تحول دیجیتال در صنعت و معدنشهر هوشمندهمایش و نمایشگاههوش مصنوعی

تحولات فناوری جنوب چین – گوانجو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در شهریور ماه ۱۴۰۰ مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شهر چانگشا استان هونان”پنجمین شهر صنعت اینترنت” چین

طبق اطلاعات منتشر شده در کنفرانس مطبوعاتی دفتر ملی برنامه‌های کاربردی و اطلاعات صنعتی دولت استان هونان، صنعت اینترنت تلفن همراه در این استان برای هشت سال متوالی نرخ رشد بیش از ۲۰ درصدی را حفظ کرده است. تعدادی از شرکت های پیشرو شناخته شده مانند Huawei، Wanxing Technology، Baidu، Shenxin و ۵۸ Group در هونان مستقر شده اند. شاخص جامع توسعه اینترنت در چانگشا، مرکز استان رتبه اول در شهرهای مرکزی چین و “پنجمین شهر صنعت اینترنت” پس پکن، شانگهای، شنجن و هانگژو را کسب کرد.

در نیمه اول سال جاری، شرکت های اینترنت سیار در استان هونان به درآمد عملیاتی ۱۱۲.۸ میلیارد یوان دست یافتند که نسبت به سال گذشته ۲۱.۶ درصد افزایش داشت. درآمد کسب و کار نرم افزار ۵۱.۵۹ میلیارد یوان بود که نسبت به سال قبل ۱۳.۳ درصد افزایش داشت. این استان اقدامات کلیدی بهبود نرم افزار را سازماندهی و اجرا کرد، اولین ویرایش محصولات نرم افزاری و پرورش ۵۰ شرکت برتر نرم افزاری و شرکت های کلیدی اینترنت موبایل در استان را انجام داد. چانگشا ساخت یک شهر نرم افزاری معروف در چین را تسریع کرد.

حضور ۲۷۶ شرکت شنجن در فهرست “غول کوچک” ملی چین

طبق داده‌های دفتر خدمات شرکت‌های کوچک و متوسط شنجن، در مجموع ۲۷۶ شرکت این شهر اخیراً در چهارمین دسته از شرکت‌های «غول کوچک» با فناوری پیشرفته در سطح ایالتی انتخاب شدند که بیشترین تعداد تا کنون بوده است. تاکنون، تعداد شرکت‌های ملی «غول کوچک» شنجن به ۴۴۵ رسیده است.

«غول کوچک» به شرکت‌های پیشرو کوچک و متوسط با پتانسیل رشد بسیار اطلاق می‌شود که در بازارهای تخصصی صنایع متوسط و پیشرفته، از جمله فناوری‌های نسل بعدی، تولید تجهیزات پیشرفته، انرژی‌های جدید، مواد جدید و داروسازی زیستی فعال می‌باشند.

«غول‌های کوچک» تازه اضافه شده شنجن عمدتاً در بخش‌های کامپیوتر، ارتباطات و تولید تجهیزات الکترونیکی تخصص دارند. بر اساس داده‌های Qizhidao.com، پلتفرم خدمات نوآوری فناوری داده بزرگ چین، مناطق نانشان، بائوآن و لونگ‌هوا سه منطقه برتری هستند که «غول‌های کوچک» ملی به تازگی اضافه شده‌اند. ۸۸، ۸۳، و ۳۴ شرکت تازه به رسمیت شناخته شده به ترتیب در Nanshan، Bao’an و Longhua قرار دارند که ۳۱.۹%، ۳۰.۱% و ۱۲.۳% از کل را به خود اختصاص می دهند.

آمارها نشان می دهد که میانگین هزینه سالانه تحقیق و توسعه شرکت‌های “غول کوچک” در شنجن ۳۳.۳۹ میلیون یوان (۴.۹۱ میلیون دلار) است که بالاتر از میانگین کشور است. علاوه بر این، میانگین درآمد کسب‌وکار اصلی و متوسط سود خالص این شرکت‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد یوآنی نانشا در هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و غیره

منطقه نانشا گوانجو ۷۳ پروژه را با ۱۴۰ میلیارد یوان (۲۱ میلیارد دلار) سرمایه گذاری در هشتمین کنفرانس سالانه سرمایه گذاری بین المللی که در ۳۰ آگوست ۲۰۲۲ در گوانجو برگزار شد، امضا کرد. این پروژه‌ها زمینه‌هایی مانند تولید تراشه، هوش مصنوعی، زیست پزشکی، انرژی‌های جدید، خودروسازی، تجهیزات پیشرفته، علم و فناوری دریایی را پوشش می دهد که دیدگاه سرمایه گذاران جهانی را در مورد توسعه نانشا نشان می دهد.

وی مین، معاون اجرایی نانشا، گفت که این منطقه دارای پایگاه صنعتی است و هدف آن دستیابی به ارزش کل صنعتی ۲ هزار میلیارد یوان تا سال ۲۰۲۵ است. وی توضیح داد که نانشا بر تحقیق و توسعه و ساخت تراشه‌ها، مدارهای مجتمع، صنایع نوظهور استراتژیک، تجهیزات پیشرفته، محصولات هوشمند، و خودروسازی و همچنین اقتصاد دریایی تمرکز دارد.

علاوه بر این، نانشا ۹ سیاست حمایتی را برای صنعت هوافضای تجاری در طول این رویداد راه‌اندازی کرد که شامل تامین مالی شرکت‌ها، توسعه فضاپیماها و آماده‌سازی پیش از پرتاب است که کل چرخه حیات شرکت‌های هوافضای تجاری را پوشش می‌دهد. به گفته دولت نانشا، شرکت های تجاری هوافضا تا ۱۰۰ میلیون یوان یارانه برای هزینه‌های تحقیق و توسعه خود دریافت خواهند کرد.

ژنگ جون، معاون شرکت هوافضای ژونگکه، گفت که آنها تصمیم گرفته‌اند در نانشا مستقر شوند و به تحقیقات اولیه و کاربرد علمی متعهد شوند تا در اسرع وقت به صنعتی شدن موشک دست یابند. وی گفت: “ما مجموعه‌ای از شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی را در صنایعی مانند تحقیق و توسعه نیروی هوافضا، تحقیق و توسعه ماهواره‌ای، اندازه‌گیری و کنترل موشک و ماهواره جذب خواهیم کرد.”

در مورد بیوتکنولوژی، رانر Ophthalmology، یک شرکت مشهور در زمینه چشم پزشکی، برنامه خود را برای سرمایه گذاری در ساخت دفتر مرکزی، تحقیق و توسعه و پایگاه آموزشی تولید خود در نانشا با تمرکز بر بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، التهاب چشم، گلوکوم اعلام کرد. انتظار می‌رود این پروژه پیشرفت‌هایی را در زمینه داروهای نوآورانه بیولوژیکی در نانشا ترویج کند.

گوانجو در میان ۳ شهر برتر جهان با بیشترین تعداد شرکت های یونیکورن جدید

بر اساس گزارش نیمه نخست سال ۲۰۲۲ که موسسه تحقیقاتی هورون در ۳۰ آگوست ۲۰۲۲ منتشر کرده است، ۶۲ شرکت یونیکورن در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) به ثبت رسیده اند که ۱۱ عدد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، گوانجو از نظر تعداد شرکت های یونیکورن در چین با ۱۹ شرکت در رتبه پنجم قرار دارد. این گزارش ۳ شهر با بیشترین تعداد یونیکورن‌های جدید در سراسر جهان را معرفی کرد. طبق این گزارش تا ژوئن ۲۰۲۲، تعداد ۲۵۴ شرکت یونیکورن جدید در جهان اضافه شده اند که مجموع آنها را به ۱۳۱۲ مورد می رساند و افزایش ۲۴ درصدی را نشان می دهد. چین در نیمه نخست سال با ثبت ۱۱ یونیکورن جدید و با مجموع ۳۱۲ یونیکورن پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار گرفت.

این گزارش در هشتمین کنفرانس سالانه سرمایه گذاری بین المللی چین -گوانجو و اولین کنفرانس جهانی مدیران عامل Unicorn ها در گوانجو منتشر شد.

هوگورف، مدیر موسسه تحقیقاتی هوورن گفت: “شرکت های یونیکورن نماد بوم شناسی کارآفرینی در سطح جهانی هستند. هر چه تعداد شرکت های یونیکورن در یک کشور بیشتر باشد، توانایی نوآوری آن قوی تر و بوم شناسی کارآفرینی آن کامل تر است.”

راه اندازی اولین مرکز مدیریت نیروگاه مجازی چین در شنجن

مراسم راه اندازی مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن در ۲۶ اگوست ۲۰۲۲ در این شهر برگزار شد. این مرکز اولین مرکز مجازی مدیریت نیروگاه در چین است. بر اساس گزارشات نیروگاه مجازی شنجن منابع ذخیره انرژی، مرکز داده، ایستگاه شارژ، مترو و بخش های دیگر را با ظرفیت ۸۷۰ هزار کیلووات متصل کرده است که نزدیک به ظرفیت یک نیروگاه زغال سنگ بزرگ است.

مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن در دفتر شبکه برق جنوب چین واقع شده است و توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات شنجن اداره می‌شود. این مرکز مسئول ساخت و بهره برداری روزانه و نگهداری پلت فرم مدیریت نیروگاه مجازی، استقرار سیستم مدیریت عملیات روزانه نیروگاه مجازی و سازماندهی ثبت نام کاربر، دسترسی به منابع، مدیریت راه اندازی، دریافت و اجرای دستورالعمل های دیسپاچینگ، نظارت بر پاسخ و ارزیابی اثر نیروگاه است.

پلتفرم مدیریت نیروگاه مجازی از فناوری ارتباطی پیشرفته “اینترنت +۵G + دروازه هوشمند” استفاده می‌کند که ارتباط دو طرفه بین دیسپاچینگ شبکه برق را تحقق می‌بخشد.

به گفته مسئول مربوطه دفتر تامین برق شنجن، در آینده، مرکز مدیریت نیروگاه مجازی شنجن ادغام انرژی توزیع شده مانند فتوولتائیک توزیع شده، ذخیره انرژی، تعامل انرژی بین وسایل نقلیه انرژی جدید و شبکه برق به نیروگاه مجازی، ساخت، بهره برداری و مدیریت پلتفرم تجاری توزیع انرژی، نظارت و صدور گواهینامه تجاری و مصرف انرژی توزیع شده، همکاری با توسعه تجارت برق سبز و ارائه خدمات مربوطه را انجام می دهد.

برگزاری دهمین مجمع نوآوری و انتقال فناوری چین-آ.سه. آن در گوانشی

دهمین مجمع انتقال فناوری و نوآوری مشارکتی چین-آ.سه.آن به صورت آنلاین و حضوری در نانینگ، مرکز استان گوانشی از ۱۵ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شود. این مجمع توسط وزارت علوم و فناوری چین، دولت محلی استان گوانشی و مرکز انتقال فناوری چین-آ.سه.آن برگزار می‌شود.

به عنوان یکی از رویدادهای سطح بالا در چارچوب نمایشگاه چین-آ.سه.آن، رویداد امسال به “فناوری دیجیتال + سلامت بزرگ” توجه خواهد کرد.

مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از جمله مراسم افتتاحیه، مجمع اصلی، مجمع دانشمندان جوان و نمایشگاه‌های همسان‌سازی فن‌آوری برای نمایش دستاوردهای حاصل شده در نوآوری و همکاری علمی- فناوری چین و آ.سه.‌آن در دهه گذشته برگزار می‌شود.

در ۹ رویداد قبلی این مجمع، بیش از ۸۰ مسئول بخش علم و فناوری در سطح معاونان وزیر در چین و کشورهای آ.سه.آن، بیش از ۱۱ هزار شرکت کننده داخلی و خارجی حضور داشته و بیش از ۳۶۰۰ شرکت بالغ بر ۳ هزار پروژه را به نمایش گذاشتند.

صدور مجوز آزمایش محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در شنجن

آزمایش محصولات و خدمات کم خطر هوش مصنوعی که هنوز توسط دولت‌های ملی یا محلی استاندارد نشده‌اند، اما با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند، در شهر شنجن مجاز اعلام شد. شنجن خانه بیش از ۱۳۰۰ شرکت مرتبط با هوش مصنوعی است که دومین شهر در کشور می‌باشد. مقیاس اصلی صنعت هوش مصنوعی چین بیش از ۴۰۰ میلیارد یوان (۵۷.۴۸ میلیارد دلار) تخمین زده می‌شود.

با توجه به نگرانی‌های اخلاقی که با استفاده از هوش مصنوعی به وجود می‌آیند، این مقررات ایجاد یک نهاد مدیریتی خاص هوش مصنوعی را اجباری می‌کند و به دولت شهر دستور می‌دهد تا کمیته اخلاق هوش مصنوعی را راه‌اندازی کند. به خطر انداختن امنیت ملی و منافع عمومی، نقض حریم خصوصی و حقوق اطلاعات شخصی در تحقیقات و عملیات کاربردی ممنوع است.

یک سیستم نظارت و آمار هوش مصنوعی برای ارائه داده‌های دقیق و منسجم و پشتیبانی سیاست برای پیشبرد رشد صنعت، طبق مقررات، توسعه می یابد.

پشتیبانی از داده‌ها، قدرت محاسباتی و الگوریتم ها برای رشد بخش هوش مصنوعی ضروری است. طبق این قانون، دولت باید یک سیستم منابع داده عمومی‌برای صنعت هوش مصنوعی، دستورالعمل های اشتراک گذاری داده‌های عمومی‌برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و یک پلت فرم قدرت محاسباتی و الگوریتم باز و صنعت محور ایجاد کند.

موسسات آموزش عالی، سازمان‌های تحقیقاتی علمی و شرکت‌ها تشویق و حمایت می‌شوند تا زیرساخت محاسباتی هوش مصنوعی ساخته و منابع محاسباتی را به اشتراک بگذارند تا یک اکوسیستم مشترک ایجاد کنند.

شنجن الگویی برای صنعت خودروهای خودران

شهر شنجن، به عنوان پایتخت نوآوری چین، در نظر دارد خود را به شهر نمونه با نفوذ بین المللی در صنعت خودروهای خودران تبدیل کند. در سال ۲۰۲۱، صنعت وسایل نقلیه خودران شنجن ۱۰۶.۶ میلیارد یوان (۱۵.۳ میلیارد دلار) درآمد کسب کرد و بیش از ۱۲۰۰ شرکت محلی در این بخش مشغول به کار هستند. طبق برنامه اقدام سه ساله (۲۰۲۲-۲۵) برای تقویت خوشه‌های این صنعت انتظار می رود درآمد این بخش تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰۰ میلیارد یوان برسد.

این شهر بر سیستم ادراک هوشمند وسایل نقلیه، سیستم محاسباتی داخل خودرو، سیستم ارتباط بی‌سیم، پایانه‌های خدمات ابری، سیستم کنترل موتور الکتریکی و امکانات شارژ فوری برق تاکید خواهد کرد.

در ۲۴ آگوست ۲۰۲۲، شهر ۵۳ بخش جاده ای به طول کل ۵۷ کیلومتر در مناطق نانشان و فوتین و منطقه جدید داپنگ برای آزمایش وسایل نقلیه خودران باز کرد و طول کل جاده‌ها را برای چنین آزمایشی به ۲۰۱ کیلومتر رساند.

به گفته لیو هوآ، دبیرکل انجمن صنعت خودروهای انرژی جدید شنجن، این شهر کامل‌ترین زنجیره صنعتی وسایل نقلیه جدید انرژی (NEV) را در اختیار دارد.

شنجن گروهی از شرکت‌های پیشرو مانند Huawei، BYD و Deeproute.ai را گردآوری کرده است که رانندگی خودکار، تراشه‌ها، کابین دیجیتال، سنسورهای مختلف و زمینه‌های دیگر را پوشش می‌دهند. فاز I و II پارک صنعتی BYD با تولید سالانه ۱۱۰ میلیارد یوان، پایگاه مهمی در شنجن برای دستیابی به هدف خود برای تبدیل شدن به شهر پیشرو در جهان در صنعت خودرو خودران ایجاد نموده است. طبق آمارها، چین حدود ۴ هزار شرکت در حوزه صنعت خودروهای خودران دارد که ۲۰ درصد آنها در شنجن مستقر هستند.

رشد پایدار صنعت مدارهای مجتمع (IC) در شنجن

شنجن، به عنوان مرکز نوآوری فناوری چین، مرکز توزیع، کاربرد و طراحی مدارهای مجتمع (IC) چین است و شاهد توسعه سریع این صنعت در سال‌های اخیر بوده است. به طور خاص، صنعت طراحی IC شهر برجسته بوده و دارای محصولات ذخیره سازی پیشرو و همچنین قابلیت های مونتاژ و آزمایش است.

Shenzhen Longsys Electronics Co. Ltd.، عرضه‌کننده محصولات ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری که به معماری و کاربرد تراشه‌های حافظه اختصاص دارد، به یک پیشرو در صنعت در زمینه حافظه داخلی تبدیل شده است. طبق آمار، درآمد انباشته Longsys در سه سال گذشته از ۲۲.۷ میلیارد یوان (۳.۲۶ میلیارد دلار) فراتر رفته و درآمد و سود شرکت به سرعت رشد کرده است.

با ظهور زمینه‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی اشیاء (AIoT)، داده‌های بزرگ، محاسبات ابری، تولید هوشمند، وسایل نقلیه هوشمند و اقتصاد دیجیتال، تقاضا برای تراشه در سال های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و فرصت هایی را برای تامین کنندگان محصولات شنجن ایجاد کرده است.

آمار انجمن صنعت نیمه‌هادی شنجن (SZSIA) نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱، درآمد اصلی کسب و کار صنعت IC شهر از ۱۴۰ میلیارد یوان فراتر رفته و درآمد صنعت طراحی IC بیش از ۷۰ میلیارد یوان بود. چانگ جونفنگ، دبیر کل SZSIA گفت: “با توسعه مداوم ۵G، هوش مصنوعی، وسایل نقلیه انرژی جدید، اینترنت اشیاء و تولید هوشمند، قدرت صنعت طراحی IC شنجن در حال رشد است”.

توسعه زنجیره صنعتی زیست پزشکی در استان هونان

مجموعه سیاست ها و برنامه‌های دولت استان هونان تحت عنوان”توسعه زنجیره صنعتی زیست پزشکی در استان هونان” اخیراً رونمایی شد. این برنامه‌ها توسط دپارتمان صنعت و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت، اداره طب سنتی چینی و اداره محصولات پزشکی هونان صادر شد و هدف آن دستیابی به درآمد صنعت زیست پزشکی استان به میزان ۲۴۰ میلیارد یوان تا سال ۲۰۲۵ می‌باشد.

خوشه صنعتی زیست پزشکی یکی از زنجیره‌های صنعتی سودمند در حال ظهور است که در استان هونان مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر مجموعه‌ای از شرکت‌های دارویی و بیولوژیکی از جمله Aier Eye، Yifeng Pharmacy، LBX Pharmacy، Sansure Biotech و Sinocare در استان مستقر هستند که کسب و کار آنها بخش بالایی، میانی و پایینی زنجیره صنعتی را پوشش می‌دهد.

در طول دوره “برنامه پنج ساله چهاردهم”، دولت هونان هر ساله حدود ۴۰ نوع زنجیره اصلی صنعت زیست پزشکی را انتخاب و شناسایی خواهد کرد.

منبع: وزارت امور خارجه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا