افزایش تجارت الکترونیکی در دوران کرونا
۷ تریلیون دلار تجارت در فضای مجازی
فرشید فرزانگان گفت: بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۵ حجم تجارت الکترونیک تریلیون دلاری بوده است که ۲۲تریلیون دلار آن بر اساس معاملات و تجارت B2B و حذف واسطه ها بوده و تنها ۳ تریلیون دلار آن C2B بوده اند و این آمارها به مراتب و با رشدی تصاعدی در زمان کرونا رشد کرده است.
به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از موج، در ماه ها های اخیر بیکاری ۴۰ هزار نفر فعال در صنعت گردشگری و بیکاری ۸۰ درصدی نشان می دهد که مشاغل بسیاری در خطر نابودی یا بسیاری از افراد در معرض بیکاری قرار گرفته اند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در این باره گفت: موج تغییرات در حوزه کسب و کارها پیش از کرونا احساس می شد به نحوی که تاثیر فضای مجازی و تجارت الکترونیک در آمار و ارقام تحقیقات به وضوح قابل نمایان بود.
فرشید فرزانگان با بیان اینکه سرعت تحول پیشرفت ها و رویدادهای تجاری خارج از تخیلات و افسانه های مرسوم بوده، افزود: با آمدن اپیدمی کرونا فضای کسب و کار دچار تحولات عجیبی شد. به عنوان مثال بر اساس آمارهای اعلامی در سال ۲۰۱۵ حجم تجارت الکترونیک تریلیون دلاری بوده است که ۲۲ تریلیون دلار آن بر اساس معاملات و تجارت B2B و حذف واسطه ها بوده و تنها ۳ تریلیون دلار آن C2B بوده اند و این آمارها به مراتب و با رشدی تصاعدی در زمان کرونا رشد کرده است.
وی گفت: آمریکا بزرگترین حجم تجارت در فضای مجازی با حداقل ۷ تریلیون دلار را به خود اختصاص داده و پس از آن ژاپن و چین در رده های دوم و سوم قرار دارند
وی تاکید کرد: بسیاری از مشاغل یدی و نیروی انسانی کارهایی که قبلاً توسط نیروی انسانی انجام میشد اکنون با توسعه تکنولوژی و هوش مصنوعی در حال واسپاری به ماشین ها و سیستم های اتوماسیون وهوش مصنوعی می باشند.
وی افزود: به علاوه کرونا نیز شرایط جدیدی را جهان تحمیل کرده است و بر اساس نیاز به مصرف انرژی کمتر، بهره وری بیشتر و به طور خلاصه توجه به مزیت نسبی و افزایش سود از تکنولوژی های نو و جدید به ویژه بر بستر فضای مجازی بهره چشمگیر و بیشتری حاصل می شود.
شغل های ناپایدار در ایران و جهان
در ادامه فرزانگان رییس اتاق ایران و امارات در مورد شغلهای ناپایداری موجود در ایران گفت: در سالهای اخیر شغل هایی مانند کارگران زراعت ، حسابداری، قالی بافی، زیلو بافی با تجهیزات جدید به شدت به مخاطره افتاده و تقاضا برای این شغل ها خیلی کم شده و در دنیا نیز، پستچی ها،تحویلداران، جواهر کاران، منشی دفاتر، بسته بند، اپراتورها ، کارمندان بانک کمترین تقاضا را داشته است.
طبق تحقیقات پیش بینی می شد که با تکنولوژی های جدید و جایگزینی ماشین ها به جای انسانها حدود ۶۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ از کار بیکار شوند ولی در مقابل ۸۷ میلیون نفر شغل جدید مرتبط با تکنولوژی های جدید ایجاد شده است. همچنین بر اساس جدیدترین تحقیقات پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ یعنی چیزی حدود ۴ سال دیگر نیز حدود ۸۵ میلیون شغل های موجود از بین برود ودر ازاء آن ۱۰۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد که پایه این شغل ها دانش و مهارت های جدید و به اصطلاح مغز افزاری است. فلذا باید افراد از هم اکنون خود را آماده تغییرات جدی بکنند.
مدیر انعطاف پذیر یا مدیر استثماری
توجه داشته باشید که تا سال ۲۰۲۵ حداقل تجارت در حوزه هوش مصنوعی ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد بود و به انسانها هشدار می دهد که باید زودتر به سمت اتوماسیون و هوش مصنوعی حرکت کرد و به عبارت بهتر یعنی ادمها باید بدانند که اگر به دنبال نوآوری نروند احتمال جایگزینی وجود دارد.
در ادامه دکتر دلبر نیروشک فارغ التحصل ICF آمریکا گفت: به غیر از بحث ایده پردازی ، دیجیتالیزه شدن تجارت و اقتصاد می توانند به جای تهدید به عنوان فرصت جدید مدنظر قرار گیرند.
وی گفت: تحولات در بسیاری مشاغل مانند سرمایه گذاری در حوزه های مالی شده و هر چه ریسک بیشتری دارد ، موفقیت بیشتری هم برای آن وجود دارد. لذا در شرایط موجود مقداری استرس نیز مفید است و تغییر و ریسک به طوراسترس و تنش روانی می آورد. از یاد نبریم که خلاقیت و نوآوری در حوزه سرمایهگذاری به معنی خطرپذیری است ولی اگر ریسک مدیریت شود و موارد چهارگانه ذکر شده رعایت شود فرد در شرایط ناپایدار و غیرعادی موفقتر خواهد شد.
او گفت: در تحقیقاتی که انجام شده ۷۵ درصد از مشاغل صنعتی و غیرصنعتی برای بقا و موفقیت نیاز به دیجیتالیزه شدن دارند و ۲۵ درصد بقیه از مسیرهای دیگر قادر به انجام به ادامه حیات و موفقیت هستند. روشی که با مدیریت سر سخت و غیر منعطف با تحولات سریع هر لحظه امکان از حرکت باز ایستادن آن وجود دارد.
فقط مهارت کافی نیست
نیروشک در ادامه گفت: افراد به جای مقاومت و سرخوردگی در مقابل این تحولات باید مهارت و تخصص و فن را فرابگیرند اما در عین حال باید این را هم بدانند که قله و راس کسب و کار های جدید نیروی انسانی است. به عبارت بهتر نکته اصلی در کسب و کار خود فرد و افراد هستند و فقط دانش، مهارت و تخصص کافی نیست بلکه به کارگیری آنها است که به موفقیت منجر خواهد شد. من به بسیاری دانشجویان و فارغ التحصیل بیکار دقیقا همین را گوشزد می کند.
به عنوان مثال در زمان حاضر برخی از مشاغل مانند رستوران ها و گردشگران دچار تحولات عظیمی شدند که در همین زمینه به رغم وجود مهارت و دانش و تخصص کافی در حوزه خود تخصصهایشان به کار نیامد.
والت دیزنی دونکته کلیدی را شرط موفقیت و پیشرفت برای این نوع شرایط در نظر میگیرد:اول اینکه آدم ها باید آرزو داشته باشند و بر اساس این آرزو رویا پردازی کنند؛ دوم این است که برای رسیدن به آرزوی خود باید برنامهریزی کنند اما این برنامهریزی با توجه به سرعت تغییر و تحولات حتماً باید برنامه ریزی انعطاف پذیر باشد. مثلا وقتی مشکلی پیش می آید باید به جای صرفه جویی درآمد را بیشتر کنند ونکته بعدی در ایجاد کسب و کار جدید آنالیز ریسک است. افراد باید یاد بگیرند که انعطاف پذیر باشند. این که ادم ها و باید بدانند که ساعات کار فیکس از بین خواهد رفت.
وی افزود: خیلی از آدمها استعدادهای خود را نمیشناسند و همین باعث می شود که به جای پیشرفت عقب گرد کنند به عنوان مثال باید در حوزه تجارت به جای اینکه بپرسیم من چه چیزی را صادر کنم باید از خود بپرسد که من چه کاری می توانم انجام بدهم و یا چه توانمندی برای صادرات دارم. وقتی سوال می کنید من چه چیزی را صادر کنم یعنی فقط می خواهید پولدار شود اما برنامه و هدفی ندارید و از اساس این سئوال با وجود رقبای زیاد غلط است.
بی خیال دولت شوید
فرزانگان گفت: در سال ۹۴ تخمین زده می شد که برای ایجاد هر شغل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است اما اکنون حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون برای هر شغل پایدار نیاز به سرمایه داریم که اگر نیاز سالانه ما برای یک میلیون شغل باشد و دلار را حدود ۲۰ هزار در نظر بگیریم لذا سالانه ما باید در حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری کنیم و با توجه به این که درآمد ناخالص ملی ما کم شده و در حال تضعیف بیشتر است لذا بسیار بعید است که از مسیر فعلی و بتوانیم شغل ایجاد کنیم و باید مردم بیاموزند که روی دولت نمی توان حساب باز کرد و باید آستین ها را بالا بزنیم و کسب و کارهای جدید حتی خانگی راه اندازی کنیم. هر چند معلوم نیست با این سرعت تحولات دیگر شغل های موجود جدید مانند خرید فروش بر بستر تلگرام و شغل های اینستاگرامی نیز ماندگار باشند و شغل پایداری به شمار بیایند.
وی تاکید کرد که اشتغال پایدار نیاز به ذهن پایدار میخواهد. کسی که ۴۰ سال به شیوه خودش صادرات کرده و یا واردات داشته و یا ساخت و ساز کرده، گمان میکند که روش درست همین شیوه است اما واقعاً بیش از آنکه به فکر توسعه کار باشد بیشتر به فکر نگه داشتن کسب و کار بوده ، لذا باید برای موفقیت درتغییرات سریع، زنجیرهای از ارزشها را باز تعریف کرده و در آن ارزش افزوده جدید ایجاد کند، همان طور که همزمان با انقلاب صنعتی و یا انقلاب کشاورزی الگوی ذهنی افراد عوض شده و درانقلاب دیجیتالی نیز نگاه به کسب و کار عوض شود.
بیزنس کوچینگ در واقع تمرین خلاقیت و و جدایی از نگاه تفکراستثماری مدیریتی است که اصطلاحاً ما را به بهرهکشی مطلق و خط مشی ثابت و مطلق محدود میکند و به اصطلاح با ایجاد روحیه کارمندی در افراد ستیز می کند.
۳ دیدگاه ها