شهر هوشمند

هوشمندسازی شهرها ابزار گردشگری هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی شهر‌ها در آینده، این مقوله را ابزاری برای زندگی راحت‌تر عنوان کرد و آن را پایه و اساس شکل‌گیری گردشگری هوشمند در مقاصد دانست. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به رشد چشم‌گیر شهر‌نشینی در سه دهه آینده، حدود ۲.۵ میلیارد نفر به شهر‌ها اضافه خواهند شد. به باور کارشناسان در چنین شرایطی، پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از نکات بسیار ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سریع جمعیت و تأمین منابع مالی شهرها است.

در همین راستا، شهر‌های بسیاری از سئول در کره‌ جنوبی و استکهلم در سوئد گرفته تا میتاکا در ژاپن، گلاسکو  در اسکاتلند و سنگاپور با اضافه‌کردن شبکه‌های پرسرعت و خدمات الکترونیکی به پایدار‌کردن محیط‌های خلاق، رشد و همگانی شدن شهر کمک کرده‌اند. از قضا، بیشتر این شهر‌ها و کشور‌هایی که در حوزه هوشمند‌سازی موفق‌ عمل‌ کرده‌اند، به مقاصد مهم گردشگری نیز تبدیل شده‌اند. درواقع می‌توان گفت شهر هوشمند پایه شکل گیری گردشگری هوشمند است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

هوشمندسازی، ابزار توسعه گردشگری

حالا به‌گفته استاد دانشگاه و رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، شهر هوشمند هدف نیست، بلکه هوشمند‌سازی ابزاری است که در شهر‌ها منجر به زندگی راحت‌تر و سفری لذت‌بخش برای گردشگران شود. امین فرجی با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی در رفع معضلات شهروندان در شهر‌ها، تصریح کرد: «هوشمندسازی می‌تواند راهکارهای صحیحی را پیش رویمان بگذارد. با رفع این موانع و ارائه دیتای مناسب به کاربران، می‌توانیم سفر را راحت‌تر و گردشگری را توسعه دهیم.»

فرجی، گردشگری هوشمند را انتخاب مسیرهای درست بر اساس دیتای صحیح تعریف می‌کند و معتقد است آدم هوشمند کسی است که انتخاب‌های خوبی دارد و مسیرهای خوبی را انتخاب کند. آنچه باعث تفاوت در انتخاب‌ها و کسب‌و‌کارها می‌شود، تصمیمات بر اساس دیتای درست است: «بنابراین در دست داشتن دیتا می‌تواند انتخاب مسیر، حتی انتخاب مقصد سفر را تغییر دهد.» 

او با اشاره به اهمیت شناخت خریداران برای تولید محصولات گردشگری، خاطر نشان کرد: « ما باید خریداران مقصد سفر را بشناسیم تا بر اساس نیازها و خواسته‌های آن‌ها، محتوا تولید و محصول معرفی کنیم.. نباید فراموش کرد که تفاوت نسل‌ها، منجر به تفاوت در ذائقه سفر افراد می‌شود. باید این تفاوت‌ها را بشناسیم و بر اساس خواست مخاطب محصول گردشگری خود را ارائه دهیم.» همه این‌ها در حالی است که در ایران هنوز نمی‌دانیم گردشگران ما از چه گروه‌های شغلی، سنی و درآمدی و… هستند و هنوز دیتای مناسب در این خصوص وجود ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه برای رسیدن به گردشگری هوشمند، در مرحله اول باید دیتای شهر هوشمند و تمام نیازها و خواسته‌های مخاطبان را در اختیار داشته باشیم. زمانی که بدانیم قرار است به کدام گروه خدمات ارائه دهیم، این خدمات بهتر ارائه خواهد شد. پس از شناخت مخاطب، اخذ تصمیمات درست بر اساس دیتا اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه مسیر، به کمک دیتای موجود می‌توانیم آینده گردشگری ایران را ترسیم کنیم.

به اعتقاد کارشناسان، گردشگری هوشمند به دیتاهای بلادرنگ و صحیح و به‌روز نیاز دارد و سهم ۱۱ درصدی مشاغل گردشگری در دنیا، بر اهمیت داشتن دیتا و اطلاعات به‌روز در این حوزه می‌افزاید. همه این‌ها در حالی است که در حوزه اطلاعات گردشگری ایران، یا دیتاها قدیمی هستند یا به اندازه‌ای متنوع و از بخش‌های متفاوت است که نمی‌توان آن‌ها را به درستی طبقه‌بندی کرد.

نگاه امنیتی به داده‌های گردشگری

از نظر رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، ساخت پایگاه داده و دریافت خروجی مناسب از آن، وابسته به وجود اطلاعات اولیه درست و دقیق است، از این رو اگر در بخش ورودی دقت نظر وجود داشته باشد، می‌توانیم با پردازش اطلاعات اولیه، خروجی درستی دریافت کرد و به نتیجه رسید. این درحالی است که در ایران در همان بخش نخست که دیتا و ورود اطلاعات صحیح به سیستم است، با مشکل روبه‌رو هستیم و همواره نگاه امنیتی به دیتاها وجود دارد. 

فرجی تعیین سطح دسترسی به اطلاعات برای محققان و تصمیم‌گیران حوزه گردشگری را یکی از راه‌حل‌های دسترسی به اطلاعات به‌روز عنوان کرده و خاطر نشان می‌کند:«جزیره‌ای عمل کردن واحدهای مرتبط با حوزه گردشگری در ارائه اطلاعات نیز از دیگر معضلاتی است که در حوزه هوشمندسازی وجود دارد.»

به گفته او، برای داشتن گردشگری هوشمند ارائه اطلاعات در حوزه‌های مختلف از حمل‌و‌نقل و هواشناسی گرفته تا اطلاعات رستوران‌ها، هتل‌ها، جاذبه‌های مقصد، مراکز خرید، اطلاعات پرواز و… اهمیت بسیاری دارد. تمام این اطلاعات علاوه بر قراردادن مقصد در گزینه‌های سفر مخاطبان، ماندگاری آن را نیز بیشتر کند. در نهایت، ماندگاری بیشتر برابر با هزینه‌کرد بیشتر مسافر است. 

این استاد دانشگاه، نبود زیرساخت‌های لازم را مانع از هوشمندسازی می‌داند و معتقد است هوشمندسازی، باعث شفافیت و ممانعت از فساد می‌شود؛ از این رو بخشی از بدنه که نیازمند هوشمندسازی است، اجازه این کار را نمی‌دهد و به قول معروف سنگ‌اندازی می‌کند. 

منبع: قطبنما

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا