رسانه دیجیتالمقاله

جدیدترین آمارها درباره اینستاگرام

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : آدام کانل – کارشناس بازاریابی محتوا   مترجم : امیر آل علی  

امسال به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا، توجه به شبکه های اجتماعی با رشدی فوق العاده مواجه شده است. به همین خاطر شاهد تغییرات جدی در آمار امسال هستیم. بر طبق سنت هر سال، با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، مهمترین آمارها و ترندهای شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد که در این زمینه اینستاگرام با توجه به این امر که بالاترین میزان رشد در ۱۰ سال اخیر در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی را داشته است، طبیعی است که در ابتدا به این شبکه بپردازیم. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که یوتیوب و واتس اپ در رده شبکه های اجتماعی قرار نمی گیرند. به همین خاطر نیز نباید تصور کنید که آنها، گزینه های مناسب تری محسوب می شوند. 

۱-مخاطبان اینستاگرام به بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است

اینستاگرام از زمانی که توسط فیس بوک خریداری شده، مراحل رشد را با سرعتی فوق العاده سپری کرده است. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که با توجه به مشکلات متعدد فیس بوک در چند سال اخیر که مهمترین آن اتهام سوء استفاده از اطلاعات کاربران است، این شبکه می تواند با حفظ روند حال حاضر، تا هفت سال آینده به پرمخاطب ترین شبکه جهان تبدیل شود. درواقع در این زمینه تنها تیک تاک ممکن است تهدید جدی محسوب شود. بدون شک فعالیت بیشتر در بازار اروپا و آسیا، در به دست آمدن این آمار تاثیرگذار خواهد بود. 

۲- اینستاگرام در رده پنجم پربازدیدترین سایت ها قرار دارد

جدیدترین آمارها حاکی از آن است که به صورت ماهانه، بیش از ۶ میلیارد نفر از این شبکه بازدید می کنند. درواقع تنها گوگل، یوتیوب، فیس بوک و توییتر آمار بهتری را دارند. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۳-هند بازار اصلی اینستاگرام است

اگر تصور می کنید که این شبکه آمریکایی در کشور خود بیشترین طرفدار را دارد، جالب است بدانید که این عقیده رایج، کاملا اشتباه بوده و هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان، ۱۸۰ میلیون کاربر اینستاگرام را در اختیار دارد که رقمی باورنکردنی محسوب می شود. با توجه به عدم روابط مناسب دو کشور آمریکا و چین، این شبکه در پرجمعیت ترین کشور جهان، عملا به موفقیتی دست پیدا نکرده و به نظر اکثر کارشناس ها هر شبکه ای که بتواند در این بازار نیز حضور داشته باشد، با رشدی خارق العاده مواجه خواهد شد. درواقع مهمترین دلیل پیشرفت بی نظیر  تیک تاک، حضور در کشور چین است. پس از آمریکا نیز به ترتیب کشورهای برزیل، اندونزی، روسیه، ترکیه و ژاپن قرار دارند. این آمار به خوبی بیانگر آن است که اینستاگرام در اروپا، باید فعالیت بیشتری را داشته باشد. 

۴-بیشتر مخاطبان اینستاگرام در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند

این امر که بدانید یک شبکه بیشتر چه گروه سنی را به سمت خود جذب کرده است، در بازاریابی و انتخاب مناسب ترین شبکه، بسیار مهم خواهد بود. درواقع آمارها حاکی از آن است که اینستاگرام برای جوانان، بیشترین جذابیت را دارد. این امر در حالی است که تیک تاک گروه های سنی نوجوان را مورد توجه اصلی خود قرار داده و بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که این موضوع باعث شده است تا حداقل در ابتدای کار، شاهد رقیبی مانند اینستاگرام بر روی این شبکه نباشیم. با این حال طبیعی است که اینستاگرام برای رشد بیشتر، باید گروه های سنی نوجوان و میانسال را نیز مورد توجه بیشتر خود قرار دهد. به صورت کلی شبکه های اجتماعی برای گروه میانسال و سالخورده جذابیت چندانی نداشته و هر شبکه ای که بتواند نیاز این دو گروه را بهتر درک کند و جذابیت لازم را ایجاد کند، بدون شک می تواند بهترین آمار سال را به دست آورد. 

۵-اینستاگرام در بین بانوان محبوب تر است

نزدیک به ۶۰ درصد کاربران اینستاگرام را بانوان تشکیل می دهند. به همین خاطر نیز به صورت کلی برندهای زنانه، بالاترین شانس رشد را در این شبکه دارند. با این حال فراموش نکنید که شما باید آمارهای محلی را هم مورد بررسی قرار دهید. درواقع ممکن است در منطقه و یا حتی کشور شما، اینستاگرام در بین آقایان محبوبیت بالاتری را داشته باشد. 

۶-بیشترین همکاری با اینفلوئنسرها در اینستاگرام رخ می دهد

به عقیده بسیاری از تحلیلگران پدیده اینفلوئنسر ابتدا در اینستاگرام رخ داده است. درواقع این افراد، شهرت خود را به واسطه فعالیت در شبکه های اجتماعی به دست می آورند. آمارها حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۹، میزان همکاری با اینفلوئنسرها با رشدی ۵۰ درصدی همراه بوده است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اینفلوئنسرشدن، به یکی از ۱۰ شغل محبوب تبدیل شده است. به همین خاطر نیز شاهد رشد چشمگیر آن هستیم. 

۷- ۹۰ درصد کاربران اینستاگرام کسب و کارها را دنبال می کنند

اگر تصور می کنید که اینستاگرام شبکه ای صرفا برای سرگرمی است، سخت در اشتباه هستید و برخلاف تیک تاک، تقریبا تمامی مخاطبان، کسب و کارها را دنبال می کنند. همین امر باعث شده است تا بسیاری از برندها این شبکه را برای فعالیت های خود انتخاب کنند. با توجه به استقبال بی نظیر کاربران، اینستاگرام بستری مطمئن برای فعالیت های تجاری محسوب می شود. درواقع بسیاری از کسب و کارها از این بستر به جای سایت، برای فروش آنلاین استفاده می کنند. 

۸- اینستاگرام بستری مهم برای پیدا کردن محصولات جدید است

در واقع ۸۳ درصد کاربران عقیده دارند که این شبکه با توجه به عکس محور بودن، در پیدا کردن محصولات جدید کاملا تاثیرگذار بوده و راحت‎تر از سرچ کردن و جست و جو در موتورهای جست و جو است. به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که برندهایی که محصولی جدید را ارائه می کنند، باید از این بستر برای کسب محبوبیت و پیدا کردن سریع تر مشتری، استفاده کنند. 

۹-نانو اینفلوئنسرها بالاترین ارتباط را با مخاطبان خود دارند

نانواینفلوئنسر به افرادی گفته می شود که بین هزار تا ۵ هزار دنبال کننده را دارند. درواقع یکی از آمارهای منفی این است که با افزایش مخاطبان، نرخ تعامل کاهش پیدا می کند و این امر باعث نمی شود تا اکثر مخاطبان، صرفا بازدیدکننده اقدامات باشند و پیام های آنها پاسخ داده نشود.

با این حال شما تنها زمانی می توانید خود را صفحه ای موفق بدانید که تعامل با حداقل ۶۰ درصد مخاطبان وجود داشته باشد. به همین خاطر نیز با افزایش مخاطبان، نیاز است که به دنبال ادمین برای مدیریت صفحات خود باشید. در این زمینه برندهایی که بیش از ۱۰۰ هزار دنبال کننده را به دست می آورند به ادمین های مختلف نیاز پیدا خواهند کرد. برای مثال یک نفر باید صرفا مسئول پاسخ دادن به دایرکت ها و کامنت ها باشد تا حتی یک پیام بی پاسخ نیز وجود نداشته باشد. در این زمینه سرعت پاسخگویی نیز مهم بوده و آمارهای جهانی حاکی از آن است که بیش از یک روز نباید پاسخ دادن به تاخیر بیفتد. با این حال در این زمینه به هر میزان که بتوانید سریع تر باشید، بدون شک نتایج بهتری را هم به دست خواهید آورد. 

۱۰-به طور میانگین هر پست اینستاگرام ۱۵ هزار لایک و ۲۸۵ عدد کامنت دریافت می کند

در این زمینه اگرچه تعداد لایک ها قابل توجه است، با این حال کامنت، در وضعیت جالبی قرار ندارد. به همین خاطر نیز مدیران این شبکه باید به دنبال تغییراتی باشند تا کامنت گذاشتن زیر پست ها، رشد یابد. همچنین به طور میانگین در هر پست از ۱۰ هشتگ استفاده می شود که با توجه به این امر که توصیه های تحلیلگران در زمینه استفاده از هشتگ نیز به این عدد نزدیک است، نیازی به توجه بیشتر به این بخش وجود ندارد. با این حال بزرگترین مشکلی که در حال حاضر اینستاگرام از آن برخوردار است، عدم امکان جست و جو در داخل صفحات است. برای مثال اگر شما بخواهید یک پست قدیمی خاص را مشاهده کنید، معمولا کار سختی را خواهید داشت.

۱۱-بیش از ۵۰ درصد کاربران کمتر از هزار نفر دنبال کننده دارند

یکی از انتقادهای همیشگی به اینستاگرام این است که امکانات لازم برای رشد را در اختیار کاربران قرار نمی دهد. درواقع به نظر می رسد و همین امر باعث شده تا بیشتر کاربران آن، کمتر از هزار نفر دنبال کننده داشته باشند. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که این احتمال وجود دارد که افراد عادی خواهان صفحات شخصی باشند و افزایش مخاطبان، خواسته آنها محسوب نشود. به همین خاطر برای درک بهتر این موضوع نیاز است تا شاهد نظرسنجی رسمی باشیم. نکته جالب دیگر این است که ۳۷ درصد دیگر، بین هزار تا ۱۰ هزار دنبال کننده دارند. درواقع نزدیک به ۹۰ درصد کاربران، تاکنون رشد قابل توجهی را تجربه نکرده اند. 

۱۲-کریستیانو رونالدو پرمخاطب ترین کاربر اینستاگرام است

فوق ستاره پرتغالی باشگاه منچستر یونایتد، ۳۱۵ میلیون دنبال کننده در اختیار دارد که باعث شده تا عنوان پرمخاطب ترین کاربر را برای سومین سال متوالی به دست آورد. رتبه های بعدی به ترتیب در اختیار دواین جانسن بازیگر اکشن و خواننده مشهور آریانا گرنده است. پراستفاده ترین هشتگ نیز به کلمه عشق اختصاص دارد که در هشت سال گذشته، تغییر نکرده است. همچنین شهر لس آنجلس بیشتر از سایر مناطق به عنوان لوکیشن، تگ شده است. همچنین  بررسی آمارهای سه سال اخیر بیانگر آن است که تیترهای طولانی، نرخ تعامل بالاتری را ایجاد می کنند. 

منبع: فرصت امروز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا