جدیدترین آمارها درباره محتواهای بصری
نویسنده : آدام کانل – کارشناس بازاریابی محتوا مترجم : امیر آل علی
امروزه از محتوای بصری، به عنوان مهمترین اقدام در زمینه بازاریابی نام برده می شود که دارای فرمت های مختلفی است. در دو سال اخیر به خاطر شرایط کرونا، تعداد کاربران اینترنت با رشدی تاریخی همراه بوده است. به همین خاطر اگر تولید محتوای حرفه ای نداشته باشید، فرصتی طلایی را از دست خواهید داد. در این زمینه حتی اگر تا به امروز اقدام خاصی را انجام نداده اید، هنوز دیر نشده و بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که تاثیر مثبت قرنطینه خانگی بر افزایش کاربران اینترنت، حتی در دوران پساکرونا نیز حفظ خواهد شد. با این حال تنها زمانی می توان نتایج بسیار خوبی را به دست آورد که اطلاعات خوبی را داشته باشید. در این زمینه آگاهی از جدیدترین آمارها و ترندها، در این زمینه تاثیر بسزایی را دارد که در ادامه منتخب آنها در سال ۲۰۲۱ را بررسی خواهیم کرد.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
۱-ویدئو محبوب ترین نوع محتوا است
برای دومین سال متوالی ویدئو موفق شده است تا خود را به عنوان محبوب ترین نوع محتوا معرفی نماید. به همین خاطر باید این نوع را در اولویت اول خود قرار دهید. با این حال ویدئو نیز شامل زیرمجموعه های متنوع بوده و باید این موضوع را بررسی کنید که کدام یک از آنها، در منطقه فعالیت شما و بازار هدف مشخص شده، نتایج بهتری را به همراه دارد. در رده های بعدی بلاگ، اینفوگرافی، مطالعه موردی و مصاحبه قرار دارد.
۲-اکثر بازاریاب ها در هفته بین ۲ تا ۵ محتوا را ارسال می کنند
یکی از دغدغه های همیشگی افراد این است که در زمینه تولید محتوا برطبق چه برنامه ای باید اقدام کنند و حجم فعالیت استاندارد چه میزان است. در این زمینه توجه به بازاریاب های حرفه ای، منطقی ترین اقدام خواهد بود. در این رابطه آمارهای جهانی حاکی از آن است که در حدود ۴۱ درصد از بازاریاب ها، هر هفته بین ۲ تا ۵ پست را به اشتراک می گذارند. با این حال فراموش نکنید که این موضوع به حوزه و سطح توانایی نیز ارتباط دارد. برای مثال یک تیم بزرگ، طبیعتا می تواند هر روز چندین محتوا را تولید نماید ولی این موضوع برای تیم های کوچک چندان امکان پذیر نخواهد بود. همچنین جذابیت حوزه های مختلف نیز متفاوت بوده و ممکن است در برخی از حوزه ها، موضوعات مختلفی برای پرداختن وجود داشته باشد و در یک بازار دیگر، موضوعات به مراتب محدودتر شود. با این حال به صورت کلی نکته طلایی در این بخش، فعالیت به شکلی است که امکان حفظ کیفیت وجود داشته باشد. درواقع دو محتوای حرفه ای در هفته به مراتب بهتر از فعالیت هر روز با کیفیت پایین خواهد بود.
۳- ۶۲ درصد از بازاریاب ها از وبینار در سال ۲۰۲۰ استفاده کردند
درواقع تا قبل از شیوع جهانی ویروس کرونا، وبینار چندان محبوب نبوده و میزان استفاده از آن کمتر از ۳۰ درصد بوده است. با این حال طی تنها یک سال، شاهد رشد دوبرابری آن بوده ایم. بسیاری از تحلیلگران در این زمینه عقیده دارند که وبینار به زودی جای جلسات و همایش ها را خواهد گرفت. دلیل این امر نیز به این خاطر است که چنین اقدامی به مراتب مقرون به صرفه تر بوده و به مکان و زمان خاصی محدود نخواهید بود. به همین خاطر به نظر می رسد که با توجه به بهبود اوضاع بازار با واکسیناسیون جهانی، شاهد سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه باشیم. درواقع به نظر می رسد که این میزان در سال جاری به بیش از ۸۰ درصد برسد. درواقع در سال اول شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیری از بازاریاب ها و مدیران وارد شرایطی جدید شدند که حداقل تا ۲۰ سال قبل، بی سابقه بوده است. به همین خاطر طبیعی است که شوک این اتفاق باعث شده باشد تا رشد حداکثری را شاهد نباشیم. با این حال همین آمار نیز بسیار قابل توجه بوده و شاهد تغییری بزرگ تنها در یک سال هستیم. این امر در حالی است که به طور معمول تغییرات بنیادی، طی چند سال رخ می دهند.
۴-رشد ویدئو از سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۷ برابر بوده است
اکر بخواهیم بالاترین رشد را برای انواع فرمت های محتوایی نام ببریم، بدون شک ویدئو با اختلاف در صدر قرار دارد. درواقع مشاهده به مراتب ساده تر از مطالعه بوده و در این شیوه، شما فضا برای انجام اقدامات بسیاری را دارید. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه نمایید این است که شیب این رشد در دو سال اخیر به خاطر پاندمی کرونا، با سال های قبل متفاوت بوده و بالاترین میزان را به خود اختصاص می دهد. درواقع اگرچه این ویروس برای اکثر کسب و کارها مشکلاتی را به همراه داشته است، با این حال در زمینه محتوای بصری، به مانند یک موقعیت طلایی بوده است. به همین خاطر برندهایی که از مدت ها قبل به بهترین شکل از بستر اینترنت استفاده کرده اند، کمترین مشکل را از زمان شروع پاندمی داشتند.
۵- ۸۷ درصد از بازاریاب ها از ویدئو به عنوان یکی از استراتژی های اصلی استفاده می کنند
نکته ای که در رابطه با این آمار باید به آن توجه داشته باشید این است که در برخی از کشورها آمار دقیقی وجود ندارد و به همین خاطر احتمالا میزان آن کمی بیشتر است. درواقع ویدئو نه تنها محبوب ترین نوع محتوا محسوب می شود، بلکه استفاده آن توسط بازاریاب ها نیز به مراتب بالاتر از سایر گزینه ها است. این امر در حالی است که تولید محتوای ویدئویی، به مراتب سختتر از بلاگینگ، اینفوگرافی، مصاحبه و پادکست است.
با این حال تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که با یک دوره آموزشی و با امکانات حداقلی نیز می توان اقدامات جذابی را انجام داد. با این حال به صورت کلی امروزه تولید محتوای ویدئویی، یک فرصت شغلی با بازار کار تضمین شده نیز محسوب می شود. در این رابطه میزان استفاده از ویدئو در شبکه های اجتماعی توسط بازاریاب ها، ۶۳ درصد است که بیانگر وجود پتانسیل برای رشد است.
درواقع به غیر از یوتیوب به عنوان بزرگترین بستر اشتراک گذاری ویدئو، سایر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، چندان به این بخش مهم توجه نکرده اند و در نقطه مقابل تیک تاک با تمرکز بر روی یک نوع جذاب از ویدئو (کلیپ های ۳۰ ثانیه ای) موفق شده است تا به عنوان یک شبکه نوظهور، بسیاری از آمارها را جا به جا کند. این موضوع خود دلیل دیگری برای اهمیت فوق العاده بالای ویدئو است. درواقع در بازار حال حاضر، تمرکز بر روی شیوه های کم نتیجه دیگر عاقلانه نخواهد بود و لازم است تا نسبت به اولویت های خود، تجدیدنظر داشته باشید.
۶- ۷۰ درصد کاربران اینترنت از یوتیوب برای حل مشکلات خود استفاده می کنند
اطلاق این جمله که یوتیوب به یک دانشگاه مجازی تبدیل شده است، ابدا اغراق محسوب نمی شود. درواقع در این بستر اگرچه انواع ویدئوها وجود دارد، با این حال شاهد آموزشهای مختلف در حوزه های گوناگون هستیم و امکان فعالیت همگانی در کنار کسب درآمد (شریک شدن در سود تبلیغات) باعث شده است تا شاهد فعالیت های بسیار خوب، کارآمد و حرفه ای باشیم. درواقع کسب درآمد از این بستر به قدری مناسب و جذاب است که شاهد پدیده ای به نام ولاگر هستم.
نکته جالب این است که آمارها حاکی از آن است که از این بستر حتی افرادی هستند که درآمدهای بالای ۱۰۰ میلیون دلار دارند که در کمتر حوزه کاری می توان به این رقم دست پیدا کرد. در این راستا بنا بر آمارهای جهانی بیش از ۷۰ درصد کاربران اینترنت از یوتیوب برای رفع مشکلات خود در حوزه های مختلف استفاده می کنند. به همین خاطر نباید تصور کنید که تنها محتواهای سرگرم کننده، شانس موفقیت دارند. درواقع توجه به نیاز، به مراتب مهمتر از سرگرم کردن محسوب می شود. درواقع ترند اصلی کسب و کارها این است که مشکلات مشتریان و جامعه هدف خود را شناسایی کرد و به خوبی آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.
۷-رشد ویدئوهای بلند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴۰ درصد بوده است
تجربه موفق تیک تاک باعث به وجود آمدن تصوری غلط شده است که ویدئوهای کوتاه، بالاترین شانس رشد را دارند. با این حال این موضوع تنها در زمینه موضوعات سرگرم کننده صادق خواهد بود. درواقع با توجه به این امر که در مشاهده ویدئو افراد کمترین فشار را متحمل می شوند، طبیعی است که موارد طولانی ابدا باعث نارضایتی نباشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب به دنبال رفع نیاز خود بوده و بدون شک در محتواهای کوتاه نمی توان به خوبی یک موضوع را مورد بررسی قرار داد. در این زمینه ارائه هرگونه زمان مشخصی، کاملا اشتباه بوده و این موضوع به نیاز موجود بستگی دارد. برای مثال ممکن است موضوع یک ویدئو به ۴۵ دقیقه زمان نیاز داشته باشد. این امر در حالی است که ویدئوی دیگر تنها ۱۰ دقیقه زمان بخواهد.
در این زمینه ارائه هرگونه آماری باعث خواهد شد تا شاهد اقدامات غیرحرفه ای نظیر طولانی کردن ویدئو باشیم. به صورت کلی ویدئوهای طولانی در سال گذشته بالاترین میزان رشد را داشته و این امر بیانگر جذابیت آن برای مخاطبین است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ویدئوی طولانی بیش از ۱۰ دقیقه و کمتر از یک ساعت است. درواقع توصیه می شود که در رابطه با زمان های بیش از یک ساعت، استراتژی چند قسمتی کردن موضوع را اجرا نمایید. درواقع اگرچه محتواهای طولانی رشدی ۱۴۰ درصدی تنها در یک سال را داشته است، با این حال نباید تصور کنید که به هر میزانی که زمانی طولانی تر را اشغال نمایید، نتیجه ای بهتر را هم به دست خواهید آورد.
۸- ۶۴ درصد از مشتریان بعد از مشاهده ویدئو اقدام به خرید می کنند
اگر در سایت و یا شبکه های اجتماعی خود ویدئو از محصولات ندارید، متاسفانه باید با آمار فروش پایین کنار بیایید. درواقع ۶۴ درصد از مشتریان حتما قبل از خرید خود ویدئوهای محصول را مشاهده می کنند. درواقع تاثیر این موضوع بیش از صدها عکس است. در این رابطه فراموش نکنید که تنها تولید محتوای ویدوئی مطرح نبوده و کیفیت کار نیز بسیار مهم است. با توجه به این امر که در حال حاضر مشتری با گزینه های متعددی مواجه است، فعالیت ضعیف درست به مانند ضد تبلیغ خواهد بود.
۹-اینستاگرام محبوب ترین پلتفرم برای بازاریاب ها است
اگرچه تصور عمومی این است که فیس بوک و یوتیوب که پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی جهان هستند، بستر اصلی فعالیت بازاریاب ها محسوب شوند. با این حال واقعیت این است که این آمار در اختیار اینستاگرام است. درواقع اکثر برندها و افراد مشهور جهان، در این شبکه حضور داشته و اخیرا امکانات متنوع برای صفحات تجاری، باعث شده است تا انتخاب اول اکثر بازاریاب ها، این شبکه باشد. در این رابطه قابلیت استوری، مهمترین ابزار فعالیت تجاری انتخاب شده است. در این زمینه به صورت کلی ۸۰ درصد از بازاریاب ها از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی خود استفاده می کنند.
۱۰-فیس بوک دومین بستر محبوب اشتراک گذاری ویدئو است
در راستای رقابت هرچه بهتر با یوتیوب، این شبکه امکانات و اقدامات متنوعی را در هفت سال اخیر انجام داده است تا بتواند به عنوان یک پایگاه اشتراک گذاری قدرتمند ویدئو، مطرح شود. همین امر باعث شده است تا فاصله آن با یوتیوب در حال حاضر، به کمترین میزان خود برسد. در رده های بعدی این آمار نتفلیکس، اینستاگرام و آمازون قرار دارند.
۱۱-تیک تاک مورد توجه جدی بازاریاب ها قرار گرفته است
در مقایسه با سال ۲۰۱۹، میزان استفاده از تیک تاک توسط بازاریاب ها بیش از دو برابر شده است. درواقع محبوبیت جهانی و بسیار سریع این شبکه، باعث شده است تا توجه به آن امری ضروری باشد. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ماهیت سرگرم کننده اکثر ویدئوهای این شبکه در کنار کوتاه بودن آنها باعث شده است تا شانس دیده شدن تبلیغات بسیار بالا باشد. به همین خاطر اگر خواهان رشد کسب و کار خود هستید، نباید از تیک تاکرها غافل شوید.
۱۲-تاثیر تولید محتوای ویدوئی حتی از تبلیغات گوگل نیز بیشتر است
درواقع امروزه در جهانی زندگی می کنیم که دیگر تبلیغات جذابیت گذشته را ندارد و جای خود را به تولید محتوا داده است. درواقع کمتر کسی را می توان پیدا کرد که تمایلی به مشاهده یک تبلیغ داشته باشد و در اکثر شبکه ها، این اقدام کاملا تحمیلی است که با نارضایتی گسترده کاربران همراه است. همین امر باعث شده است تا مخاطبان به دنبال راهکارهایی باشند که باعث شود تا در شبکه های مختلف نظیر یوتیوب، ویدئوها را بدون تبلیغ مشاهده کنند. این موضوع مورد توجه بازاریاب ها نیز قرار گرفته و براساس جدیدترین نظرسنجی ها، بیش از ۷۰ درصد کاربران بر این باور هستند که تولید محتوای ویدئویی تاثیری به مراتب بالاتر از تبلیغ حتی در بستر بسیار محبوبی نظیر گوگل به عنوان محبوب ترین مرورگر دنیا دارد. بیش از ۸۰ درصد بازاریاب ها نیز بر این باور هستند که تاثیر ویدئو برای تبلیغ مخاطب به مشتری، به مراتب بیشتر از عکس است.
۱۳-محبوبیت لایو ۳ برابر بیشتر از سایر ویدئوهاست
درواقع تمرکز اصلی مخاطبان حتی به ویدئوهای کوتاه نیز نبوده و در این زمینه پخش زنده، محبوب ترین محسوب می شود. علت این امر نیز به این خاطر است که در پخش زنده، افراد می توانند به کمترین فاصله رسیده و خود را در محل، حس نمایند. همچنین در پخش زنده دیگر امکان تغییر و ویرایش وجود ندارد و این امر به واقعی بودن همه چیز و جلب سریع تر اعتمادها کمک می کند. همین امر نیز باعث شده است تا اکثر شبکه های اجتماعی، بستری برای پخش زنده (لایو) داشته باشند. در زمینه بازاریابی نیز شما باید به دنبال راهکارهای مختلف، در رابطه با استفاده حداکثری از این بستر محبوب باشید.
در آخر نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که قرار داشتن یک مورد در رتبه اول، به معنای کنار گذاشتن سایر گزینه ها نبوده و تنها به درک بهتر اولویت ها کمک می کند.
منبع: فرصت امروز
یک دیدگاه