توسعه پایدارصنعت هوشمند

رویکردهای جدید دانش‌بنیان در صنعت آب؛ از کنترل سیلاب تا نصب ۲۰۰ هزار کنتور هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: شرایط زمانی و نیاز به فناوری در صنعت آب کشور سبب شده است موسسه تحقیقات آب فعالیت‌های دانش‌بنیان خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد.

محمدرضا کاویانپور درباره فعالیت‌های دانش‌بنیان این موسسه با توجه به نامگذاری امسال به‌عنوان “سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” گفت: با توجه به ماموریتی که وزارت نیرو تحت عنوان طرح‌های پیشران برای حمایت و هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع و حل مسائل فناورانه صنعت آب بر عهده موسسه تحقیقات آب نهاده است، فعالیت‌های خود را به دو بخش تقسیم و بخشی از فعالیت‌ها را در قالب استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به این که مطابق “آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان” معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دانش‌بنیان بودن صرفاً تولید محصول نیست و طراحی و تولید نرم‌افزارها نیز رفتار دانش‌بنیانی محسوب می‌شود، گفت: زمانی برای نقشه‌برداری از اندازه‌گیری و سنجش زمینی استفاده می‌شد، اما امروزه ماهواره‌ها به عنوان ابزاری دقیق جهت این بررسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کاویان پور ادامه داد: موسسه تحقیقات آب نیز با راه‌اندازی سامانه ماهواره‌ای دریافت اطلاعات و داده‌ها توانسته است نرم‌افزارهایی را ایجاد کند که به صورت ملی در سطح کشور توسط بیش از ۱۰۰۰ کاربر در بخش آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای و مدیریت آب و سایر دستگاه‌های مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با بیان اینکه تجاری‌سازی و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط شرکت ساتکاب و شرکت‌های حاضر در ستاد دانش‌بنیان وزارت نیرو دنبال می‌شود، افزود: توسعه سامانه سیلاب پشتیبانی سدها از دیگر طرح‌های دانش بنیانی است که با همکاری جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در دست انجام است. یکی از طرح‌های پیشران دیگر مربوط به نصب کنتورهای هوشمند حجمی آب است که در موسسه تحقیقات آب در دست پیگیری قرار دارد.

محتوی بیشتر از صنعت هوشمند:

کاویانپور با اشاره به راه‌اندازی کارخانه نوآوری در محل موسسه تحقیقات آب گفت: فرم و مدل ساخت این کارخانه با هماهنگی شرکت‌های ساتکاب، معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تهیه شده و قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان در این موسسه مستقر شوند، بر اساس نیازهای کشور موضوعات به آنها ارائه شده و خدمات، محصول یا محصولات طراحی، تولید و عرضه می‌شود و با حمایت شرکت ساتکاب، تجاری‌سازی آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات آب در این خصوص دستورالعمل‌های مرتبط جهت حمایت لازم نیز تدوین شده است.

کاویانپور در پایان درباره رویکرد وزارت نیرو برای حمایت و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: وزیر نیرو و معاونت‌ها برای تحقق این مهم بسیار جدی و پیگیر هستند و هم‌اکنون در جلسات منظم ستاد دانش‌بنیان وزارت نیرو، گزارش پیشرفت‌ها و چالش‌های پیش‌رو و راهکارهای شتاب‌دهی به این موضوع به صورت مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: وزارت نیرو

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا