تجهیزات هوشمندمتاورس

لمس واقعی متاورس با دستکش هوشمند HaptGlove

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک اختراع جدید به احساس حضور واقعی در مکان را در متاورس پاسخ مناسب می‌دهد؛ یک دستکش هوشمند با توانایی لمس اشیا، به نام «HaptGlove». 

متاورس، این دنیای دیجیتالی فراگیر و موازی با دنیای واقعی که بسیاری آن را تکامل نهایی اینترنت می‌دانند، امروزه در ابعاد گسترده‌‌تری در صنایع مختلف دیده می‌شود. 

کاربرد متاورس در گردشگری با نوید احساس حضور واقعی، تعامل واقعی افراد با یکدیگر و «Try before Buy» یعنی «امتحان کردن قبل از خریدن»، تحول بزرگی را در صنعت سفر و گردشگری ایجاد کرده است؛ تا جایی که فعالان و متخصصان گردشگری، بهره‌گیری از متاورس در هتل و سایر بخش‌های سفر را یکی از روند‌های مهم بازاریابی سفر در سال ۲۰۲۳ میلادی معرفی کرده‌اند. 

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

با همه این‌ها، یکی از چالش‌های متاورس که مهم‌ترین ویژگی آن یعنی «احساس حضور واقعی در مکان» را زیر سوال می‌برد، عدم امکان لمس اشیا و جاذبه‌ها است. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان و فعالان گردشگری معتقدند دنیای مجازی نمی‌تواند کاملاً جایگزین تجربه‌های واقعی سفر شود. تصور کنید به یکی از هتل‌های ساخته‌شده در فضای متاورس رفته‌اید یا در حال بازدید از یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز جهان هستید. چگونه بدون امکان لمس اشیا و تماس با آن‌ها، می‌توانید احساس حضور واقعی در مکان را حس کنید؟ پرسشی مهم که یک اختراع جدید می‌تواند پاسخی مناسب به آن بدهد؛ یک دستکش هوشمند با توانایی لمس اشیا، به نام «HaptGlove». 

به نظر می‌رسد این ابزار می‌تواند بزرگ‌ترین چالش بکارگیری متاورس در گردشگری و صنایع دیگر را حل کند. اما این ابزار چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه کسی آن را اختراع کرده و چگونه می‌تواند به کمک بهره‌گیری از متاورس در دنیای سفر بیاید؟ 

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت با دستکش HaptGlove

اگرچه ساخت دستکش‌های هوشمند لمسی اتفاق تازه‌ای در دنیای فناوری نیست، اما گروه تحقیقاتی دانشگاه NUS، از دانشگاه‌های پیشرو در کشور سنگاپور، با هدف ارائه یک تجربه معتبرتر و همه‌جانبه در متاورس دست به اختراع جالبی زده‌اند. این گروه با ساخت دستکشی هوشمند و سبک، به نام «HaptGlove»، به کاربران دنیای واقعیت مجازی (VR) و متاورس این امکان را می‌دهد تا در هنگام لمس یک شی مجازی، هم حس پوستی و هم حرکتی را احساس کنند. 

این در حالی است که هیچ یک از دستکش‌های هوشمند قبلی نتوانسته بودند به واسطه وزن سنگین یا نوع سنسور‌ها، احساس واقعی لمس یک شی در دنیای مجازی را برای کاربر تداعی کنند. 

دستکش لمسی HaptGlove، با وزن ۲۵۰ گرم، دستکشی قابل حمل و بسیار انعطاف‌پذیر است که کاربران را قادر می‌سازد تا احساس واقعی لمس اشیا را در متاورس تجربه کنند. این دستکش، با جدید‌ترین فناوری‌های روز توسعه یافته و به لوازم جانبی حجیمی نیاز ندارد.

HaptGlove با ارائه سیگنال‌هایی به انگشتان کاربر در کمتر از ۲۰ میلی ثانیه، نه‌تنها احساس تماس با یک جسم، بلکه حس فشار، نرمی یا سفتی جسم را برای او تداعی می‌کند. این ویژگی دستکش‌های HaptGlove را به یکی از سریع‌ترین دستکش‌های لمسی تبدیل کرده است که تجربه کاربری در زمان واقعی را به بهترین شکل ارائه می‌دهد. 

به عقیده رهبر این تیم تحقیقاتی، واقعیت مجازی و متاورس نباید تنها تجربه دیداری و شنیداری باشد؛ بلکه باید توانایی تعامل با اشیاء را فراهم کند. این‌گونه است که احساس حضور واقعی در یک مکان برای فرد تداعی می‌شود. به گفته اعضای تیم تحقیقاتی NUS، دستکش HaptGlove کاربری‌های مختلفی در صنعت بازی و حتی زمینه‌های پزشکی و آموزشی دارد، برای مثال، با ایجاد محیطی واقعی برای جراحان، باعث افزایش آمادگی آن‌ها برای عمل‌های واقعی می‌شود یا به دانشجویان کمک می‌کند با شبیه‌سازی لمس اعضای مختلف بدن، یک تجربه واقعی به دست آورند. 

تجربه‌ای واقعی برای گردشگران 

به نظر می‌رسد با ساخت این دستکش هوشمند، متاورس در گردشگری یک قدم به دنیای واقعی و تجربه همه‌جانبه نزدیک‌تر خواهد شد؛ دنیایی که می‌توان به کمک حس لامسه، با اشیا واقعیت مجازی و جاذبه‌ها تعامل واقعی‌تری برقرار کرد و با ویژگی‌ها و خصوصیات اشیا آن آشنا شد. 

به نظر شما آیا پای این دستکش‌های هوشمند لمسی به دنیا گردشگری هم باز می‌شود؟ چه آینده‌ای در انتظار فعالان گردشگری و کاربران واقعیت مجازی در متاورس خواهد بود؟ 

منبع: قطبنما

  • لمس واقعی متاورس با دستکش هوشمند HaptGlove

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا