصرف‌کننده بودن در این حوزه‌ها را در پی نداشته است. ولی اگر مثل فناوری نانو روی فناوری‌های تازه‌وارد نیز سرمایه‌گذاری کنیم و به‌موقع از آن‌ها بهره ببریم، آینده‌ای بهتر در زمینه فناوری پیش رو خواهیم داشت. بر این اساس اقدامات ما باید در وقت مناسب به انجام برسد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

به علت اینکه هوش مصنوعی و متاورس فناوری‌های تازه‌ای هستند در کشور ما تحقیقاتی طولانی مدت درباره تأثیرات فیزیکی و روان‌شناختی آن‌ها بر روی انسان به انجام نرسیده است. این فناوری‌ها ریسک‌هایی را برای سیستم‌های سیاسی، اقتصادی و جوامع در کشورهای گوناگون به همراه خواهند داشت؛ برای نمونه ممکن است هوش مصنوعی یا متاورس به طور نامحسوس بر امنیت فرهنگی و سیاسی یک کشور اثر بگذارد. به علت اینکه متاورس با کمک فناوری‌های غوطه‌ور شدن در فضای مجازی (واقعیت افزوده و حقیقت مجازی) گسترش می‌یابد، ممکن است این ویژگی بر کاربران تأثیر منفی بگذارد و برای آن‌ها اعتیادآور باشد. همچنین امکان دارد این فناوری‌ها باعث ایجاد مشکلات اجتماعی جدیدی بشود که باید برای مقابله با آن مشکلات آمادگی داشته باشیم.

نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا در ادامه از اقداماتی که برای ایجاد امنیت کاربران در فضای مجازی در دست اجرا قرار دارد یاد کرد: امنیت مردم در فضای مجازی برای ما دارای کمال اهمیت است و در این زمینه اقداماتی در دست اجرا داریم. برای نمونه پیگیری موارد مربوط به تهدیدات امنیتی سمت کاربر از قبیل فیشینگ (درگاه‌های پرداخت جعلی) یکی از موضوعات در دست پیگیری است که در کمیته‌ای با حضور وزارت ارتباطات، دادستانی، پلیس فتا و اپراتورها به آن پرداخته می‌شود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا