گزارش

تجارت الکترونیکی با خدمات لجستیکی توسعه می‌یابد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
سوسن صادقی

کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتالی در دولت جدید برای تحقق توسعه اقتصاد دیجیتال به میزان ۱۰ درصد، برای پست نیز سهمی را در نظر گرفته است و سهم شرکت ملی پست ۰,۸ است تا برای پیشبرد پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات و در تحقق این سهم از اقتصاد دیجیتال تلاش کند.

محمود لیایی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: یکی از محورهای اساسی تجارت الکترونیکی و تحقق توسعه اقتصاد دیجیتالی، خدمات حمل‌ونقل و لجستیک در حوزه خرده بار است که با فقدان پست، به توسعه تجارت الکترونیکی آسیب وارد شده و این بخش با اختلال مواجه می‌شود.

لیایی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که ترافیک سرویس تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۱۳ درصد افزایش یافته است، افزود: درست است که در دنیای الکترونیکی هر روز مفهوم یا پیشرفت جدیدی مانند کالا یا یک خدمت عرضه می‌شود ولی معمولاً ارائه کالا از طریق حمل‌ونقل فیزیکی صورت می‌گیرد تا به دست کاربر نهایی برسد بنابراین در دوره کنونی و در اقتصاد دیجیتالی پست و کسب و کارهای مجازی به هم نزدیک شده‌اند.


به اعتقاد معاون وزیر ارتباطات نمی‌توان نقش پست را در زنجیره ارزش کسب و کارهای اینترنتی توسعه اقتصاد و اشتغال نادیده گرفت، چرا که همراهی پست با صنعت تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای اینترنتی (خرده فروشی و شبکه‌های توزیع کسب و کارهای الکترونیکی) فرصتی است که بخش خصوصی و کسب و کارهای مجازی می‌توانند با برنامه‌ریزی امکانات موجود مانند خدمات COD انبارداری، شبکه توزیع مویرگی در کشور و  حضور پررنگ پست در روستاها به‌درستی از آن بهره‌برداری کنند.
وی با بیان اینکه توسعه تجارت الکترونیکی به نوبه خود مشکلات بخش تولید و توزیع را نیز رفع کرده، گفت: خدمات پستی ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد که می‌تواند به مدیریت صحیح در خدمت توسعه تجارت الکترونیکی کشور کمک کند.


معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه با شیوع کرونا ارائه خدمات از طریق پست افزایش یافت و در این دو سال گذشته رشد ۱۴۰ درصدی داشت، افزود: این بخش با ارسال ۶۵ میلیون مرسوله به کسب و کارهای اینترنتی و توسعه این بخش کمک کرده است و برآورد می‌شود بالغ بر ۶۰ درصد از بازار حمل‌ونقل و خرده بار کشور مربوط به مرسولات خرید و فروش اینترنتی و کسب و کارهای خرد فعال در این زمینه باشد.


به گفته لیایی درست است که مرسولات کسب و کارهای اینترنتی  مستقیم به باجه‌های پستی تحویل می‌شوند ولی بخش کسب و کارهای اینترنتی دارای سامانه جداگانه وب سرویس، تولید بارکد، مدیریت سفارشات، مدیریت مالی و… است و به آنها خدمات ارائه می‌شود.
به اعتقاد وی براساس گزارش سالانه تجارت الکترونیکی کشور در سال ۹۹، ۳۵۰ هزار واحد کسب و کار الکترونیکی وجود دارد و از این تعداد ۷۷ درصد آنها پست را به‌عنوان راهکار لجستیکی خود انتخاب کرده‌اند.


مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه گفت: رشد کسب و کارهای اینترنتی بالاست و به‌دنبال آن ارسال مرسولات از سوی کسب و کارهای اینترنتی که پست را برای خدمات لجستیکی خود انتخاب می‌کنند، هم افزایش می‌یابد اما متأسفانه زیرساخت‌ها به همان سرعت ارتقا نیافته است ولی تلاش شده تا با راه‌اندازی هاب‌های پستی و بهره‌برداری از سیستم‌های سورتینگ بتوان چالش‌های لجستیکی کسب و کارهای اینترنتی را تا حدودی حل کرد از این‌رو یکی از کارها هم این است که پروژه ملی روستا بازار را برای ارائه خدمات فروش آنلاین محصولات بومی و منطقه‌ای به روستاییان راه‌اندازی کنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی خود به توزیع کالاها و خدمات ‌شان می‌پردازند نیز گفت: همان‌طور که گفته شد زیرساخت وب سرویس تولید بارکد به مشتریان کلان و قابلیت جذب و افزایش ظرفیت ترافیک فراهم شده بنابراین این امکان برای فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی نیز فراهم شده است تا فروشگاه‌های بزرگ هم لجستیک خود را به شرکت ملی پست بسپارند ولی باید قبول کرد که هنوز شرکت ملی پست زیرساخت لازم برای ارسال مرسولات سریع مانند محصولات سوپرمارکتی را ندارد.
لیایی با اشاره به اینکه آمار مدونی از کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد، افزود: اما ۶۰ درصد از مجموع ترافیک بسته و امانات پستی در ارتباط با کسب و کارهای اینترنتی است که معمولاً هم پوشاک، منسوجات، ، لوازم آرایشی و خانگی را شامل می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا