مقالههوش مصنوعی

 نگاهی اجمالی به مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی ؛ از ایده تا راه‌اندازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

به گفته بسیاری از کارشناسان، هوش مصنوعی آینده جهان است. گویی با ظهور چت‌ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی، دستیارهای صوتی و ماشین‌های بدون راننده، حرفی برای گفتن نیست. اگر احتمال این وجود داشته باشد که بتوانید در این فناوری عصر جدید سرمایه‌گذاری کنید، چگونه شروع به کار خواهید کرد؟ تجارب زیادی وجود دارد دال بر این موضوع که چگونه در حال حاضر هوش مصنوعی همراه با یادگیری ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این مقاله سعی خواهیم کرد به‌طور اجمالی مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را بیان کنیم و به برخی از مفیدترین نکات به‌منظور راه‌اندازی یک کسب‌وکار استارتاپی هوش مصنوعی اشاره کنیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۷، بهمن‌ماه۱۴۰۰

استارتاپ هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در گذشته فقط برای داستان‌های علمی-تخیلی محفوظ بود. با این حال، با توسعه فناوری، مفاهیم کتاب داستان ربات‌های خودآموز مستقیماً از صفحات فانتزی به قلمروهای واقعیت منتقل شد. جهش توسعه هوش مصنوعی به کمک استارتاپ‌ هوش مصنوعی به مجموعه‌ای از مسائل در زمینه تولید، عملیات تجاری و کارهای روزانه پرداخته‌اند، تا نرم‌افزار و ماشین‌آلاتی ایجاد کنند که نه‌تنها بسیاری از فرایندهای ما را خودکار می‌کند، بلکه ظرفیت بهبود خود را نیز دارد.

موضوعات زیادی به‌عنوان استارتاپ‌ هوش مصنوعی مورد پژوهش قرار گرفته‌اند و مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را طی نموده‌اند؛ موضوعاتی همچون: مراقبت‌های بهداشتی هوش مصنوعی، خدمات فناوری اطلاعات، امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه، آموزش الکترونیک و اپلیکیشن‌های یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی، تدارکات و تأمین هوش مصنوعی، فین‌تک، بازاریابی هوش مصنوعی، خرده‌فروشی مبتنی بر هوش مصنوعی، سرگرمی هوش مصنوعی و مدیریت خانه هوش مصنوعی. در واقع، همکاری بین شرکت‌های مستقر و استارتاپ‌های نوآور و گاهی بسیار تخصصی، ضمن موفقیت در طی نمودن مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی، توسعه سریع مدل‌های تجاری موجود با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی را نیز ممکن می‌سازد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی

این روزها، تقریباً هر شرکتی برای پیشرفت و ساختن آینده‌ای معنادار نیاز به استفاده از هوش مصنوعی دارد. شاید به همین خاطر است که بسیاری از محققان هوش مصنوعی مشتاق هستند سرمایه‌گذاری‌های خود را در فضای هوش مصنوعی به کار گیرند و مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را بیاموزند. اگر شما فردی هستید که می‌خواهید وارد عرصه استارتاپ هوش مصنوعی شوید، باید بدانید که پیروی برخی از مراحل حیاتی برای اطمینان از موفقیت استارتاپ‌تان نیز ضروری است. مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی به‌طور اجمالی عبارت‌اند از:

توسعه و ذخیره‌سازی داده‌های اختصاصی

کلید اساسی برای ایجاد یک استارتاپ موفق هوش مصنوعی، منبع‌یابی و ساخت داده‌های اختصاصی است. این چیزی است که کسب‌وکار شما را برای سرمایه‌گذاران قابل‌دفاع و جذاب می‌کند. در واقع، داده‌ها سوختی خواهند بود که هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشینی شما را تقویت می‌کنند و ذخیره داده‌ها دیر یا زود برای شما مهم خواهد بود. یک استراتژی داده موفق برای مقیاس‌پذیری محصولات هوش مصنوعی شما در آینده ضروری است. بنابراین برای اینکه مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را به‌خوبی طی کنید، بسیار مهم است که مطمئن شوید داده‌های شما انحصاری هستند و فقط با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های عمومی، کسب‌وکاری ایجاد نمی‌کنید. داده‌های اختصاصی با کیفیت خوب برای استارتاپ‌های هوش مصنوعی کاملاً حیاتی است.

توسعه و ذخیره‌سازی داده‌های اختصاصی

بازاریابی

یکی دیگر از مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی، بازاریابی است. بعد از در اختیار داشتن پلتفرم هوش مصنوعی خود، بازاریابی، مهم‌ترین نقش را خواهد داشت. در ابتدا برای بازاریابی به یک محصول خوب نیاز دارید. این بدان معناست که تمرکز اولیه شما باید بر در اختیار داشتن دانشمندان و مهندسان داده باتجربه و آگاه باشد، تا این پلتفرم را برای تفسیر، یادگیری و بهبود عملکرد در طول زمان آموزش دهند. پس از آن شما باید مشتریان را متقاعد کنید که واقعاً به محصول شما نیاز دارند یا نمی‌توانند آن را در جای دیگری تهیه کنند.

اهمیت توضیح‌پذیری

حتی اگر یک مجموعه داده اختصاصی و یک محصول درخشان داشته باشید، لزوماً به این معنی نیست که محصول شما موفق خواهد بود. اگر به مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی فکر می‌کنید یا در حال راه‌اندازی یک استارتاپ هوش مصنوعی هستید، پس شما در مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اطلاعات کافی دارید. اما شاید سایر افراد با این موضوعات آشنا نباشند و ممکن است نسبت به پتانسیل آن‌ها شک داشته باشد. در حقیقت، شما باید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشید که ثابت کند مدل شما به‌خوبی کار می‌کند. در واقع، توانایی توضیح پیش‌بینی‌های مدل خود باعث افزایش اعتماد به مدل شما می‌شود.

نیروی متخصص و حامی

یک استارتاپ هوش مصنوعی برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز به تیم مناسبی از جمله برنامه‌نویسان، مهندسان نرم‌افزار، دانشمند داده، مدیر بازاریابی و سایر کارمندان نیاز دارد. کارشناسانی که مربوط به توابع پایه علم داده هستند، طراحانی برای طراحی محصول و تجربه کاربری، مدیران محصول، کارشناسان تجربه کاربر و سایر کارکنان پشتیبانی بازاریابی در این مجموعه فعال خواهند بود. هدف اولیه در مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی این است که استعدادهای مناسب را برای موقعیت مناسب با در نظر گرفتن صلاحیت آن‌ها و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در فرهنگ کاری ما استخدام کنیم. با این حال، تمرکز ما به استخدام فنی محدود نیست، بلکه باید نیروهایی از صنایع و اقشار مختلف، در اختیار داشته باشید که دیدگاه متعادلی از نحوه ادامه کار ارائه دهند.

تأمین بودجه مناسب

این یک موضوع کاملاً حیاتی است که در شروع سفر راه‌اندازی استارتاپ خود به بودجه احتمالی‌تان فکر کنید. در واقع، برای یک استارتاپ هوش مصنوعی، هزینه‌های زیادی را باید در نظر گرفت و به بودجه کسب‌وکار بیشتری نیاز دارید، چراکه نه‌تنها باید محصولی بسازید که کاربران و مشتریان را جذب کند، بلکه باید سرویسی بسازید که بتواند به اجرای آن کمک کند. البته در خصوص تأمین مالی برای اینکه مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را به‌درستی طی نمایید، باید به مسائلی چون سرمایه‌گذاران فرشته (سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حمایت از شرکت شما در ازای سهم) و دریافت وام کسب‌وکار کوچک نیز توجه داشته باشید. در حقیقت، سرمایه‌گذاران خواهان استارتاپ‌هایی هستند که راه‌حل‌های هوش مصنوعی متناسب با مشکلاتی بسازند که پیش از این قابل‌حل نبودند.

تأمین بودجه مناسب

راه‌اندازی یک پروژه آزمایشی برای شروع

ایده خوبی خواهد بود که با یک پروژه آزمایشی شروع کنید، تا ببینید آیا می‌توانید مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را درست ادامه دهید یا تغییراتی را برای افزایش شانس موفقیت خود ایجاد کنید، چراکه مانند هر استارتاپی، اگر مشکلی را که مشتریان مایلند بابت آن به شما پول بپردازند، با موفقیت حل نکنید، استارتاپ ندارید. فناوری‌های به‌کاررفته در پروژه‌های آزمایشی کوچک، ممکن است شگفت‌انگیز نباشند، اما می‌توانند به شما کمک کنند، تا شرکت هوش مصنوعی خود را برقرار کنید. این گونه شروع، می‌تواند به شما کمک کند قبل از سرمایه‌گذاری منابع قابل‌توجه ثابت کنید که در مسیر درستی قرار دارید.

درک کردن مشتریان

یکی دیگر از مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی، این است که مشتریان خود را بشناسید. مشتریان شما افرادی هستند که فکر می‌کنید ممکن است محصولات شما را بخرند. شما باید تا حد امکان با این مشتریان بالقوه و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. قبل از شروع ساخت، درک نیازهای مشتریان ضروری است. این سؤالات را بپرسید و تصویر واضحی از مشتریان بالقوه خود دریافت کنید: مشتریان من چه کسانی هستند؟ آیا آن‌ها کسب‌وکار هستند یا افراد، مانند من و شما؟ آن‌ها برای زندگی چه می‌کنند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ چند ساله هستند؟ چه مقدار پول ممکن است برای محصولاتی مانند من خرج کنند؟ آن‌ها در مورد محصولات رقبای من چه فکر می‌کنند؟ حتی شما باید راه‌حل استارتاپ هوش مصنوعی خود را با ساده‌ترین کلمات ممکن ارائه دهید.

ارائه راه‌حل‌های واقعی

در حالی که یک راه‌حل عملی مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد می‌کنید، باید بر روی مشکلات زندگی واقعی نیز که می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند، تمرکز کنید. مثلاً شما می‌توانید راه‌حلی ارائه دهید که به فروش یا بازاریابی کمک می‌کند. هرچه که باشد، این راه‌حل باید در واقعیت مستقر شود، تا گیرندگان زیادی پیدا کنند. اگر به نظر می‌رسد که کار شما در طول مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی درست است، شما آماده‌اید تا راه‌اندازی هوش مصنوعی خود را بهبود ببخشید. مطمئن شوید که در این مرحله همه چیز را تحت کنترل دارید. اغراق نکنید، در حالی که هنوز اشکالاتی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات مهم می‌شود. هنگامی که راه‌حل را شناسایی کردید، آن را به‌عنوان چراغ راهنمای راه‌اندازی هوش مصنوعی خود قرار دهید و تنها بر روی آن تمرکز کنید.

ایجاد یک طرح تجاری دقیق

بعد از آنکه تقریباً مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی را طی کردید، قبل از آنکه کارتان را شروع کنید، باید یک طرح تجاری بسازید. داشتن یک ایده یک چیز است و داشتن یک طرح تجاری قانونی چیز دیگری است. یک طرح کسب‌وکار مناسب به معنای درک نیازها، تعیین اهداف و نقاط عطف، انجام تحقیق در مورد الزامات آینده و جست‌وجوی راه‌هایی برای به دست آوردن سرمایه‌ای است که روزی به آن نیاز خواهید داشت. به‌طور معمول، یک برنامه خوب، ۳ تا ۵ سال اول استراتژی کسب‌وکار شما را مشخص می‌کند. پس ایده‌هایی را بیابید که در عین حال خلاقانه، نوآورانه و مفید باشند. البته توسعه یک محصول هوش مصنوعی به معنای موفقیت‌آمیز بودن آن نیست، مگر اینکه مشتریان از آن استفاده کنند. اگر محصول به فروش نرسد، کل پروژه محکوم به فنا خواهد بود.

برجسته کردن مأموریت و شناسایی مشکلات

هر کاری که در مسیر طی کردن مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی انجام می‌دهید، تنها بخشی از مأموریت شماست. مأموریت خود را برجسته کنید و مطمئن شوید که هر کاری که انجام می‌دهید، مطابق با آن است. مأموریت به کسب‌وکار حس جهت و هدف می‌دهد. این امر اهداف بلندمدتی را ایجاد می‌کند که همه افراد در شرکت شما باید برای رسیدن به آن تلاش کنند. به موارد استفاده خاصی فکر کنید که در آن هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات تجاری را حل کند یا ارزش قابل اثباتی ارائه دهد.

ساختن یک پایگاه مشتری

پس از اتمام مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی یک وب‌سایت راه بیندازید، تا حضور دیجیتال خود را افزایش دهید. پس از این کار، باید ردپای دیجیتال خود را با وبلاگ‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی گسترش دهید. در بخش فروش، از شبکه موجود خود شروع کنید و با افرادی که می‌شناسید صحبت کنید. فوراً وارد فروش نشوید، بلکه باید شبکه خود را به‌آرامی با دیگر صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران گسترش دهید. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان خود استفاده کنید. بودجه بازاریابی را اختصاص دهید و از بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) و بازاریابی موتور جست‌وجو (SEM) بهره ببرید. در این مرحله، بازاریابی باید اولویت اصلی استارتاپ شما باشد.

ساختن یک پایگاه مشتری

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی یک فناوری توانمند شگفت‌انگیز است که بدون شک در سال‌های آینده تأثیر باورنکردنی بر زندگی ما خواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که راه‌اندازی یک استارتاپ هوش مصنوعی آسان است. در حقیقت، مراحل راه اندازی استارتاپ هوش مصنوعی، از ایده تا راه‌اندازی و در مجموع فعالیت‌هایی که در خصوص استارتاپ‌های هوش مصنوعی انجام می‌گیرد، حوزه‌ای است که در چند سال گذشته در حال رشد بوده است. این فناوری نسبتاً جدید در ده‌ها حرفه و جایگاه در سراسر جهان کاربرد دارد. این یک واقعیت است که مسیر موفقیت در هوش مصنوعی نه‌تنها به مهارت فنی بلکه نیازمند تفکر و اجرای دقیق از طریق طیفی از سؤالات استراتژیک و تاکتیکی است که مختص این حوزه و بازار است.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا